

ZaanZappen met Johan Philips
Lokale democratie en participatie
Burgerparticipatie heeft alleen zin als burgers daadwerkelijk invloed hebben
De gemeente Zaanstad wil dat burgers gaan meedenken bij te nemen beslissingen en zij willen daar ook iets mee doen. Of liever, dat moet de gemeente. Vanaf 1 januari 2027 is het voor gemeentes verplicht een Participatieverordening te hebben, vanuit de Wet versterking participatie op decentraal niveau. De Omgevingswet schrijft per 1 januari gemeentes verplicht bewonersparticipatie voor bij het ontwikkelen van de Omgevingsvisie, het Omgevingsplan en -programma. Die participatieprocessen moeten kunnen worden getoetst
aan een gemeentelijke kader.
Ook met de wetswijziging Gemeentewet, artikel 150 ‘van Inspraakverordening naar Participatieverordening’ is wil de regering betrokkenheid van inwoners bij uitvoering en evaluatie van beleid van hun gemeente versterken. De wetswijziging is begin voorjaar 2024 vastgesteld. En daarmee moeten gemeentes vanaf 1 januari 2027 een Participatieverordening hebben.
Dus gingen ambtenaren de straat op en het bleek dat inwoners van Zaanstad hun schouders ophaalden bij dat participatie gedoe. De gemeente komt pas vragen wat wij ervan vinden als het besluit al is genomen. Als de gemeente wel vóór het besluit vraagt wat wij ervan vinden, doen zij niets met onze meningen of suggesties. meedenkmomenten worden georganiseerd als de gewone man/vrouw aan het werk is of op de kinderen moet letten. Dus, of de gemeente nou wil of niet, als er door burgers geparticipeerd moet worden, moet Zaanstad:
– Meer mogelijkheden om deel te kunnen nemen aan participatie, bijvoorbeeld online
– Duidelijkere informatievoorziening en begrijpelijke uitleg over plannen en besluiten
– Eerder betrekken van inwoners en proactieve communicatie, bewoners actief benaderen
– Echt luisteren naar de inwoners en input serieus nemen
– Terugkoppeling geven en transparantie over wat er met de input gebeurd
“We doen niet altijd voldoende met die ideeën en ervaringen van inwoners. Terwijl zij de experts van hun leefomgeving zijn. Ambtenaren komen vaak nieuw in een wijk waar al een hoop is gebeurd.”
Ambtenaren zijn natuurlijk niet allemaal afkomstig uitde gemeente Zaanstad zelf. Dat geeft ook niet, mits zij zich wel een beetje verdiepen in de diverse dorpen en de eigen identiteit die die deelgemeentes hebben. Ik zeg expres deelgemeentes, want stadsdelen zijn het niet. Je bent een Koger, een Zaandijker, Wormerveerder, Krommenieër, Assendelver, Westzaner, Knollendammer binnen de Zaankanters. Als ambtenaren afreizen naar een deelgemeente om daar een gemeentelijk plan voor een buurt of wijk uit te leggen, is het fijn als zij ook iets van de betreffende buurt en de bewoners weten. En inderdaad, elke Zaankanter heeft andere wensen voor het dorp waarin hij woont. Die kunnen ernstig verschillen van de gemeente wil met die buurt of wijk. Dan moet er geluisterd worden.
“Beleid, projecten en uitvoering van beleid worden beter als je beter weet wat bewoners bezighoudt en als je ervaringen en ideeën van belanghebbende en geïnteresseerde inwoners in kaart brengt en meeneemt.
Het is voor inwoners belangrijk om invloed te hebben op wat een gemeente doet in hun leven en leefomgeving. Soms misschien uit eigen belang maar ook als democratisch recht en invulling van actief burgerschap. Het krijgen en hebben van invloed vergroot betrokkenheid van inwoners bij de omgeving én elkaar.
In het hele proces heeft inlevingsvermogen steeds een plek, in verschillende uitingsvormen, zoals:
a. We zorgen dat we vooraf de geschiedenis en de context van plekken en kwesties weten.
Waardoor we (mogelijke) sentimenten kunnen plaatsen.
b. We leven ons in, in de persoon of personen met wie we gaan praten. En stemmen de vraag die we stellen en de manier waarop we die stellen op hen af
c. We stellen ons open op naar de ander(en). We zijn geïnteresseerd en waarderend en
respecteren diversiteit in denken en ervaren. (Dat mogen we trouwens ook terugvragen van
de ander(en!)”
Er zullen in de toekomst projecten worden ontwikkeld, waarbij de participatie van burgers verplicht is. Is de burger niet gekend in de ontwikkeling, dan gaat het hele feest niet door en zal er alsnog op de juiste wijze om de bemoeienis van de burgers moeten worden gevraagd.
“Als je inbreng zorgvuldig weegt (individuele belangen tegenover maatschappelijke belangen) en goed uitlegt hoe met die inbreng tot een plan of besluit is gekomen, dan helpt dat bij begrip voor of aanvaarding van een besluit. Ook al zijn mensen niet per se blij met het besluit zelf. Begrip moeten we niet verwarren met draagvlak, in betekenis van inhoudelijke steun voor een besluit of plan.”
Met andere woorden, het begrip zou zomaar van één kant moeten kunnen komen; van de burger. Aan draagvlak heeft de gemeente geen boodschap. We begrijpen u wel, maar u moet ons ook begrijpen.
Toch MOET de burger om de mening en ideeën gevraagd worden. De gemeente MOET u laten participeren. En u, de burger, kan dan niet meer zeggen dat u het niet wist of pas hoorde toen het besluit al genomen was. Na uw participatie kunt u waarschijnlijk wel zeggen dat ze er toch niets mee doen.
Fijne week,
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Sociale Stroom
Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

Mijn motto is: voor elk probleem is een oplossing. Ik heb niet gedacht dat de PVV de oplossing was voor het systematisch naar de Philistijnen helpen van ons “gave landje”. Dus stemde ik NSC. Helaas bleek dat een nog minder goede oplossing. Dus zit ik soms na te denken over wat dan wel de oplossing voor dit pokkeland is.
Daarbij komen allerlei casussen die een oplossing nodig hebben voorbij in mijn gedachten.
Zoals het in de maling nemen van al die mensen die ter goeder trouw zonnepanelen op hun dak lieten installeren, zowel eigenaren als huurders van woningen. Vervolgens wordt de saldering afgeschaft, moeten mensen het terugleveren gaan betalen en kan het stroomnet het allemaal niet aan, waardoor netbeheerders de prijzen ook opdrijven.
Telkens als ik zit te denken, mijmeren, peinzen kom ik op dezelfde oplossing en laten deskundigen maar roepen of het kan of niet (met een redenering erbij graag):
Zet hier en daar in Zaanse buurten in plaats van nieuwe transformatorhuisjes batterijhuisjes neer. Geen thuisbatterijen bij bewoners in huis, maar batterijhuisjes in de straat, waar teruggeleverde zonne-energie in opgeslagen kan worden. Die energie is dan vrij beschikbaar voor alle bewoners in de straat/buurt. De paneeleigenaren krijgen als vanouds een fijne vergoeding voor de levering door hun panelen en buurtgenoten die geen panelen kunnen aanschaffen profiteren van goedkope energie. Gooi er een rijks- of provinciale subsidie tegenaan om de kosten voor de gemeente te drukken en Halleluja! Iedereen blij en duurzaam bezig.
De werktitel van dit ideetje is “sociale stroom”, en als het niet uitvoerbaar is mag u mij bedanken voor mijn zoveelste vlaag van verstandsverbijstering.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Behalve in Zaanstad
Ontdek waarom de 55+ regeling voor het doorstromen naar kleinere woningen in Zaanstad leidt tot hogere huurlasten, terwijl omliggende regio’s wél voordelen bieden. Kritische analyse inclusief cijfers!

Er bestaat een 55+ regeling voor de doorstroom van eengezinswoningen naar kleinere woningen. Dat was eerst een 65+ regeling, maar dat is nu verlaagt naar 55+. Stel u woont al 50 jaar in een eengezinswoning. De kinderen zijn al lang en breed de deur uit en met uw nieuwe kunstheup of -knie komt u de trap niet makkelijk meer op en af. Dan schrijft u zich in voor deze regeling en de gehele regio gaat u voor datzelfde lage buurtje naar een kleinere woning en kan er weer een gezin in uw oude woning.
In de gehele regio. Waterland, Amsterdam, Amstelland, Wormerland enzovoort. Behalve in Zaanstad. Daar gaat u wel meer huur betalen voor de nieuwe woning. U krijgt wel een beetje korting en een verhuisvergoeding van €1000, maar de maandlasten gaan omhoog. Daardoor betaalt u uw eigen verhuiskosten en meer alsnog. Anders kost het Zaanstad en de Zaanse corporaties teveel geld.
Een simpele rekensom zegt echter anders.
Stel nog eens: u betaalt €230 huur voor de eengezinswoning waar u al die jaren in woont. Voor de nieuwe woning moet u dan €530 gaan betalen. De oude woning wordt ge-update en het gezinnetje dat erin komt betaalt dan €830 per maand. Dat is dan €900 meer huur inkomsten voor de corporatie. Als u, net als in de rest van de regio uw oude huurtje blijft betalen, is dat dus €600. Oké, uw nieuwe woning is eigenlijk die €530 waard, dus er is een verlies van €300. Trekken we die van die €600 af, komt er toch nog €300 per maand meer binnen.
Het kan in de hele regio, behalve in Zaanstad. Voor een eventuele vrijgekomen seniorenwoning gaat de huur gewoon omhoog als u een eengezinswoning achterlaat, tenzij u graag Zaanstad verlaat.
Fijne week
Johan Philips

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden

We hadden het kunnen weten. Om de verkoop van veel te dure elektrische auto’s te stimuleren gaat minister Madlener van infrastructuur het gebruik van de conventionele benzineauto nog duurder maken. En dat omdat de klimaatdrammers van D66 zo nodig willen weten wat Madlener gaat doen aan de dalende verkoopcijfers van E-auto’s.
Er verdwijnen veel van de belastingvoordelen voor elektrische rijders. Sinds januari is de aanschafsubsidie al afgeschaft en worden elektrische wagens niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan dat voor brandstofauto’s en wordt de wegenbelasting dan opnieuw verhoogd, naar driekwart van het reguliere tarief.
De gewone man zal nooit een elektrische auto kunnen bekostigen. Zeker niet nu ook de voordelen van zijn zonnepanelen hem eerder zijn afgenomen. De gewone man moet en zal ieder voordeel worden ontnomen om de klimaatdoelstellingen te halen.
De in Nederland toch al veel te hoge benzineprijzen gaan €0,26 omhoog. Het is ronduit schandalig!
Madlener is blij met de opkomst van de elektrische auto: het voertuig scoort immers ‘enorm goed’ wat betreft de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO₂. Het afschaffen van de belastingvoordelen is volgens hem jammer, maar financieel noodzakelijk. Hij begrijpt dat dit het vertrouwen van elektrische rijders in dit kabinet niet ten goede komt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’, aldus de minister.
Dus wat te doen? Het vertrouwen van benzinerijder Jan Modaal in dit kabinet moet gelijkwaardig aan dat van de E-rijders dalen. Samen uit samen thuis, toch?
In Den Haag vergeet men klaarblijkelijk dat voor al die elektrische batterijen grondstoffen nodig zijn die elders in de wereld uit oerwoudgrond moeten worden gehaald. Daardoor worden CO2 vreters en zuurstofmakers (bomen) in razend tempo gekapt. Om de kosten van de batterijen te drukken laten we ze in China maken. Lekker goedkoop en goed voor de Chinese economie. Als die goedkope batterijen in Europa in auto’s, scooters of fietsen worden gebouwd zijn ze ondertussen al drie keer zo duur geworden. Ach, alles voor de klimaatdoelstellingen in dat kleine stipje op de wereldkaart: Nederland.
Daar gooit de de mopperende burger de economie niet plat. Daar slaakt de burger een diepe zucht en werkt hij/zij zijn/haar rug kapot en zijn/haar humeur om zeep om het klimaatgezwets van politici te bekostigen.
In Zaanstad denkt men ook niet mee met de eigen inwoners. Er worden overal elektrische laadpalen geplaatst en daarbij twee parkeerplaatsen gereserveerd voor E-auto’s. Vervolgens staan die palen er maandenlang ongebruikt met een vuilniszak over de P-borden, want er is geen E beschikbaar.
In Zaanstad doen ze graag mee met het drammen.
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden.
Mijn advies: weiger mee te doen met die pilot. Laat je als bewoners niet een subsidie of ander voordeel beloven, want je weet; opeens vervalt iedere belofte en betaal je je blauw. Sta er in ieder geval op dat de gasleiding aangesloten blijft liggen, zodat je zo weer terug kan als de kluit belazerd wordt.
Laat de overheid eerst maar eens voor heel Nederland de zaakjes goed op orde maken voordat ze de welwillende burgers in het ongeluk storten. Laat ze eerst de schade die de Ruttes, Kaagjes, Jettes en Timmermannen in de afgelopen jaren hebben aangericht weer repareren, voordat we nog één zuurverdiende euro van de belastingbetaler gaan uitgeven aan dit soort onzekere projecten.
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg. (En dan houd ik me nog in)
Fijne week
Johan Philips

- Nieuws2 maanden geleden
Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’
- Bedrijfsvoering4 weken geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- DZ4 weken geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- In de Regio...2 maanden geleden
Zaanstad herdenkt de Februaristaking
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Leegstand is verhuren
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Een Zaanse Burgemeester
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening2 maanden geleden
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
- Nieuws1 week geleden
Democratisch Zaanstad stapt op tijdens raad over integriteitsonderzoek