Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Prioriteit: water naar de zee
Prioriteit: water naar de zee

Wonen in Zaanstad

Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam
Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam

Naar aanleiding van onze vragen is duidelijk geworden dat de broodjeszaak definitief gaat verdwijnen.

DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’

Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling
Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling

De fractie van Democratie Zaanstad heeft het college van B&W een serie vervolgvragen gesteld omtrent de WOZ-waardebepaling in Zaanstad.

Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open
Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open

Driekwart jaar nadat de broodjeszaak onder het stadhuis sloot, is die nog steeds niet heropend. Wat er in hemelsnaam aan de hand?

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd

Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.

Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.

DZ springt in de bres voor Kip van Rick
DZ springt in de bres voor Kip van Rick

Door toedoen van Zaanstad is de geschatte financiële schade: maar liefst € 70.000 aan omzet.

Kan burgemeester beantwoorden van vragen DZ (en dus gemeenteraad) verbieden?
Kan burgemeester beantwoorden van vragen DZ (en dus gemeenteraad) verbieden?

Opdracht om vragen van DZ over gesprek Ombudsman Metropool Amsterdam en inwoner van Zaanstad niet meer te beantwoorden?

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad
Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

Molenbiotopen staan onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen.

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Alom onduidelijkheid over aanklacht integriteit fractievoorzitter DZ
Alom onduidelijkheid over aanklacht integriteit fractievoorzitter DZ

Commissaris van de Koning beoordeeld integriteitsklacht jegens Burgemeester Hamming.

zero-emissiezone marktkoopman kaasboer zero-emissiezone marktkoopman kaasboer

Werk, inkomen en economie

Marktkoopman Jan neemt afscheid van zijn dieselbus, maar wat nu? ‘Ze eisen iets wat niet kan’

Logistiek lijkt het onmogelijk om in een elektrische bestelbus te investeren, terwijl het bedrijfstechnisch wel het beste is om nu een nieuwe bus te kopen.

Gepubliceerd

op

Marktkoopman Jan Hogendoorn (40) uit Gouda bevindt zich in een impasse. Na tien jaar heeft hij zijn oude dieselbus afgeschreven en nu wil hij een bus kopen waarmee hij ook de binnenstad in mag als daar straks alleen nog maar vrachtvervoer zonder uitstoot is toegestaan. Maar een goede optie is er volgens hem niet. ,,Ze eisen iets wat niet kan.”

Hoewel in Gouda de zero-emissiezone voor de marktkooplieden, net als in Zaanstad pas in 2026 ingaat, zit kaasboer Jan Hogendoorn nu al met een concreet probleem. Na tien jaar in zijn dieselbus gereden te hebben, is die nu afgeschreven en is het eigenlijk tijd voor een nieuwe. Eigenlijk, want de kaasboer lijkt op dit moment geen goede keuze te kunnen maken.

Het liefste wil Jan Hogendoorn investeren in een bus waarmee hij vanaf 2026 zonder problemen de Goudse binnenstad in kan rijden — en alle andere steden waar een zero-emissiezone wordt ingesteld. Dat moet een emissieloze bus zijn die op elektriciteit rijdt. Maar een bus die aan zijn wensen én die van de gemeente voldoet, heeft Hogendoorn nog niet gevonden.

“Met waar weegt mijn verkoopwagen drieënhalve ton. De meeste elektrische bestelbussen trekken maximaal 2,2 ton. En daar red je het niet mee”

,,Met waar weegt mijn verkoopwagen drieënhalve ton”, vertelt Hogendoorn in het AD. Een nieuwe bus moet dit dus voort kunnen trekken en daar gaat het volgens de kaasboer al mis. ,,De meeste elektrische bestelbussen trekken maximaal 2,2 ton. En daar red ik het niet mee.”

eDaily van IVECO?

Is er dan echt niet één busje dat die drieënhalve ton kan trekken? Toch wel één. IVECO, producent van autobussen en vrachtwagens, heeft de eDaily in huis. Deze bus kan een aanhanger van drieënhalve ton trekken, vertellen Pim van de Rak en Edwin van der Poel van IVECO.

