Maak verbinding op social met ons:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Krimp 60.000 vluchten Schiphol mag niet

Brussel staat aangekondigde krimp volgens DZ niet toe.

Gepubliceerd

op

Raadslid Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad deed gisteren een bommetje afgaan in de raad door te stellen dat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat morgen in een interview met het blad Luchtvaartnieuws aan zal geven dat een krimp met 60.000 vliegbewegingen van en naar Schiphol niet kan doorgaan, omdat Brussel het niet toestaat. Daar ligt de uiteindelijke beslissingsmacht.

De raad reageerde er niet op, tijdens een debat over de overlast door vliegverkeer naar aanleiding van een agenda-initiatief van GroenLinks en de PvdA. DZ ziet vooral de economische toegevoegde waarde van de luchthaven, en is dus niet rouwig om de rem op krimp. Casper Davelaar van de VVD focuste zich vooral op de individuele burger: Schiphol zorgt voor brood op de plank, maakt verre vakanties mogelijk en maakt dat zakelijke afspraken in persoon kunnen worden afgehandeld. Hij meent dat stillere vliegtuigen en piloten die zich niet gedragen als automobilsten die op volle snelheid op een rood verkeerslicht afstormen voor minder lawaai kunnen zorgen. Luchtverkeersleiding Nederland zou daarom gevraagd moeten worden om bij het vlieggedrag de touwtjes aan te trekken door strakkere procedures te verplichten.

Gezondheid en woningen

De PvdA en GL zien in Zaanstad de overlast steeds meer toenemen: meer en meer mensen ervaren geluidsoverlast, variërend van in de zomer gedwongen binnen moeten zitten tot een constant verstoorde nachtrust en zelfs psychische klachten. Daarnaast staat de stikstofuitstoot van de luchthaven broodnodige woningbouw in de weg. Dat de overlast toeneemt staat ter discussie (het is maar net waar je bewijs gaat zoeken) en de ene partij ziet het milieu liever over het hoofd terwijl dat voor de andere juist dé drijfveer is om Schiphol aan te willen pakken. Ook wethouder Wessel Breunesse reageerde niet op de aankondiging van Kerkhoven dat de krimp van het aantal vliegbewegingen van tafel is.

Minister: krimp Schiphol niet haalbaar, voorlopig meer vluchten dan gepland

Schiphol zal het komende jaar niet krimpen naar 440.000 vluchten, zoals het kabinet wil. Volgens luchtvaartminister Mark Harbers passen de plannen om de luchthaven binnen de geluidsgrenzen te dwingen niet binnen Europese regels.

Dat zegt Harbers in een interview met het vakblad Luchtvaartnieuws, dat zaterdag verschijnt. Het aantal vluchten kan volgens hem veel minder snel omlaag, mogelijk met hoogstens 7 procent.

De minister van Infrastructuur maakte net voor de zomer plannen bekend om 12 procent van het jaarlijkse aantal starts en landingen op de luchthaven te schrappen. Schiphol moet zo binnen de in 2015 gestelde geluidsgrenzen blijven. Dat lukt sindsdien steevast niet met de huidige grens van 500.000 vluchten per jaar, doordat opeenvolgende kabinetten verzuimden om de regels wettelijk vast te leggen.

Een jaar geleden waarschuwde luchtvaartinspectie ILT dat rechters gehakt zullen maken van de overschrijdingen en het bijbehorende ‘anticiperend handhaven’ van de regels. Momenteel ligt er een dagvaarding bij justitie van inwoners van Aalsmeer tegen de jarenlange omissie.

Europese regels

Eerder werd al duidelijk dat Harbers’ krimpplannen op gespannen voet staan met Europese regels. Die schrijven voor dat er sprake moet zijn van een ‘afgewogen aanpak’ van geluidshinder. “Voor het vastpinnen op die 440.000 vluchten per jaar moeten we van de Europese Unie een procedure voor ‘balanced approach’ volgen en dat kost meer tijd. Ik denk dat we dit kunnen afronden op 1 november 2024.”

Het kabinet wil Brussel ervan overtuigen dat krimp de enige oplossing is om de geluidshinder rondom Schiphol binnen de vastgelegde grenzen te houden. Maar of dat een jaar later dan gepland wel zal lukken, is de vraag. Volgens de luchtvaartsector gaat Harbers voorbij aan de kapitale investeringen die veel gebruikers van de luchthaven doen in de nieuwste, minder lawaaiige toestellen. Het oorspronkelijke krimpplan tot 400.000 vluchten was gebaseerd op de vliegtuigen die in 2018 Schiphol aandeden.

Sindsdien heeft KLM haar Fokkers ingeruild voor Embraers en 17 oude Jumbo’s vervangen door Boeing 787 Dreamliners. Easyjet vliegt inmiddels met de nieuwste generatie Airbussen op Schiphol. KLM en Transavia kondigden dit voorjaar bovendien een miljardeninvestering aan in nieuwe Airbussen, die vanaf eind 2023 verouderde Boeings 737 vervangen.

Meer vluchten

Tot Europa groen licht geeft, kan luchtvaartinspectie ILT vanaf november 2023 alleen sturen op geluidsoverschrijding bij de 35 ‘handhavingspunten’ rondom Schiphol. Dat zijn fictieve punten waarvoor de gemiddelde geluidsbelasting per jaar wordt berekend. Op enkele punten, waaronder die bij de Buitenveldertbaan (waarvan vliegroutes over Amsterdam-Zuid, Buitenveldert, Zuidoost en Amstelveen voeren) werd zelfs in coronatijd de hindergrens overschreden, zonder dat ILT kon ingrijpen.

Harbers verwacht dat die aanpak ertoe zal leiden dat het maximum aantal vluchten op Schiphol rond de 465.000 per jaar zal uitkomen. Maar het is ook mogelijk dat er meer vluchten worden uitgevoerd als luchtvaartmaatschappijen minder lawaaiige vliegtuigen inzetten. De luchtvaartsector wil dat Harbers ook in de toekomst rekening houdt met de komst van nieuwe toestellen die minder herrie en milieu-uitstoot opleveren in plaats van dat hij werkt met een grens aan het aantal vluchten.

KLM liet eerder weten vanwege de oorspronkelijke krimpplannen tussen de 25 en 30 bestemmingen te moeten schrappen en daardoor zoveel geld mis te lopen dat investeringen in duurzaamheid en het verminderen van herrie gevaar liepen.

Minister: krimp Schiphol is tijdelijk, vanaf 2027 ongelimiteerd vliegen met ‘schone’ vliegtuigen volkskrant.nl/ts-b20be8f9 via @volkskrant

Bron:
Zaanstad.nieuws.nl
Herman Stil 13-12-2022 AD:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Nieuw denken. Nieuw laatste nieuws.

Met plezier brengen we je direct op de hoogte van spraakmakend en laatste nieuws.

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Advertentie

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Pleidooi DZ, SP en VVD voor beter OV in Wormerveer

Wij maken ons sterk voor openbaar vervoer van en naar Molletjesveer, Noorderveld, het Zaankwartier, Zaans Pijl en West-Knollendam

Gepubliceerd

op

De SP en Democratisch Zaanstad maken zich sterk voor openbaar vervoer van en naar Molletjesveer, Noorderveld, het Zaankwartier, Zaans Pijl en West-Knollendam. Ze komen 9 november tijdens de begrotingsbehandeling met een motie om daar in de Vervoerregio Amsterdam op aan te dringen.

De bedrijventerreinen Noorderveld en Molletjesveer zijn niet per openbaar vervoer bereikbaar, terwijl er bij de rond 600 daar gevestigde bedrijven toch zo’n 4700 mensen werken. Om de terreinen blijvend toekomstbestendig te houden zijn verbeteringen aan de auto-ontsluiting én de OV-bereikbaarheid nodig wees een onderzoek uit en de Bedrijvenvereniging Noorderveld Molletjesveer dringt daar al heel lang op aan. Voor de nieuwe buurten Zaankwartier en Zaans Pijl is evenmin openbaar vervoer voorzien en al sinds 2001 is er een busverbinding meer met West-Knollendam. De meest noordelijke bushalte in Wormerveer is de halte Cor Bruijnweg.

