Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht

DZ vraagt zich af of ‘de staat of de straat’ de baas is in verschillende wijken en dorpen

Lokale democratie en participatie
Lokale democratie en participatie

Burgerparticipatie heeft alleen zin als burgers daadwerkelijk invloed hebben

Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’
Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’

Een besluit om geen besluit te nemen, is ook een besluit, vindt Rot. De rechtbank is het met haar eens.

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Zaanstad herdenkt de Februaristaking
Zaanstad herdenkt de Februaristaking

Staakt!!! Staakt!!! Staakt!!! Dat was de oproep die verzetsmensen op 25 februari 1941 in Amsterdam verspreidden.

Rechtszaak Juliëtte Rot tegen College van B&W
Rechtszaak Juliëtte Rot tegen College van B&W

Burgemeester Hamming vraagt raadsleden om signalen over ondermijning en andere gevoelige zaken door te geven en nu gooit hij die op straat.

Rechtszaak Raadslid Juliëtte Rot
Rechtszaak Raadslid Juliëtte Rot

Op vrijdag 10 januari 2025 zal raadslid Juliëtte Rot van Democratisch Zaanstad  bij de Rechtbank in Haarlem (bestuursrecht) verschijnen, om gehoord te worden m.b.t. de gemeente Zaanstad, die e-mails tussen Burgemeester Hamming en Juliëtte openbaar gemaakt heeft

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Juliëtte Rot strijdbaar het nieuwe jaar in
Juliëtte Rot strijdbaar het nieuwe jaar in

In januari zou bekend moeten worden van welke misstappen Juliëtte Rot, het meest veelbesproken gemeenteraadslid van Zaanstad dit jaar, wordt verdacht.

De Gevoelens en Feiten van Burgemeester Hamming inzake zijn integriteitsmelding
De Gevoelens en Feiten van Burgemeester Hamming inzake zijn integriteitsmelding

Fractievoorzitter Juliëtte Esmée Rot zegt medewerking aan onderzoek integriteitsschending op.

Vragen DZ over misstanden in Zaandamse winkel: waarom geen sluiting?
Vragen DZ over misstanden in Zaandamse winkel: waarom geen sluiting?

DZ wil meer inzicht in de regelgeving voor en procedures bij overtredingen van arbeidswetgeving naar aanleiding van een serie misstanden in een winkel in Zaandam.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

Sloop historisch pandje Heiligeweg 7 Krommenie roept vragen op bij DZ
Sloop historisch pandje Heiligeweg 7 Krommenie roept vragen op bij DZ

Waarom wel proberen om een pand zonder monumentale status te bewaren en in andere gevallen in Zaandam, niet?

Erfpachtschade kan in de miljoenen lopen
Erfpachtschade kan in de miljoenen lopen

Belangenvereniging Erfpacht Zaanstad roept leden op schade te claimen. Gemeente loopt risico miljoenenrekening op de mat te krijgen.

Democratisch Zaanstad struikelt over aanpak slecht begaanbare stoepen
Democratisch Zaanstad struikelt over aanpak slecht begaanbare stoepen

Meldingen over losse of scheve tegels worden genegeerd

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk! ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

ZaanZappen met Johan Philips

Lokale democratie en participatie

Burgerparticipatie heeft alleen zin als burgers daadwerkelijk invloed hebben

Gepubliceerd

op

De gemeente Zaanstad wil dat burgers gaan meedenken bij te nemen beslissingen en zij willen daar ook iets mee doen. Of liever, dat moet de gemeente. Vanaf 1 januari 2027 is het voor gemeentes verplicht een Participatieverordening te hebben, vanuit de Wet versterking participatie op decentraal niveau. De Omgevingswet schrijft per 1 januari gemeentes verplicht bewonersparticipatie voor bij het ontwikkelen van de Omgevingsvisie, het Omgevingsplan en -programma. Die participatieprocessen moeten kunnen worden getoetst
aan een gemeentelijke kader.

Ook met de wetswijziging Gemeentewet, artikel 150 ‘van Inspraakverordening naar Participatieverordening’ is wil de regering betrokkenheid van inwoners bij uitvoering en evaluatie van beleid van hun gemeente versterken. De wetswijziging is begin voorjaar 2024 vastgesteld. En daarmee moeten gemeentes vanaf 1 januari 2027 een Participatieverordening hebben. 