Maar die voldoet volgens Hogendoorn niet aan zijn eisen. Want hij staat niet alleen donderdag en zaterdag op de markt in Gouda, hij rijdt ook wekelijks vanuit Stolwijk naar de markt in Amsterdam en Gorinchem. ,,Als ik mijn verkoopwagen achter die bus hang, dan kan ik misschien nog maar 25 kilometer met die bus rijden voordat ik weer moet opladen”, vreest Hogendoorn. ,,Moet ik dan van personeel vragen om extra te werken, omdat ik moet opladen? Ik kan ook moeilijk voor elke markt een andere bus aanschaffen.”

Geen laadpaal door vol stroomnet

Volgens de mannen van IVECO kom je met een volgeladen bus wel verder. ,,Hoe lang je met de bus kan rijden, ligt natuurlijk aan hoe je je bus gebruikt”, stellen ze. ,,Factoren als waar je rijdt, op de snelweg of in de stad en welke temperatuur het buiten is, spelen allemaal mee. Maar als we een cijfer moeten noemen, ga er dan van uit dat je minstens 150 kilometer met een volle aanhanger kan rijden voordat je weer moet laden.”

Hoewel dat hoopvol klinkt, neemt dat niet alle zorgen van marktkoopman Hogendoorn weg. Volgens hem is het namelijk ook nog maar de vraag wáár hij zijn bus op kan laden. ,,Bij mij thuis zit het energienetwerk vol. Ik kan geen laadpaal voor de deur krijgen.”

“Bij mij thuis zit het energienetwerk vol. Ik kan geen laadpaal voor de deur krijgen”

Logistiek lijkt het voor Hogendoorn nu dus nog onmogelijk om in een elektrische bestelbus te investeren, terwijl het bedrijfstechnisch wel het beste is om nu een nieuwe bus te kopen. Wil hij nu toch investeren, dan kan hij eventueel ook voor een zogeheten Euro zes-bestelbus kiezen, een dieselbus die in de ‘schoonste’ emissieklasse valt. Voor dat soort bestelbussen geldt een overgangsregeling. Maar ook dat is niet ideaal, want zo’n euro zes-bus mag vanaf 2028 de Goudse binnenstad niet meer in.

Ontheffing van € 100,- euro?

Wanneer er geen goede bus voorradig is, kan een ondernemer een ontheffing van de regels aanvragen bij de gemeente, vertelt Paul van den Hurk, logistiek adviseur bij gemeente Gouda. ,,Dat kan ook wanneer er maar één optie op de markt is. De overheid heeft vastgesteld dat een ondernemer minstens twee opties moet hebben”, vertelt Van den Hurk. Hogendoorn komt dus wel in aanmerking voor een ontheffing.

,,Maar zo’n ontheffing kost minstens 100 euro”, vertelt Hogendoorn. ,,Het gaat mij niet om het geld, maar om het principe. Je eist iets wat niet kan.

“Alsof de gemeente zegt: je moet vanavond uit eten, maar alle restaurants zijn gesloten”

Voor nu koopt Hogendoorn dus nog even helemaal niets.

bron: deondernemer.nl, AD

Lees alles over Zero-Emissiezones

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Werk, inkomen en economie

Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam

Naar aanleiding van onze vragen is duidelijk geworden dat de broodjeszaak definitief gaat verdwijnen.

Gepubliceerd

op

Naar aanleiding van onze vragen over het sluiten van de horecazaak op het Stadhuisplein, is duidelijk geworden dat de broodjeszaak definitief gaat verdwijnen.

Hier de beantwoording van de vragen :

Geachte raadsgriffie,

Op 14 november 2023, sloot de burgemeester het pand van Cecen Bakery, gevestigd aan het Stadhuisplein in Zaandam. Tot op heden is het pand nog steeds gesloten. Naar aanleiding daarvan hebben wij de volgende technische vragen. 

In de berichtgeving van destijds werd aangegeven dat Cecen sinds 2021 de locatie aan het Stadhuisplein exploiteert, klaarblijkelijk al die tijd zonder horeca-vergunning. In de berichtgeving van destijds werd ook aangegeven dat het ontbreken van een horeca-vergunning, reden voor sluiting zou zijn en dat een dergelijke vergunning op dat moment wel aangevraagd zou zijn.

1. Is de locatie alleen gesloten door het ontbreken van een horeca-vergunning waardoor het terras niet geëxploiteerd mocht worden, of zijn er nog andere redenen? 

De locatie is destijds gesloten omdat Cecen een horecabedrijf in werking had zonder de daarvoor benodigde vergunning. Voorafgaand aan de sluiting zijn zij meerdere malen gewaarschuwd. Het pand is momenteel niet meer gesloten en het pand is vrijgegeven aan NS (eigenaar).

2. Klopt het dat er destijds een aanvraag voor een horeca-vergunning is ingediend en binnengekomen bij de gemeente? Zo ja, wanneer?

Ja. Op 9 oktober 2023 is er een aanvraag ingediend. Deze aanvraag was onvolledig en bleef, ondanks een schriftelijk verzoek om aanvulling van de ontbrekende gegevens, onvolledig, met als gevolg dat de aanvraag niet inhoudelijk kon worden getoetst aan de juridische kaders van de APV en de Wet bibob. Eerder, in augustus 2023, was een aanvraag voor een exploitatievergunning door dezelfde ondernemer, gevestigd aan de Gibraltar in Zaandam, ook buiten behandeling gelaten, omdat die aanvraag onvolledig was.  

3. Voor welke duur is Cecen Bakery destijds door de burgemeester gesloten?

Voor onbepaalde tijd. Cecen kon heropend worden indien de benodigde vergunning voor een horecazaak was verleend.

4. Is er een gemotiveerd verzoek tot heropening van het pand door de exploitant ervan, bij de gemeente ingediend? Zo ja, kunnen wij hiervan kennis nemen? Zo nee, waarom niet? 

De gemachtigde van de huurder heeft telefonisch een verzoek tot heropening ingediend. Het kan daarom niet worden gedeeld. Het verzoek was niet toereikend en kon om die reden niet worden ingewilligd.

5. Keert Cecen Bakery nog terug op deze locatie, of krijgt het pand een andere invulling? Zo ja, welke?

Het pand is in bezit van de NS. Eventuele andere invulling is aan hen. Cecen heeft zelf aangegeven niet terug te keren op deze locatie. Een van de ondernemers van Çeçen heeft op 24 juni jl. een aanvraag voor een exploitatievergunning ingediend om in het pand een nieuw horecabedrijf te starten. Deze aanvraag is in behandeling.

6. In de afgelopen maanden is er steeds meer te lezen over de onterechte sluiting van panden door burgemeesters in Nederland. In hoeveel en welke gevallen is daar sprake van binnen Zaanstad, als gevolg van een gerechtelijk vonnis waarmee is vast komen te staan, dat daarvan inderdaad sprake is?

Anders dan de landelijke berichtgeving waar u aan refereert, betreft het hier een ander type sluiting: een horecasluiting vanwege het feit dat een verplichte vergunning ontbreekt. De sluitingen waar u aan refereert zijn voornamelijk gericht op 13b- (aantreffen verdovende middelen) sluitingen van woningen.

7. Wordt het tot nu toe gevoerde beleid, op basis van deze vonnissen geëvalueerd? Indien ja, op welke termijn.

De vonnissen bij horecabedrijven vanwege het ontbreken van een verplichte vergunning geven geen enkele aanleiding om de handhaving van verplicht gestelde vergunningen te evalueren.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Werk, inkomen en economie

Broodjeszaak Cecen op het Stadhuisplein in Zaandam is langer dicht dan open

Driekwart jaar nadat de broodjeszaak onder het stadhuis sloot, is die nog steeds niet heropend. Wat er in hemelsnaam aan de hand?

Gepubliceerd

op

Cecen Broodjeszaak

Precies driekwart jaar nadat burgemeester Jan Hamming de broodjeszaak onder zijn eigen werkkamer sloot, is die nog steeds niet heropend. Raadslid Juliëtte Rot vraagt zich af wat er in hemelsnaam aan de hand is.

Cecen Bakery heeft nu een jaar een winkel op het Stadhuisplein in Zaandam,maar is al langer dicht dan dat hij open is geweest. In november moest de zaak dicht wegens een vergunningskwestie, maar raadslid Juliëtte Rot van Democratisch Zaanstad (DZ) vindt dat steeds moeilijker te geloven. Zij kan namelijk niets vinden over een vergunning die in behandeling is, of bezwaar dat afgehandeld moet worden. Er lijkt helemaal niets te gebeuren. “Dat zien we elke week als we naar het stadhuis lopen”, zegt Rot. “Zo’n gesloten gebouw is erg detonerend. Het is wel echt een A-locatie.”

Rot vraagt de burgemeester en wethouders nu wat er aan de hand is. Als er iets aan de hand is met drugs of ondermijning, pakt Zaanstad in de berichtgeving altijd groot uit. Dat is niet gebeurd, er is gezegd dat het om de vergunning ging. Maar waarom moet dat zo lang duren?

Volgens ondernemer Özbek Ayhan waren het de stoelen in zijn zaak die het probleem vormden. Cecen Bakery mocht wel delicatessen verkopen, maar klanten mochten niet gaan zitten om het te nuttigen. Dan zou Cecen geen winkel meer zijn, maar een horecazaak en daarvoor had Ayhan niet de papieren. Toch gebeurde dat wel. De eigenaar had stoelen in zijn pand staan, waar klanten gebruik van maakten. Na een waarschuwing in september volgde in november sluiting van de zaak. Op dat moment liep de aanvraag voor een vergunning al.

Vakantie

Ayhan heeft nog een zaak in winkelcentrum Gibraltar in Peldersveld. Die zaak is open, maar antwoorden zijn daar niet te vinden. De ondernemer is met vakantie, zegt een verkoopster en het is onbekend wanneer hij terugkomt. Een vervanger is er ook niet.

Rot wil van de gemeente weten of de ontbrekende horecavergunning de enige reden was om de zaak te sluiten of dat er misschien nog iets speelde. Ook is ze benieuwd of de ondernemer gevraagd heeft om zijn zaak weer te mogen openen.

Rot houdt er ook rekening mee dat Zaanstad misschien te hard van stapel loopt met het sluiten van panden. Zij leest steeds vaker dat burgemeesters ten onrechte panden sluiten. Zij wil weten in hoeveel gevallen Zaanstad via een gerechtelijk vonnis een sluiting heeft moeten terugdraaien.

Bron: NHD

Hier de vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Werk, inkomen en economie

DZ springt in de bres voor Kip van Rick

Door toedoen van Zaanstad is de geschatte financiële schade: maar liefst € 70.000 aan omzet.

Gepubliceerd

op

Kip van Rick


Zaandam, Koog aan de Zaan, Oostzaan, Wormerveer, Krommenie en Zaandijk: Kip van Rick is een welbekende onderneming onder de Zaankanters. Ook op het gemeentehuis van Zaanstad is de kippentent befaamd, maar ook zeker berucht. Dit komt door een jarenlang conflict, dat vooral gaat over de standplaatsen in de twee laatstgenoemde plaatsen. 

De redenen voor de onmin: precariobelasting, een onbereikbare standplaats en bouwplannen. De kostenpost voor Kip van Rick bedraagt zo ongeveer € 70.000.

Het gesteggel begon zo’n vier jaar geleden. In 2020 zou volgens Rivka Bakker, die samen met haar man Rick Bakker (hoe kan het ook anders?) Kip van Rick runt, de precariobelasting* met maar liefst 45 procent omhooggaan. ‘’Geen haan die ernaar kraait’’ zal de gemeente wellicht gedacht hebben, maar het echtpaar was er als de kippen bij om bezwaar in te dienen. Volgens de ondernemers zonder resultaat: een reactie van de gemeente bleef uit.

Rivka en Rick besloten op hun eieren te blijven zitten. Een bezoek van de deurwaarder was het gevolg. Een gepeperde aanslag in 2021 volgde. Een nieuw bezwaarschrift werd ook naar de deurwaarder doorgestuurd, maar de inspanningen ten spijt bleef een reactie uit.

Het kip en het ei

In juni 2021 volgde het volgende heikel punt. In Zaandijk, nabij winkelcentrum Rooswijk, kwam er nieuwbouw. De Bannehoven brengt volgens de ontwikkelaar een divers woningaanbod in een natuurrijk en duurzaam woongebied, maar voor de Bakkers zorgde het vooral voor een financiële strop. Rivka Bakker:

‘’Het verkeer was zodanig ontregeld dat we van een omzet van gemiddeld € 1.200 naar een omzet van misschien maximaal € 400 tot € 500 gingen (per werkdonderdag red.)’’

Ook zou de kippentent geregeld niet naar de standplaats kunnen door de werkzaamheden. Tot overmaat van ramp zouden er, wanneer de standplaats wel bereikbaar was, auto’s hebben gestaan op de standplaats van Kip van Rick. De Bakkers hadden het plan om tijdelijk op de donderdag uit te wijken naar de standplaats in Koog aan de Zaan aan de Verzetstraat, tegenover de Albert Heijn onder de A8 (de vaste standplaats op de zondag). De gemeente ging in eerste instantie akkoord, maar op een gegeven moment niet meer. Om ook op donderdag aan de Verzetstraat te mogen staan moest Kip van Rick een heel proces van vergunningen in.

Op het argument dat ondernemen in Rooswijk niet mogelijk was door bouwverkeer en vrachtwagens op het pleintje, kregen de ondernemers het advies om handhaving te bellen. Volgens Bakker gaf handhaving daarop aan niks aan de situatie te kunnen veranderen. In een vicieuze cirkel (iets met een kip en een ei?) werden de ondernemers zodoende van het kastje naar de muur gestuurd. Naar Rivka’s schatting heeft Kip van Rick 64 keer geen plaats kunnen nemen op de eigen standplaats. Er werd vier keer uitgeweken naar Koog aan de Zaan, zestig keer kon er dus niet worden gewerkt. Totaal geschatte financiële schade: maar liefst € 70.000 aan omzet.

Een verhaal waar je ‘u’ tegen zegt

Een nieuw hoofdstuk vol zwarte bladzijdes volgde afgelopen november. Er werd door Democratisch Zaanstad (DZ) contact opgenomen met Kip van Rick. De DZ’ers vroegen zich af of de Bakkers ervan op de hoogte waren dat er gebouwd gaat worden, precies op de plek van de standplaats op het Rosariumplein in Krommenie. Nee, dat wisten de ondernemers niet. Rivka:

‘’Ik heb een omgevingsvergunning. Als ik daar ook maar iets van afwijk, heb ik een boete. Nu wordt er door de gemeente compleet geen rekening gehouden met mijn standplaats. Ik loop tegen muren aan, want het is die afdeling en dan die afdeling en dan weer een andere afdeling. Ik verkoop kip, ik ben geen ambtenaar.’’

Gelukkig voor Kip van Rick zijn de mensen bij DZ dit wél. Door DZ werden er vragen gesteld aan de wethouder. Een gesprek met de wethouder, iemand van Economische Zaken en andere ‘’types’’ volgde. Volgens Rivka werd er wel gepraat maar kwamen er geen oplossingen op tafel. Rivka:

‘’Eigenlijk zijn we nu helemaal vastgelopen in de gesprekken. Ik heb een advocaat moeten nemen, het is gewoon een verhaal aan het worden waar je ‘u’ tegen zegt. Ze doen net of hun neus bloedt en er wordt gezegd dat er een andere plaats is aangeboden, maar dat is helemaal niet waar.’’

Intensief contact

De Orkaan heeft vragen gesteld aan de gemeente. We kregen antwoord, maar eigenlijk ook niet:

‘’Er is vanuit de gemeente Zaanstad intensief contact geweest met de ondernemer van Kip van Rick waarin al zijn vragen zijn beantwoord en oplossingen zijn voorgesteld. Duidelijk is, dat hij het met die beantwoording niet op alle punten eens is, maar dat is iets anders. We kiezen ervoor om (mede vanuit privacyoverwegingen) niet richting De Orkaan alle gestelde vragen nogmaals te beantwoorden. Mocht de ondernemer zelf vinden dat nog niet alles duidelijk is, dan kan hij uiteraard contact met ons opnemen via de aan hem bekende kanalen.’’

* Precariobelasting is een belasting dat een ondernemer betaalt als de ondernemer gebruik maakt van gemeentegrond.

Bron: De Orkaan

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN