

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Wij vragen om snelle reactie op arrest erfpacht >>> Update <<<
Zaanstad moet erfpachters compensatie voor geleden schade betalen, maar nu doemt de vraag op wat een redelijk bedrag is.
Democratisch Zaanstad en de Partij voor Ouderen en Veiligheid vinden dat Zaanstad snel in actie moet komen nu de Hoge Raad een punt heeft gezet achter het conflict tussen de gemeente en de erfpachters die het in 2007 gewijzigde beleid aanvochten. Zaanstad moet hen compensatie voor geleden schade betalen, maar nu doemt de vraag op wat een redelijk bedrag is.
Zaanstad verzuimde in 2007 om met een overgangsregeling te komen voor erfpachters die het eigen erf wilden aankopen, waardoor die daarvoor in één klap beduidend meer geld kwijt waren. Bovendien waren ze niet individueel op de hoogte gesteld van de nieuwe bedragen die zouden gaan gelden en op beide fronten zat de gemeente fout, oordeelde de Hoge Raad eerder deze maand. Erfpachters die in 2007 al eigenaar waren van hun woning en dat nu nog steeds zijn hebben recht op compensatie.
Hoe nu verder?
Afgelopen juni stelde de Belangenvereniging Erfpacht Zaanstad de gemeente voor om te komen met één regeling voor alle betrokkenen, maar daar is nog geen reactie op gekomen. DZ en de POV hebben al eerder gevraagd of de gemeente het initiatief wil nemen om met een voorstel te komen richting de erfpachters en doen dat nu opnieuw. Ze willen weten wanneer Zaanstad de brief van de BEZ met een uitgewerkt voorstel gaat beantwoorden en of er door het college gedacht wordt aan één regeling of aan de afhandeling van individuele schadeclaims door tussenkomst van de rechter. In dat laatste geval is de uitkomst voor Zaanstad en de erfpachters onzeker.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Artikel Belangenvereniging Erfpacht Zaanstad (BEZ):
De Hoge Raad heeft bij arrest van 1 december 2023 (ECLI:NL:HR:2023:1683) zowel het cassatieberoep van de erfpachters als dat van de gemeente Zaanstad afgewezen. Daarmee hebben de arresten van hof Den Haag van 17 augustus 2021 (ECLI:NL:GHDHA:2021:l1531) en van 14 juni 2022 ECLI:NL:GHDHA:2022:983) definitief kracht van gewijsde gekregen.
Het hof oordeelt in het laatste arrest:
Het hof baseert dat op het bij rechtsoverweging 6.3 gegeven oordeel.
Dat brengt het volgende mee:
Algemene voorwaarden 1978 en 1991
De algemene voorwaarden van 1978 en 1991 zijn niet onredelijk bezwarend en de gemeente Zaanstad mag de daarin opgenomen bedingen toepassen, met uitzondering van artikel 17 lid 4 AB1978. De erfpachters zijn aldus, behalve ten aanzien van dat artikel, onverminderd aan hun erfpachtcontract gebonden. De Gemeente dient bij het toepassen van de bedingen in de algemene bepalingen wel te voldoen aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en mag de bedingen niet toepassen op een wijze die naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Wat dat meebrengt, zal moeten blijken op het moment dat de gemeente zich op de bedingen beroept.
Erfpachters die in 2007 nog geen erfpachter waren
Voor de erfpachters die in 2007 nog geen erfpachter waren heeft het arrest geen gevolgen. Zij blijven dus in dezelfde positie als waarin zijn reeds zaten en zullen, indien zij de blote eigendom van het erfpachtrecht wensen te verkrijgen, zich ten aanzien daarvan tot de gemeente moeten wenden voor een aanbod.
Erfpachters die in 2007 wel reeds erfpachter waren
Ten aanzien van deze erfpachters heeft het gerechtshof geoordeeld dat de gemeente Zaanstad onrechtmatig heeft gehandeld door de bestaande overgangsregeling 2006 in januari 2007 plots in te trekken en het nieuwe overstapbeleid plots en zonder overgangsregeling toe te passen. Het nieuwe beleid zelf wordt niet onredelijk geacht.
Dat betekent dat de gemeente in 2007 redelijk overgangsbeleid had moeten hanteren en de erfpachters daarover had moeten informeren. Over de vraag wat redelijk overgangsbeleid is kan worden gediscussieerd, maar de gemeente heeft zelf in 2006, met goedkeuring van de gemeenteraad overgangsbeleid aangenomen waarin de verhoging in 4 stappen plaatsvindt. Het is daarom redelijk te veronderstellen dat die fasering ook bij het overgangsbeleid 2007 redelijk is en dat dat overgangsbeleid dus had moeten behelzen dat, na individuele aankondiging daarvan, de aankoopprijs van de blooteigendom met steeds 25% van het verschil zou zijn opgehoogd naar het nieuwe beleid. Gezien de enorme verhoging die de gemeente doorvoerde, is het tevens redelijk om aan te nemen dat de betreffende erfpachters direct na ontvangst van de brief een aanbod zouden hebben gevraagd en zouden zijn overgestapt al voor de eerste fase van het overgangsbeleid zou zijn ingegaan.
De betreffende erfpachters kunnen de schade die zij als gevolg daarvan lijden, bijvoorbeeld doordat zij nu met een veel hogere prijs voor de koop van de blooteigendom geconfronteerd worden, op de gemeente kunnen verhalen.
Voor deze erfpachters zal BEZ met de gemeente in gesprek treden over een minnelijke regeling. Mocht die regeling kunnen worden bereikt, dan kunnen de betreffende erfpachters beslissen of zij daarvan gebruik wensen te maken of dat zij zelf naar de rechter stappen om een (mogelijk hoger) schadebedrag te verkrijgen. Mocht de regeling niet worden bereikt, dan zullen de betreffende erfpachters, al dan niet middels inschakeling van hun rechtsbijstandsverzekering of een advocaat, individueel de gemeente op vergoeding van de schade moeten aanspreken. In dat geval zal immers per geval moeten worden vastgesteld wat de schade precies is. BEZ zal de erfpachters in dat geval met advies terzijde staan met betrekking tot het vinden van een rechtsvertegenwoordiger.

Update 17 Januari 2024:
Antwoord Gemeente 17 januari 2024:
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam
College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.
‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13, Herengracht 3, Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hier onze vragen aan het college :




Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Herinrichting Damgebied volgens DZ op verkeerde manier afgetrapt
Ondernemers en bewoners voelen zich niet gehoord bij de herinrichting van het Damgebied in Zaandam. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over participatie en aanpassingsruimte. Lees meer over de zorgen.

Ondernemers en bewoners van het Damgebied in Zaandam voelen zich onvoldoende betrokken bij de plannen voor een herinrichting, aldus Democratisch Zaanstad. ‘Er is onduidelijkheid over het proces, het ontwerp en de ruimte voor bijsturing.’
‘Voor een duurzaam en gedragen stadscentrum is het essentieel dat belangen van bewoners en ondernemers serieus worden genomen. In verschillende trajecten in Zaanstad (onder andere Peperstraat, Inverdan, de Dam) ervaren inwoners en belanghebbenden dat hun inbreng geen wezenlijke invloed heeft op beleid. Participatie lijkt steeds vaker een procedurele verplichting in plaats van een democratisch instrument. Dit ondermijnt het vertrouwen in het bestuur en vraagt om reflectie,’ stelt fractievoorzitter Juliëtte Rot in schriftelijke vragen.
Aanpassingen
Daarin gaat het over het bewaren van de balans tussen leefbaarheid voor bewoners en levendigheid ten behoeve van bezoekers en de detailhandel, de participatie voorafgaand aan de publicatie van de voorlopige plannen en de terugkoppeling van de inbreng van bewoners en ondernemers door de gemeente. Op welke onderdelen is het plan daadwerkelijk aangepast en is er nog ruimte om het ontwerp alsnog te herzien op basis van zorgen over de toegankelijkheid, overlast en het verdwijnen van ontmoetingsplekken?
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hierbij de ingediende vragen aan het College:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ
De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in Wormerveer omdat de extra kosten niet opwogen tegen de baten. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen. Lees meer over de mislukte pilot.

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in het winkelgeboied van Wormerveer omdat de extra kosten niet bleken op te wegen tegen de baten: het verschil in kwaliteit van de openbare ruimte viel bezoekers helemaal niet op. Democratisch Zaanstad stelt er vragen over.
De pilot startte zonder enige ruchtbaarheid in november 2023 met als doel om te onderzoeken of met een extra investering van jaarlijks 163.000 euro een hoger onderhoudsniveau haalbaar zou zijn en wat de effecten daarvan zouden zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en op de beleving van bewoners. De resultaten vielen dus vies tegen. Eén van de vragen van DZ is waarom Wormerveer werd uitgekozen voor de proef. En in dat verband krijgt de partij ook graag inzicht in welke wijken op dit moment het laagst scoren op beeldkwaliteit en bewonerstevredenheid.
Lessen geleerd?
Ook een vraag is welke lessen het college concreet trekt uit de resultaten van het Wormerveerse experiment. ‘Wat betekent volgens het college het mislukken van de pilot voor bewoners die sinds jaren structurele klachten indienen over het onderhoudsniveau in hun buurt? Wordt er gecommuniceerd naar deze bewoners over de uitkomst?’ Een zorg bij DZ is dat andere wijken te lijden hebben gehad onder het feit dat personeel vaker in Wormerveer aan het werk was.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
Hierbij de ingediende vragen aan het College:

- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Waarom
- Onderwijs, jeugd en zorg1 maand geleden
Democratisch Zaanstad komt op voor menselijke maat in omstreden zorgzaak
- Sport & cultuur3 weken geleden
DZ benieuwd naar financiële kosten en maatschappelijke baten Roze Zaterdag
- Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling1 maand geleden
DZ wil meer weten over kostenexplosie nieuwbouw ZNMC
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Sistah’s in arms
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening3 weken geleden
College opgeroepen iets te doen aan al jaren verwaarloosd pand Krommenie
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Zaans Centrum voor de Kunsten
- Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid4 weken geleden
Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