Maak verbinding op social met ons:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

EBS neemt Connextion-concessie over met problemen in de Zaanstreek

Democratisch Zaanstad had eerder al waarschuwingen ontvangen over mogelijke problemen bij de overgang, en op zondag 10 december zijn onze vertegenwoordigers anderhalve dag op pad gegaan met de buschauffeurs om de situatie te verkennen.

Gepubliceerd

op

Zaandam, 11 december 2023 – Na jaren van trouwe dienst heeft Connextion op zondag 10 december 2023 afscheid genomen van de Zaanstreek, waarbij de concessie is overgenomen door EBS.

Democratisch Zaanstad had eerder al waarschuwingen ontvangen over mogelijke problemen bij de overgang, en op zondag 10 december zijn onze vertegenwoordigers anderhalve dag op pad gegaan met de buschauffeurs om de situatie te verkennen.

Tot hun verbazing werden er diverse tekortkomingen geconstateerd. Vertrektijden bleken niet up-to-date, waardoor inwoners niet wisten op welke halte ze moesten instappen. De buschauffeurs zelf leken niet goed op de hoogte van de werking van de bussen, die uit Duitsland afkomstig zijn. Veel informatie op de bussen was nog in het Duits, inclusief de vertrek- en aankomsttijden. Incheckpalen werkten niet, waardoor reizigers gratis konden meerijden, een situatie die hoewel positief niet wenselijk is. Bovendien ontbraken EBS-medewerkers op Zaanse stations om reizigers wegwijs te maken.

Opmerkelijk genoeg hingen op diverse locaties in de Zaanstreek nog steeds oude vertrektijden van Connextion, wat de verwarring alleen maar vergrootte. De displays aan de voorkant van de bussen functioneerden niet, wat tot op de dag van vandaag een probleem blijft.

Gisterenavond deelde meneer Dustin Benjamins zijn ervaringen tijdens een inspraakmoment bij de vervoerregio. Zijn relaas schokte leden van de vervoerregio, en portefeuillehouder Slegers heeft aangegeven dat zij deze kwestie serieus nemen en het directie van EBS zullen aanspreken. Vandaag heeft er een gesprek plaatsgevonden, waarbij EBS tot 31 december de tijd krijgt om de problemen op te lossen. Voor 1 januari moeten de inwoners van Zaanstad veilig en comfortabel kunnen reizen met de bus. DemocratischZaanstad blijft nauwlettend toezien op de ontwikkelingen en zet zich in voor de belangen van de inwoners.

Lees hier de artikelen van De Orkaan over EBS:

https://t.co/RVxz4TKNj9

Lees hier de artikelen van Zaanstad.Nieuws.nl over EBS:

https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/129287/gerard-slegers-krijgt-ruim-400-e-mails-met-klachten-over-ebs/

Lees het NH-Nieuws over EBS;

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329414/ebs-moet-voor-1-januari-busvervoer-op-orde-hebben-uitval-is-grootste-probleem

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329357/nieuwe-zaanse-buslijn-is-zon-groot-drama-dat-dustin-zn-eigen-klachtenlijn-heeft-geopend

ZaanstadNieuws.NL:

Gerard Slegers krijgt ruim 400 e-mails met klachten over EBS

Het laatste nieuws, op jouw manier!

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend nieuws. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

4.5 Score (1 stem)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Uitleg gevraagd door DZ over meer plekken voor deelauto’s in dichtslibbend Zaandam

College wijst vier deelauto-plekken aan in volle wijken – DZ: ‘Waar blijft de afweging met parkeernood?

Gepubliceerd

op

Democratisch Zaanstad is benieuwd naar de uitleg van het college over de rechtvaardiging van nieuwe autodate-locaties op plekken in Zaandam waar bewoners al te kampen hebben met een grote parkeerdruk. Deze plekken voor deelauto’s vallen immers weg voor alle andere auto-eigenaren.

‘De afweging om vaste plekken toe te wijzen aan deelvervoer is begrijpelijk vanuit duurzaamheidsperspectief, maar moet wat ons betreft wel zorgvuldig worden getoetst op effectiviteit, draagvlak en ruimtelijke impact,’ stelt de fractie in schriftelijke vragen. DZ wil weten in hoeverre deelauto’s aantoonbaar bijdragen aan het terugdringen van het autobezit en de CO2-uitstoot in Zaanstad en hoe de afweging om vier nieuwe plekken aan te wijzen tot stand is gekomen. Is voorafgaand aan het besluit de parkeerdruk op deze locaties in kaart gebracht en welke parkeernormen zijn daarbij gehanteerd? Ook is de vraag of er vooraf inspraak van omwonenden is geweest. Belanghebbenden kunnen overigens nog bezwaar maken tegen de autodate-plekken bij Rustenburg 13Herengracht 3Lucy Stonestraat 34 en Ebbehout 29

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hier onze vragen aan het college :


0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Herinrichting Damgebied volgens DZ op verkeerde manier afgetrapt

Ondernemers en bewoners voelen zich niet gehoord bij de herinrichting van het Damgebied in Zaandam. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen over participatie en aanpassingsruimte. Lees meer over de zorgen.

Gepubliceerd

op

Ondernemers en bewoners van het Damgebied in Zaandam voelen zich onvoldoende betrokken bij de plannen voor een herinrichting, aldus Democratisch Zaanstad. ‘Er is onduidelijkheid over het proces, het ontwerp en de ruimte voor bijsturing.’ 

‘Voor een duurzaam en gedragen stadscentrum is het essentieel dat belangen van bewoners en ondernemers serieus worden genomen. In verschillende trajecten in Zaanstad (onder andere Peperstraat, Inverdan, de Dam) ervaren inwoners en belanghebbenden dat hun inbreng geen wezenlijke invloed heeft op beleid. Participatie lijkt steeds vaker een procedurele verplichting in plaats van een democratisch instrument. Dit ondermijnt het vertrouwen in het bestuur en vraagt om reflectie,’ stelt fractievoorzitter Juliëtte Rot in schriftelijke vragen.

Aanpassingen

Daarin gaat het over het bewaren van de balans tussen leefbaarheid voor bewoners en levendigheid ten behoeve van bezoekers en de detailhandel, de participatie voorafgaand aan de publicatie van de voorlopige plannen en de terugkoppeling van de inbreng van bewoners en ondernemers door de gemeente. Op welke onderdelen is het plan daadwerkelijk aangepast en is er nog ruimte om het ontwerp alsnog te herzien op basis van zorgen over de toegankelijkheid, overlast en het verdwijnen van ontmoetingsplekken?

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Extra onderhoud winkelgebied Wormerveer roept vragen op bij DZ

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in Wormerveer omdat de extra kosten niet opwogen tegen de baten. Democratisch Zaanstad stelt kritische vragen. Lees meer over de mislukte pilot.

Gepubliceerd

op

De gemeente stopte voortijdig met de intensivering van het onderhoud in het winkelgeboied van Wormerveer omdat de extra kosten niet bleken op te wegen tegen de baten: het verschil in kwaliteit van de openbare ruimte viel bezoekers helemaal niet op. Democratisch Zaanstad stelt er vragen over.

De pilot startte zonder enige ruchtbaarheid in november 2023 met als doel om te onderzoeken of met een extra investering van jaarlijks 163.000 euro een hoger onderhoudsniveau haalbaar zou zijn en wat de effecten daarvan zouden zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en op de beleving van bewoners. De resultaten vielen dus vies tegen. Eén van de vragen van DZ is waarom Wormerveer werd uitgekozen voor de proef. En in dat verband krijgt de partij ook graag inzicht in welke wijken op dit moment het laagst scoren op beeldkwaliteit en bewonerstevredenheid.

Lessen geleerd? 

Ook een vraag is welke lessen het college concreet trekt uit de resultaten van het Wormerveerse experiment. ‘Wat betekent volgens het college het mislukken van de pilot voor bewoners die sinds jaren structurele klachten indienen over het onderhoudsniveau in hun buurt? Wordt er gecommuniceerd naar deze bewoners over de uitkomst?’ Een zorg bij DZ is dat andere wijken te lijden hebben gehad onder het feit dat personeel vaker in Wormerveer aan het werk was.

Bron: Zaanstad.nieuws.nl

Hierbij de ingediende vragen aan het College:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef je reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter:

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef je reactie:

Verder lezen

MEEST GELEZEN