De nieuwe concessiehouder EBS die vanaf december in de Zaanstreek gaat rijden is volgens de raadsleden Anna de Groot (SP) en Jos Kerkhoven (DZ) in overleg is met Zaanstad, Wormerland en de Vervoerregio over haltes op onder andere Noorderveld, maar dit heeft nog niet tot resultaten geleid. De twee partijen zien graag meer urgentie, ook al gezien de onder druk staande leefbaarheid in Zaanstad Noord vanwege de enorme verkeersdruk. Beter OV kan een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het beperken van de drukte op en rond de N246.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ wil helderheid over miljoenen-deal en onderhandelingen Hemkade

De familie Groen bestrijdt dat er onderhandelingen zijn tussen hen en Zaanstad

Gepubliceerd

op

Tussen de familie Groen, bewoners van Hemkade 51, en de gemeente Zaanstad wordt onderhandeld* over de aankoop van de woning van de familie Groen.

Het zou de ontknoping kunnen worden van een slepend conflict tussen Groen, Zaanstad en Ivar Moens, de exploitant van de North Sea Venue. De familie Groen wilde onbeperkte en vrije toegang tot hun woning maar ondanks talrijke pogingen en rechtszaken lijkt dat niet tot tevredenheid geregeld te kunnen worden.

Zaanstad presenteerde een aantal scenario’s waarvan uitkoop van de familie Groen nu de enige optie zou zijn. Getuige technische vragen van Juliëtte Rot, fractievoorzitter van Democratisch Zaanstad (DZ), zijn de onderhandelingen al lang gaande. In januari 2023 zouden al afspraken zijn gemaakt. Inmiddels zou er een tweede onderhandelingsronde zijn gestart nadat de eerste mislukt was. De gemeente zou volgens de DZ-fractievoorzitter op het standpunt staan dat de onderhandelingen te lang zouden hebben geduurd wat ertoe geleid heeft dat ze in eerste instantie beëindigd zijn.

Wat er precies besproken wordt is onduidelijk. De onderhandelaar van de familie Groen zou “vele miljoenen meer” hebben gevraagd dan Zaanstad zou hebben geboden, Rot vraagt zich af waarom B&W dan niet terug naar de raad is gegaan. Over hoe de onderhandelingen verlopen wil ze meer informatie. 

In totaal stelt Rot niet minder dan 16 vragen. Die gaan vooral over de geheimzinnigheid rond het project. Rot en de andere raadsleden hebben kennelijk geen kennis van de juridische adviezen en de bestuursopdracht die ten grondslag liggen aan de onderhandelingen. Ook wil Rot weten welke onderhandelaar voor de gemeente werkt, hoe die geselecteerd is, welke opdracht deze heeft, over welke bedragen het gaat, wanneer er gesproken is met de familie Groen en of er verslagen van die gesprekken zijn. 

Bij mislukking van deze onderhandelingen zou een laatste scenario in werking kunnen treden: onteigening.

Bekijk hier het Hemkade-dossier van de Orkaan.

Bekijk hier het Hemkade-dossier van DZ.


UPDATE *

De familie Groen bestrijdt dat er onderhandelingen zijn tussen hen en Zaanstad. De Orkaan baseerde die waarneming op de vragen van Juliëtte Rot, “naar aanleiding onderhandelingen over de aankoop van Hemkade 51 door de gemeente Zaanstad.”

De familie Groen bestrijdt dat er onderhandelingen zijn geweest en ook dat er nu onderhandelingen lopen. Elvira Groen: “Er wordt niet onderhandeld”. Die onderhandelingen zijn volgens de familie ook niet “al lang gaande”. Dat baseerden wij weer op de vragen van Rot. Die schrijft: “welke afspraken zijn er op 26 januari 2023 gemaakt en met wie zijn deze afspraken gemaakt, waaraan de heer G. in zijn brief van 28 juni 2023 refereert?” Een brief van 28 juni is overigens niet in in het raadsinformatiesysteem te vinden. Ook schrijft Rot over “tussen de onderhandelaars gevoerde gesprekken” en de “op 26 januari 2023 gemaakte afspraken.” Het is een subtiel onderscheid, maar volgens de familie Groen zijn deze gesprekken dus geen ‘onderhandelingen’. Elvira Groen: “een mogelijke onderhandeling [zou] pas begin zomer 2023 beginnen” maar aangezien er nu dus niet onderhandeld wordt, is dat niet gebeurd. 

Opnieuw op basis van de vragen van Rot schrijven wij over ‘miljoenen’: De onderhandelaar van de familie Groen zou “vele miljoenen meer” hebben gevraagd. Elvira Groen: “Er hebben geen onderhandelingen tussen ons en de gemeente Zaanstad plaatsgevonden. Bovendien is er nooit een bedrag door of namens onze familie genoemd.” Rot schrijft dat die gevraagde miljoenen door de familie Groen “expliciet in de wandelgangen worden genoemd”. Rot: “Maar hoe kan dit uitgesproken worden in de wandelgangen, als er in elk geval door één partij wordt geclaimd dat de onderhandelingen nog niet gestart waren?” 

Dus: er is wel gesproken tussen de partijen (zoals was gevraagd in een motie van eind 2022) maar er zijn dus geen formele onderhandelingen (en dus ook geen bedragen).

De affaire was al een wespennest en dat is er de laatste tijd niet beter op geworden. Rot: “Alle informatie die geheim is heeft ertoe geleid dat er in het openbaar geen vragen gesteld kunnen worden over de gang van zaken, behalve middels deze e-mail als uitgangspunt.” Met ‘deze e-mail’ doelt Rot op een mail aan raadsleden van “de verkenner van de familie Groen, (…) met de boodschap dat er geen sprake was van onderhandelingen.” (Ook deze mail hebben wij niet in het raadsinformatiesysteem kunnen vinden).

Rot: “Mijn vragen zijn een eerste stap in het ontrafelen van wat hier nu precies aan de hand is en wat er speelt. Als de doelstelling middels een motie was en is, om dit dossier tot een goed einde te brengen, dan valt niet in te zien waarom er zoveel ‘ruis’ is over de feitelijke gang van zaken, over het vervolg in dit dossier, allerlei open einden en vervolgens het voorstel om het Zaanderhorn aan de openbaarheid te onttrekken (lees: uitroken/semi-onteigening). Dat is niet een conflict beslechten met open vizier en dat gaf mij de motivatie om middels vragen een poging te doen om de gang van zaken te ontrafelen.”

In de motie waar Rot op doelt (en die door een ruime meerderheid werd gesteund – maar niet door DZ) werd gevraagd om “met de eigenaren van het pand gelegen op Hemkade 51 in onderhandeling te treden ten einde het pand in eigendom te verkrijgen; De resultaten van deze onderhandelingen terug te rapporteren aan de Raad; Indien deze onderhandelingen niet succesvol verlopen met een voorstel voor verdere stappen terug te komen naar de Raad.”

Die rapportage is niet gebeurd voor zover wij kunnen waarnemen. En de vervolgstap bij mislukken is mogelijk onteigening. Dat is een interpretatie van De Orkaan die gebaseerd is op de mogelijke scenario’s voor de oplossing van het conflict. En onteigenen is daarin de laatste. In die motie wordt dat ook niet nadrukkelijk uitgesloten, bij de discussie over de motie betoogde Rot ook al dat zoiets een mogelijke consequentie zou zijn.

Volgens Elvira Groen zou burgemeester Hamming erop hebben aangedrongen om het onderhandelingstraject “met grote spoed begin zomer 2023” te starten, op 14 mei 2023 zou de gemeente de naam van hun onderhandelaar bekend worden terwijl de familie Groen de gegevens van hun ‘verkenner’ moest mailen. De naam van de onderhandelaar werd niet bekend gemaakt volgens de familie Groen. Wel kreeg de familie uiteindelijk te horen dat de ‘onderhandelingen’ (“die nooit waren gestart”), waren gestaakt. Tot formele onderhandelingen heeft het hele proces niet geleid.

Volgens de familie Groen is daarmee de motie (waarin op onderhandelingen werd aangedrongen) niet uitgevoerd. Zij zeggen nog steeds open te staan voor uitvoering van die motie. 

Volgens Elvira Groen zou de burgemeester ook een “geheimhoudingsplicht betreffende de onderhandelingen” opgelegd. Die geheimhouding speelt de familie ook parten: “recente WOO-verzoeken van onze familie over de raadsmotie en uitkoop zijn afgewezen.”

De gemeente Zaanstad is om een reactie gevraagd maar kon die op korte termijn niet geven.

Bron: De Orkaan

Brief Elvira Groen aan de Orkaan:

De vragen van ons aan het College:

3 Score (2 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

DZ voorziet grote laadproblemen bij zero-emissiezones

Democratisch Zaanstad is bezorgd dat de stroomvoorziening in 2026 niet berekend zal blijken te zijn op de invoering van emissievrije zones

Gepubliceerd

op

Vanaf 1 januari 2026 voert de gemeente Zaanstad zero-emissiezones in, in drukke winkelgebieden van Zaandam, Krommenie en Wormerveer. Dit betekent dat bestelbusjes en vrachtwagens op benzine, diesel of gas niet meer in deze winkelgebieden mogen rijden. Democratisch Zaanstad is bezorgd dat de stroomvoorziening in 2026 niet berekend zal blijken te zijn op de invoering van emissievrije zones in Zaandam, Krommenie en Wormerveer. ‘Zijn de netwerken dan al zodanig verzwaard dat iedereen naar hartenlust één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de vaak wat zwaarder uitgevoerde bedrijfsbusjes?’

Raadslid Jos Kerkhoven vraagt het college of de gemeente voornemens is om bij bedrijventerreinen plekken in te ruimen waar accu’s in bedrijfsbusjes (bewaakt) kunnen worden opgeladen, ‘of worden er in plaats van woningen parkeerterreinen voor het opladen van bedrijfswagens aangelegd?’ DZ is geen voorstander van het plan. Zaanstad heeft de ambitie om een MKB-vriendelijke gemeente te zijn en zero-emissiezones passen daar volgens de partij nog niet bij. ‘Veel bedrijven zullen hiervan flinke effecten ondervinden. Zowel in het eigen wagenpark (verplichte investeringen doen om bedrijfsvoering te kunnen garanderen) als leveranciers waar bedrijven afhankelijk van zijn. Van ondernemingen worden (te) grote investeringen gevraagd,’ aldus Kerkhoven in zijn schriftelijke vragen.

Ontheffing

Ook wil hij weten of Zaanstad van plan is om de aangenomen Kamermotie van Wybren van Haga uit te gaan voeren, die ondernemers de mogelijkheid geeft om een ontheffing voor de zero-emissiezone aan te vragen als zij vanwege een zwaarwegende reden niet kunnen overstappen op uitstootloos vervoer. Zeker 30 gemeenten hebben aangegeven per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te voeren; Zaanstad doet het een jaar later.

Parkeerpoblemen

Naast problemen voor ondernemers voorziet DZ nóg een obstakel: busjes die thuis bij de gebruikers aan de laadpaal moeten. ‘Kijk na 18:00 uur in een willekeurige straat in een willekeurige gemeente en je ziet overal bestelbusjes van uiteenlopende bedrijven staan. Daarvan is de oorzaak dat veel bedrijven op bedrijventerreinen niet de mogelijkheid hebben om hun wagenpark te kunnen parkeren. Werknemers nemen de busjes dus mee naar huis.’ Kerkhoven heeft al ‘straten vol laadpalen’ en bedrijfsbusjes die niet langer overal kunnen staan op het netvlies en andere bewoners die parkeerplekken ontzegd worden. Hij wil weten hoe het college dit alles voor zich ziet.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Artikel De Orkaan :

DZ verwacht problemen bij Zaanse zero-emissiezones

Raadslid Jos Kerkhoven van DZ zet vraagtekens bij de invoering van ‘zero-emissiezones’ in Zaanstad per 1 januari 2026. Hij vindt dat niet erg ‘ondernemersvriendelijk’ en vraagt zich bovendien af of er voldoende laadpalen komen en het stroomnet de extra vraag wel aankan. 

Als die busjes bij werknemers thuis aan de elektrische laadpalen worden gehangen betekent dat volgens Kerkhoven “straten vol laadpalen en bedrijfsbusjes die niet meer om de hoek kunnen worden geplaatst. Zij moeten immers voor de deur worden opgeladen. Andere bewoners zijn dus hun parkeerplaats (waar zij volgens het gemeentelijk parkeerbeleid recht op hebben) kwijt. Krijgt iedere woning in de straten een eigen gratis parkeerplaats toegewezen?”

Kerkhoven wil weten of de stroomnetwerken op 1 januari 2028 al zodanig verzwaard zijn “dat iedereen naar hartenlust zijn één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de vaak wat zwaarder uitgevoerde bedrijfsbusjes?” Hij zou ook wel wat voor voelen om bedrijventerreinen parkeerplaatsen aan te leggen “waar accu’s van bedrijfsbusjes (bewaakt) kunnen worden opgeladen.”

De regeling valt vooral bij kleine ondernemers niet altijd goed getuige de vele bezwaren die in de reacties op De Orkaan kwamen bij drie artikelen over de zero-emissiezones:

  • “de ‘grote jongens’ hebben hier beduidend minder last van de kleintjes
  • op lange termijn een doodsteek voor het mkb
  • elektrische auto is nog van geboorte tot sloop maar heel weinig duurzamer dan een brandstofauto
  • waar denkt Zaanstad de stroom voor al die oplaadpunten vandaan te halen
  • als ZZP’er met nog 5 jaar voor de boeg ga ik echt niet meer investeren in een electrische bus
  • kleine leveringsbedrijven kunnen zo’n dure elektrische vrachtwagen niet betalen
  • de stroomlevering is nu al problematisch
  • mega grote investering op deze leeftijd kunnen en willen wij ook niet meer
  • op de inloopbijeenkomst kon eigenlijk nergens een antwoord op gegeven worden
  • hoe moet een zzp er met een eenmanszaak dit opbrengen?”

(Bij de ruim 30 reacties zat geen enkele positieve, enkele van de reageerders waren naar de informatie-bijkomsten geweest en waren daar teleurgesteld vandaan gekomen.)

Uitstootvrij

In de winkelgebieden van Zaandam, Wormerveer en Krommenie worden vanaf 1 januari 2026 alleen maar ‘schone’ vracht- en bestelauto’s toegelaten. Bedrijven en winkels moeten met ‘uitstootvrije’ auto’s worden bevoorraad.

Zaanstad is één van 29 gemeenten in Nederland die “de ambitie tot invoering of een besluit tot invoering van een zero-emissiezone hebben genomen.” 20 gemeenten (waaronder Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Rotterdam, Utrecht) voeren het al per 1 januari 2025 in, Zaanstad hoort bij de groep van 6 die het een jaar later invoeren. In Hilversum gaan ze pas per 1-1-2027 over en Almere en Hoorn weten het nog niet.

Op de website uitstootvrije-zones legt Zaanstad het online uit. Daar zijn ook kaartjes van de drie winkelgebieden te vinden waar uitstootvrij rijden de norm wordt. Niet alles wat niet 100 procent ‘schoon’ is, wordt meteen geweerd, er is een overgangsregeling. Nieuwe auto’s (kenteken na 1 januari 2025 afgegeven) moeten sowieso zero-emissie zijn, oudere auto’s worden tot eind 2026, eind 2027 of begin 2030 onder bepaalde voorwaarden toegelaten. 

Mag je vanaf nu wel of niet met je vracht- of bestelauto in die winkelgebieden? Check dan hier je kenteken. De website geeft aan dat het om 2025 gaat maar dat komt omdat sommige gemeenten al een jaar eerder beginnen.

Onze vragen aan het college:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Trending