Dus gingen ambtenaren de straat op en het bleek dat inwoners van Zaanstad hun schouders ophaalden bij dat participatie gedoe. De gemeente komt pas vragen wat wij ervan vinden als het besluit al is genomen. Als de gemeente wel vóór het besluit vraagt wat wij ervan vinden, doen zij niets met onze meningen of suggesties. meedenkmomenten worden georganiseerd als de gewone man/vrouw aan het werk is of op de kinderen moet letten. Dus, of de gemeente nou wil of niet, als er door burgers geparticipeerd moet worden, moet Zaanstad:

– Meer mogelijkheden om deel te kunnen nemen aan participatie, bijvoorbeeld online
– Duidelijkere informatievoorziening en begrijpelijke uitleg over plannen en besluiten
– Eerder betrekken van inwoners en proactieve communicatie, bewoners actief benaderen
– Echt luisteren naar de inwoners en input serieus nemen
– Terugkoppeling geven en transparantie over wat er met de input gebeurd

“We doen niet altijd voldoende met die ideeën en ervaringen van inwoners. Terwijl zij de experts van hun leefomgeving zijn. Ambtenaren komen vaak nieuw in een wijk waar al een hoop is gebeurd.”

Ambtenaren zijn natuurlijk niet allemaal afkomstig uitde gemeente Zaanstad zelf. Dat geeft ook niet, mits zij zich wel een beetje verdiepen in de diverse dorpen en de eigen identiteit die die deelgemeentes hebben. Ik zeg expres deelgemeentes, want stadsdelen zijn het niet. Je bent een Koger, een Zaandijker, Wormerveerder, Krommenieër, Assendelver, Westzaner, Knollendammer binnen de Zaankanters. Als ambtenaren afreizen naar een deelgemeente om daar een gemeentelijk plan voor een buurt of wijk uit te leggen, is het fijn als zij ook iets van de betreffende buurt en de bewoners weten. En inderdaad, elke Zaankanter heeft andere wensen voor het dorp waarin hij woont. Die kunnen ernstig verschillen van de gemeente wil met die buurt of wijk. Dan moet er geluisterd worden.

“Beleid, projecten en uitvoering van beleid worden beter als je beter weet wat bewoners bezighoudt en als je ervaringen en ideeën van belanghebbende en geïnteresseerde inwoners in kaart brengt en meeneemt. 
Het is voor inwoners belangrijk om invloed te hebben op wat een gemeente doet in hun leven en leefomgeving. Soms misschien uit eigen belang maar ook als democratisch recht en invulling van actief burgerschap. Het krijgen en hebben van invloed vergroot betrokkenheid van inwoners bij de omgeving én elkaar.
In het hele proces heeft inlevingsvermogen steeds een plek, in verschillende uitingsvormen, zoals:
a. We zorgen dat we vooraf de geschiedenis en de context van plekken en kwesties weten. 
Waardoor we (mogelijke) sentimenten kunnen plaatsen. 
b. We leven ons in, in de persoon of personen met wie we gaan praten. En stemmen de vraag die we stellen en de manier waarop we die stellen op hen af
c. We stellen ons open op naar de ander(en). We zijn geïnteresseerd en waarderend en 
respecteren diversiteit in denken en ervaren. (Dat mogen we trouwens ook terugvragen van 
de ander(en!)”

Er zullen in de toekomst projecten worden ontwikkeld, waarbij de participatie van burgers verplicht is. Is de burger niet gekend in de ontwikkeling, dan gaat het hele feest niet door en zal er alsnog op de juiste wijze om de bemoeienis van de burgers moeten worden gevraagd.

“Als je inbreng zorgvuldig weegt (individuele belangen tegenover maatschappelijke belangen) en goed uitlegt hoe met die inbreng tot een plan of besluit is gekomen, dan helpt dat bij begrip voor of aanvaarding van een besluit. Ook al zijn mensen niet per se blij met het besluit zelf. Begrip moeten we niet verwarren met draagvlak, in betekenis van inhoudelijke steun voor een besluit of plan.”

Met andere woorden, het begrip zou zomaar van één kant moeten kunnen komen; van de burger. Aan draagvlak heeft de gemeente geen boodschap. We begrijpen u wel, maar u moet ons ook begrijpen.

Toch MOET de burger om de mening en ideeën gevraagd worden. De gemeente MOET u laten participeren. En u, de burger, kan dan niet meer zeggen dat u het niet wist of pas hoorde toen het besluit al genomen was. Na uw participatie kunt u waarschijnlijk wel zeggen dat ze er toch niets mee doen.

Fijne week,

Johan Philips

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

ZaanZappen met Johan Philips

Gratis Parkeeradvies

Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden

Gepubliceerd

op

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

Parkeeroverlast is nu al wel een dingetje in Zaanstad, mede veroorzaakt door de woningnood. U kent het vast wel, volwassen kinderen komen niet aan een woning en blijven veel langer bij de ouders wonen. wel willen ze allemaal een eigen bolide rijden. Waar er voorheen één, hooguit twee auto’s voor de deur stonden geparkeerd, staan er nu minstens vier. En dat bij meerdere gezinnen in de straat. Het is vechten om een parkeerplaats. Moet je noodgedwongen dan jouw auto in een andere straat parkeren, dan verhoogt dat daar de parkeerdruk. waterbedeffect heet dat. Kan de inwoner van Zaanstad daar zelf iets aan doen? Jawel, maar het is de vraag of men dat wil. Autogebruik delen, op de fiets naar het werk en daar de bedrijfsauto pakken in plaats van bedrijfswagens in de drukke Zaanse straten parkeren. Meer gebruik maken van fiets of OV. Het kan, maar willen (en kunnen) we het ook?

De gemeente Zaanstad heeft plannen om in de komende jaren 16.000 woningen bij te bouwen. Hoera! 
De regering gaat eindelijk de stikstofnorm naar voorbeeld van de rest van Europa verhogen, dus nogmaals: Hoera! 

“Om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente te waarborgen, worden er tal van maatregelen genomen die gericht zijn op het verbeteren van de infrastructuur, het versterken van de sociale cohesie en het bieden van duurzame woonomgevingen.” Zeggen B & W.
Daar horen niet alleen meer parkeerplaatsen bij. Die zullen er nooit genoeg zijn. Er horen ook nieuwe regels bij.

“Verschillende ontwikkelingen en opgaven in de stad vragen om een actualisatie en herijking van de bestaande regels en uitgangspunten. We hebben naast de grote woningbouwopgave in de gemeente Zaanstad diverse opgaven die een beslag leggen op de beperkte openbare ruimte, zoals klimaatadaptatie, waterberging en vergroening. Met duidelijke kaders en parkeernormen aan de voorkant faciliteren we gebiedsontwikkelingen en zorgen wij voor een evenwichtige ruimteverdeling.”

Tja, dat is dan weer minder “Hoera!”, want auto’s en klimaatadaptie en vergroening gaan niet samen. Als belangrijk knelpunt noemt B&W: “De hoge parkeerdruk. In veel wijken van Zaandam is de parkeerdruk hoog (boven de 90%)”.
Oh gelukkig. alleen in Zaandam is de parkeerdruk hoog. in de rest van de gemeente 
Zaanstad is alles oké. 

“Versnipperd invoeren gereguleerd parkeren leidt tot ‘waterbed-effecten’, waarbij bewoners niet gaan parkeren in het gebied waar zojuist gereguleerd parkeren is ingevoerd, maar in omliggende straten waar nog geen gereguleerd parkeren geldt. De parkeeroverlast in die straten neemt dan op zijn beurt toe.
Dit alles vraagt om meer regie vanuit de gemeente met een passend sturend beleid.
De huidige regels en uitgangspunten voor parkeren van de gemeente Zaanstad bestaat uit de ‘Nota Ruimte voor Parkeren 2016′ en de ‘Uitvoeringsnota Parkeren Zaanstad 2016’. 
Dit beleid is aan een actualisatie en herijking toe, want een (hoge) parkeernorm vormt een barrière voor nieuwbouw en functieverandering, er heerst overlast door geparkeerde busjes in de wijk en er is overlast door tekort aan (bewaakte) fietsenstallingen in de binnenstad.”

“Als Zaanstad ook in 2040 bereikbaar, aantrekkelijk en veilig wil zijn zal meer gebruik van openbaar vervoer, fietsen en lopen nodig zijn en een lager gebruik van de auto dan nu het geval is. En dit kan ook: door in het ruimtelijk beleid gericht te sturen op kwalitatief goede publieke ruimten, goed bereikbare voorzieningen en meer gemengde woon/-werkmilieus, maar ook betere openbaar vervoer- en fietsvoorzieningen, meer inzet op deelmobiliteit en meer gereguleerd parkeren.”

Zaanstad wil de gemeente duurzaam bereikbaar houden. Het gemeentebeleid kennende houdt dat in dat het gemeentebestuur het centrum van Zaandam duurzaam bereikbaar wil houden. Ze willen dat meer mensen binnen de gemeente fietsen en gebruik maken van duurzame alternatieven. Het bestuur wil ook graag dat Zaanstad verder kan groeien en de beschikbare openbare ruimte optimaal benutten.

Goed dan, als ‘we’ de gemeente Zaanstad duurzaam bereikbaar willen houden, is het zaak dat we in diverse delen van de gehele gemeente weer gemeentesecretariaten openen. Zodat inwoners voor burgerzaken gewoon even de fiets of de benenwagen kunnen pakken. de trein naar Zaandam is te duur en de bus is te waardeloos.
Beschikbare openbare ruimte? Mensen denken vaak dat zij rustig vier ato’s voor de deuren van de buren kunnen parekeren, omdat zij toch wegenbelasting betalen. Dat zorgt weer voor een waterbed effect. Die wegenbelasting staat natuurlijk los van het gemeentelijk parkeerbeleid. 
Wil of kan je als gemeente niet handhaven op het beleid van 1,3 tot 1,7 auto’s per woning, dan moet je de openbare ruimte anders in gaan delen om overlast te beperken. Hele brede grasstroken minder breed maken en er parkeerhavens creëren. Parkeerstroken vervangen voor parkeerhavens. dan worden straatlengtes niet bezet door auto’s in de lengte geparkeerd, maar in de breedte. dat zorgt voor meer parkeerruimte.
De minder brede grasstroken beplanten met bomen, struiken, planten voor meer biodiversiteit. Dat ziet er niet alleen leuker uit, maar trekt ook meer insecten dan rommelige brede stroken van onverzorgd gras. Win-winsituatie noemen we dat. 
Werkbusjes bij het bedrijf parkeren en niet meer in de straten. ZZP’ers ontheffingen aan laten vragen. 

Fijne week

Johan Philips 

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

HOTELDEBOTEL

Genoeg is genoeg. Ik zeg het nog maar eens: We hebben woningen nodig!

Gepubliceerd

op

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

Ik begrijp wel dat toeristen geld in het laatje van de gemeentelijke kas brengen, maar moet je nou heel Zaanstad vol zetten met hotels? De laatste discussie gaat over het prachtige gebouw van Jan Dekker op de hoek wandelweg en plein 13 in Wormerveer. Dat moet ook weer een hotel worden. 

Wat een mooie plek voor seniorenwoningen was dat geweest. Leuke appartementen, bushalte voor de deur, supermarkt om de hoek, praktisch aan de zaan gelegen. Senioren met eigen huis schuiven door en er komen woningen voor starters of gezinnen vrij. 

Nee doe maar een hotel voor toeristen of gastarbeiders. Want er worden nog niet genoeg vergunningen verleend om woonhuizen en bedrijfsgebouwen om te bouwen tot hotelletjes. Bouwen mag niet. De EU zegt dat er nodig meer aan stikstofreductie gedaan moet worden. Alles wat er wel gebouwd wordt of gaat worden, is niet genoeg om de woningnood te reduceren.Toch zorgen we niet dat bestaande gebouwen omgetoverd worden tot woningen, maar tot hotels.

Bestemmingsplannen wijzigen voor het realiseren van hotels is meer geliefd bij de Zaanse overheid, dan het nog meer realiseren van woningen. 

Om hoteldebotel van te worden. Jaren lang vraagt menigeen zich al af wat er toch met het Jan Dekkergebouw gaat gebeuren. Er zijn dus vergevorderde plannen voor een hotel. Triest dat de gemeente niets doet tegen langdurige leegstand van dergelijke gebouwen. Denk nou toch eens uit de box voordat je vergunningen uitdeelt.

Afgelopen week ging dan ook de fik nog eens in het Jan Dekkergebouw. Dat was al de tweede keer dat er brand werd gesticht in het gemeentelijk monument. De eigenaar heeft nog geen zichtbare stappen gezet om het pand te renoveren of te bewonen, waardoor het blijft verloederen en vatbaar is voor verdere incidenten.

Genoeg is genoeg. Ik zeg het nog maar eens: We hebben woningen nodig! Veel woningen! Overal waar het kan!

En het liefst vóór een of andere randdebiel er de fik in zet.

Fijne week. 

Johan Philips

5 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

ZaanZappen met Johan Philips

Doei Resultaatverplichting!

De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.

Gepubliceerd

op

ZaanZappen met Johan Philips. Dé scherpe blik op Zaanstad - Verrassend, Kritisch, Onvergetelijk!

Op 1 juli 2021 trad de Wet stikstofreductie en natuurverbetering, ofwel de Stikstofwet in werking. Hiermee wordt onder andere een (gedeeltelijke) vrijstelling van de natuurvergunningplicht voor het aspect stikstofdepositie voor tijdelijke (bouw)werkzaamheden mogelijk gemaakt. Dit kan tot een snellere uitvoering van bouwprojecten leiden. 

De kabinetten Rutte hebben Nederland een resultaatverplichting opgelegd om stapsgewijs de stikstofbelasting op stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarde te krijgen. Zo zou in 2025 40% van de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebieden een gezond stikstofniveau moeten hebben, in 2030 minimaal 50% en in 2035 minimaal 74%. 

Om die resultaatverplichtingen te halen, geeft de Stikstofwet de opdracht om een programma van maatregelen op te stellen waarmee de reductie kan worden bereikt en de natuur kan herstellen. Dit programma moet zowel bronmaatregelen (die de stikstofuitstoot beperken) als natuurmaatregelen bevatten en moet gebiedsgericht worden uitgewerkt. Provincies moesten die gebiedsplannen uiterlijk 1 juli 2023 gereed hebben.

DeStikstofwet regelt ook een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht op grond van de Wet natuurbescherming voor activiteiten van de bouwsector in de bouwfase. Die vrijstelling geldt alléén voor bouw- en sloopactiviteiten van een bouwwerk en voor het aanleggen, veranderen en verwijderen van een werk tijdens de bouwfase, waarin deuitstoot van stikstof tijdelijk en beperkt is. 

De vrijstelling geldt niet voor de gebruiksfase, wat betekent dat voor het gebruik van een gebouw of nadat een weg is aangelegd nog steeds een natuurvergunning nodig kan zijn voor de stikstofuitstoot die wordt veroorzaakt. Er is dus slechts sprake van een gedeeltelijke vrijstelling van de vergunningplicht. Je mag wel slopen en bouwen of aanleggen, dat geeft maar tijdelijk een hogere uitstoot. De nieuwbouw of nieuwe weg gebruiken mag niet omdat dat voor een structurele verhoging van stikstofuitstoot zorgt, tenzij gebouwen of wegen voldoen aan de vereisten van de Europese Habitatrichtlijn.

In het kort: de Nederlandse stikstofwet draait om een resultaatverplichting, die woningbouw en aanleg van infrastructuur op slot gooit. In veel andere EU landen hebben ze zichzelf een inspanningsverplichting opgelegd en dat maakt een wereld van verschil. Als daar een verbindingsweg de oplossing voor woon- en leefplezier, betere gezondheid van tienduizenden burgers zorgt, dan komt die weg er en doen ze hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten.

Als ze in die landen 400 woningen op een oud fabrieksterrein willen bouwen om de woningnood te lijf te gaan, dan gáán ze die woningen bouwen en doen ze daarbij hun best om zo min mogelijk stikstof uit te stoten, maar wat moet dat moet. Die regeringen hebben een woon- en woon-werkverplichting aan hun burgers.

De resultaatverplichting omzetten in een inspanningsverplichting zou al wat meer mogelijkheden bieden. De woningnoodlijdende burgers eisen dat de overheid zich inspant én tot bevredigende resultaten komt.

Fijne week

Johan Philips

l

5 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN