Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Sociale Stroom
Sociale Stroom

Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

DZ sluit zich aan bij Krommenieërs: ontevreden over rapport brug Kerksloot
DZ sluit zich aan bij Krommenieërs: ontevreden over rapport brug Kerksloot

Waarom past een brug over de Kerksloot niet? Inwoners Krommenie en Democratisch Zaanstad kritisch op Bureau Schmidts onderzoek. Motie genegeerd, 1200 handtekeningen en veiligheidsvragen
onbeantwoord

Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid

Burgemeester poogt regie te nemen en bemoeit zich onterecht met het proces van de gemeenteraad.

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?

Hoe waarheidsvinding en persoonlijke perceptie botsen in ethische besluitvorming.

De jeugd heeft de toekomst
De jeugd heeft de toekomst

Jongeren zien het wel zitten om de politiek in te gaan.

DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht

DZ vraagt zich af of ‘de staat of de straat’ de baas is in verschillende wijken en dorpen

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’
Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’

Een besluit om geen besluit te nemen, is ook een besluit, vindt Rot. De rechtbank is het met haar eens.

Zaanstad herdenkt de Februaristaking
Zaanstad herdenkt de Februaristaking

Staakt!!! Staakt!!! Staakt!!! Dat was de oproep die verzetsmensen op 25 februari 1941 in Amsterdam verspreidden.

Rechtszaak Juliëtte Rot tegen College van B&W
Rechtszaak Juliëtte Rot tegen College van B&W

Burgemeester Hamming vraagt raadsleden om signalen over ondermijning en andere gevoelige zaken door te geven en nu gooit hij die op straat.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

Juliëtte Rot strijdbaar het nieuwe jaar in
Juliëtte Rot strijdbaar het nieuwe jaar in

In januari zou bekend moeten worden van welke misstappen Juliëtte Rot, het meest veelbesproken gemeenteraadslid van Zaanstad dit jaar, wordt verdacht.

De Gevoelens en Feiten van Burgemeester Hamming inzake zijn integriteitsmelding
De Gevoelens en Feiten van Burgemeester Hamming inzake zijn integriteitsmelding

Fractievoorzitter Juliëtte Esmée Rot zegt medewerking aan onderzoek integriteitsschending op.

Vragen DZ over misstanden in Zaandamse winkel: waarom geen sluiting?
Vragen DZ over misstanden in Zaandamse winkel: waarom geen sluiting?

DZ wil meer inzicht in de regelgeving voor en procedures bij overtredingen van arbeidswetgeving naar aanleiding van een serie misstanden in een winkel in Zaandam.

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk! ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

ZaanZappen met Johan Philips

Het Welzijn Van De Zaankanter

Traditiegetrouw staat de gemeente Zaanstad er weer dieprood gekleurd op

Gepubliceerd

op

Traditiegetrouw staat de gemeente Zaanstad er weer dieprood gekleurd op. Op de brede welzijnsindex welteverstaan. Op zo’n beetje alle gemeten punten bungelt Zaanstad onderaan de lijsten.

Wat betreft inkomen, opleidingsniveau, veiligheid, gezondheid, woonplezier, natuur en milieu is het al jarenlang slecht toeven in Zaanstad. Van de 50 grootste steden staat Zaanstad op nummer 48. 

De grootste fout die de onderzoekers maken is dat ze Zaanstad als stad meerekenen. Dat komt dan weer omdat onze gemeente zich graag profileert als zijnde een stad. Zaanstad is geen stad, het is een gemeente. Een bijeengevoegde groep van 8 ooit zelfstandige plaatsen, die door de gemeente in Zaandam ook nog altijd zo gezien en behandeld worden. Alleen voor de buitenwereld zijn we een stad en een die het niet zo goed doet.

Laten we de resultaten van de Zaanpeiling er eens bij nemen.

Meer mensen denken erover om te gaan verhuizen. Minder mensen zijn tevreden over de bereikbaarheid van hun buurt per auto. Toch is het autogebruik niet gedaald noch gestegen. Het fietsgebruik is wel gedaald, het bromfietsgebruik gestegen en het E-bikegebruik gelijk gebleven. Het OV gebruik is gedaald. Net 46% van de inwoners is gehecht aan wonen in Zaanstad. Nog geen 30% is actief of de eigen buurt te verbeteren, ondanks dat 77% zich verantwoordelijk voelt voor de leefbaarheid in de buurt. Minder mensen hebben behoefte aan een buurthuis. Meer mensen ervaren een slechte of matige gezondheid. Minder mensen vinden dat buurtbewoners prettig met elkaar omgaan. Meer mensen ervaren overlast van daklozen en verwarden in eigen buurt en heel veel meer van jongeren. 25% van de Zaankanters voelt zich niet veilig in eigen buurt. Meer mensen vinden de communicatie met de gemeente slecht en vinden dat er slecht geluisterd wordt naar de inwoners.

Het glas was jarenlang half vol, om het niet al te negatief te maken. Helaas is de inhoud van het glas langzaam meer aan het verdampen en dat haalt het landelijke nieuws.

Wat het regionale nieuws betreft, de Partij voor Ouderen en Veiligheid gaat zich na Zaanstad en Wormerland ook in Oostzaan proberen te vestigen. Vanuit het Point Of View van de Zaanpeiling heeft de POV hun naam echter in Zaanstad niet waar gemaakt in het laatste college van B&W.

Fijne week 

Johan Philips

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

5 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

ZaanZappen met Johan Philips

Sociale Stroom

Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

Gepubliceerd

op

Mijn motto is: voor elk probleem is een oplossing. Ik heb niet gedacht dat de PVV de oplossing was voor het systematisch naar de Philistijnen helpen van ons “gave landje”. Dus stemde ik NSC. Helaas bleek dat een nog minder goede oplossing. Dus zit ik soms na te denken over wat dan wel de oplossing voor dit pokkeland is.

Daarbij komen allerlei casussen die een oplossing nodig hebben voorbij in mijn gedachten.

Zoals het in de maling nemen van al die mensen die ter goeder trouw zonnepanelen op hun dak lieten installeren, zowel eigenaren als huurders van woningen. Vervolgens wordt de saldering afgeschaft, moeten mensen het terugleveren gaan betalen en kan het stroomnet het allemaal niet aan, waardoor netbeheerders de prijzen ook opdrijven.

Telkens als ik zit te denken, mijmeren, peinzen kom ik op dezelfde oplossing en laten deskundigen maar roepen of het kan of niet (met een redenering erbij graag):

Zet hier en daar in Zaanse buurten in plaats van nieuwe transformatorhuisjes batterijhuisjes neer. Geen thuisbatterijen bij bewoners in huis, maar batterijhuisjes in de straat, waar teruggeleverde zonne-energie in opgeslagen kan worden. Die energie is dan vrij beschikbaar voor alle bewoners in de straat/buurt. De paneeleigenaren krijgen als vanouds een fijne vergoeding voor de levering door hun panelen en buurtgenoten die geen panelen kunnen aanschaffen profiteren van goedkope energie. Gooi er een rijks- of provinciale subsidie tegenaan om de kosten voor de gemeente te drukken en Halleluja! Iedereen blij en duurzaam bezig.

De werktitel van dit ideetje is “sociale stroom”, en als het niet uitvoerbaar is mag u mij bedanken voor mijn zoveelste vlaag van verstandsverbijstering.

Fijne week 

Johan Philips

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Behalve in Zaanstad

Ontdek waarom de 55+ regeling voor het doorstromen naar kleinere woningen in Zaanstad leidt tot hogere huurlasten, terwijl omliggende regio’s wél voordelen bieden. Kritische analyse inclusief cijfers!

Gepubliceerd

op

 

Er bestaat een 55+ regeling voor de doorstroom van eengezinswoningen naar kleinere woningen. Dat was eerst een 65+ regeling, maar dat is nu verlaagt naar 55+. Stel u woont al 50 jaar in een eengezinswoning. De kinderen zijn al lang en breed de deur uit en met uw nieuwe kunstheup of -knie komt u de trap niet makkelijk meer op en af. Dan schrijft u zich in voor deze regeling en de gehele regio gaat u voor datzelfde lage buurtje naar een kleinere woning en kan er weer een gezin in uw oude woning. 

In de gehele regio. Waterland, Amsterdam, Amstelland, Wormerland enzovoort. Behalve in Zaanstad. Daar gaat u wel meer huur betalen voor de nieuwe woning. U krijgt wel een beetje korting en een verhuisvergoeding van €1000, maar de maandlasten gaan omhoog. Daardoor betaalt u uw eigen verhuiskosten en meer alsnog. Anders kost het Zaanstad en de Zaanse corporaties teveel geld.

Een simpele rekensom zegt echter anders. 

Stel nog eens: u betaalt €230 huur voor de eengezinswoning waar u al die jaren in woont. Voor de nieuwe woning moet u dan €530 gaan betalen. De oude woning wordt ge-update en het gezinnetje dat erin komt betaalt dan €830 per maand. Dat is dan €900 meer huur inkomsten voor de corporatie. Als u, net als in de rest van de regio uw oude huurtje blijft betalen, is dat dus €600. Oké, uw nieuwe woning is eigenlijk die €530 waard, dus er is een verlies van €300. Trekken we die van die €600 af, komt er toch nog €300 per maand meer binnen. 

Het kan in de hele regio, behalve in Zaanstad. Voor een eventuele vrijgekomen seniorenwoning gaat de huur gewoon omhoog als u een eengezinswoning achterlaat, tenzij u graag Zaanstad verlaat.

Fijne week

Johan Philips 

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg

Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden

Gepubliceerd

op

We hadden het kunnen weten. Om de verkoop van veel te dure elektrische auto’s te stimuleren gaat minister Madlener van infrastructuur het gebruik van de conventionele benzineauto nog duurder maken. En dat omdat de klimaatdrammers van D66 zo nodig willen weten wat Madlener gaat doen aan de dalende verkoopcijfers van E-auto’s.

Er verdwijnen veel van de belastingvoordelen voor elektrische rijders. Sinds januari is de aanschafsubsidie al afgeschaft en worden elektrische wagens niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan dat voor brandstofauto’s en wordt de wegenbelasting dan opnieuw verhoogd, naar driekwart van het reguliere tarief.

De gewone man zal nooit een elektrische auto kunnen bekostigen. Zeker niet nu ook de voordelen van zijn zonnepanelen hem eerder zijn afgenomen. De gewone man moet en zal ieder voordeel worden ontnomen om de klimaatdoelstellingen te halen. 

De in Nederland toch al veel te hoge benzineprijzen gaan €0,26 omhoog. Het is ronduit schandalig! 

Madlener is blij met de opkomst van de elektrische auto: het voertuig scoort immers ‘enorm goed’ wat betreft de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO₂. Het afschaffen van de belastingvoordelen is volgens hem jammer, maar financieel noodzakelijk. Hij begrijpt dat dit het vertrouwen van elektrische rijders in dit kabinet niet ten goede komt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’, aldus de minister.

Dus wat te doen? Het vertrouwen van benzinerijder Jan Modaal in dit kabinet moet  gelijkwaardig aan dat van de E-rijders dalen. Samen uit samen thuis, toch? 

In Den Haag vergeet men klaarblijkelijk dat voor al die elektrische batterijen grondstoffen nodig zijn die elders in de wereld uit oerwoudgrond moeten worden gehaald. Daardoor worden CO2 vreters en zuurstofmakers (bomen) in razend tempo gekapt. Om de kosten van de batterijen te drukken laten we ze in China maken. Lekker goedkoop en goed voor de Chinese economie. Als die goedkope batterijen in Europa in auto’s, scooters of fietsen worden gebouwd zijn ze ondertussen al drie keer zo duur geworden. Ach, alles voor de klimaatdoelstellingen in dat kleine stipje op de wereldkaart: Nederland.

Daar gooit de de mopperende burger de economie niet plat. Daar slaakt de burger een diepe zucht en werkt hij/zij zijn/haar rug kapot en zijn/haar humeur om zeep om het  klimaatgezwets van politici te bekostigen.

In Zaanstad denkt men ook niet mee met de eigen inwoners. Er worden overal elektrische laadpalen geplaatst en daarbij twee parkeerplaatsen gereserveerd voor E-auto’s. Vervolgens staan die palen er maandenlang ongebruikt met een vuilniszak over de P-borden, want er is geen E beschikbaar. 

In Zaanstad doen ze graag mee met het drammen. 

Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden. 

Mijn advies: weiger mee te doen met die pilot. Laat je als bewoners niet een subsidie of ander voordeel beloven, want je weet; opeens vervalt iedere belofte en betaal je je blauw. Sta er in ieder geval op dat de gasleiding aangesloten blijft liggen, zodat je zo weer terug kan als de kluit belazerd wordt. 

Laat de overheid eerst maar eens voor heel Nederland de zaakjes goed op orde maken voordat ze de welwillende burgers in het ongeluk storten. Laat ze eerst de schade die de Ruttes, Kaagjes, Jettes en Timmermannen in de afgelopen jaren hebben aangericht weer repareren, voordat we nog één zuurverdiende euro van de belastingbetaler gaan uitgeven aan dit soort onzekere projecten. 

Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg. (En dan houd ik me nog in)

Fijne week

Johan Philips

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN