

ZaanZappen met Johan Philips
Geen klimaatburgemeesters nodig, maar gezond werkend innovatief verstand

Met deze foto probeert de gemeente Zaanstad inwoners te bewegen zich aan te melden voor de (vrijwillige) functie van klimaatburgemeester. En dat nou net op de dag waarop bekend werd dat het in Nederland juist 2-3 graden kouder kouder zal gaan worden.
“Klimaatburgemeesters kunnen gemeenten helpen bij het stimuleren van anderen om duurzaam te gaan leven.”
Er zijn al vier Zaanse klimaatburgemeesters, maar die hebben klaarblijkelijk nog niet voldoende succes gehad in overtuigen van hun gemeentegenoten dat duurzaam leven helemaal “de bom” is. Dat is ook moeilijk als het stroomnet nu al overbelast wordt door energie terugleverende zonnepanelen op de particuliere Zaanse daken.
Niet overtuigend
Ze hebben de gemeente zelf ook nog niet kunnen overtuigen om in de Zaanse wijken en buurten batterij-stations neer te zetten om daar zonnestroom van die daken aan te laten leveren, zodat elektrische laadpalen mede daardoor gevoed kunnen worden of buurtgenoten zonder panelen daarvan kunnen meeprofiteren. Nee, meer klimaatburgemeesters zijn er nodig.
“Voorbeelden van activiteiten die Klimaatburgemeesters zoal organiseren zijn het opzetten van een kledingkettingruil, het gezamenlijk inkopen van laadpalen, het organiseren van een vegetarische buurtbarbecue of het vergroenen van een straat met geveltuinen.”
Laadpalen die het stroomnet nóg meer overbelasten, daar kunnen 400 klimaatburgemeesters ieder weldenkend mens niet van overtuigen. Van vegetarische speklapjes en kipspiesjes waarschijnlijk ook niet en nóg meer onverzorgd groen in de Zaanse straten waar bijen en vlinders nog niet dood gevonden willen worden, weinig kans.
“je kunt als Klimaatburgermeester ook je werkgever adviseren over duurzame mobiliteit”
Ja, want elektrische fietsen en/of auto’s van de baas hebben géén last van een overvol electriciteitsnet. Legt de baas zijn bedrijfsdak vol met zonnepanelen, of misschien met horizontale windturbines, dan raakt het net weer overvol, waardoor de energievangers uitgezet moeten worden. De werkgever moet natuurlijk ook terugleveringskosten betalen. Daarvan worden dan voor iedere duurzaam denkende burger en ondernemer de tarieven al snel flink verhoogd en geen klimaatburgemeester die dáár iets aan doet.
Boom op foto gaat niet verdorren
In Nederland denkt men dat wij met ons postzegellandje de opwarming van de aarde tegen kunnen gaan, zodat de zeestroming die Europa van warmte voorziet niet verdwijnt. Het stoppen van die stroming zou erop kunnen uitdraaien dat zelfs al ergens vanaf 2025 een abrupte afkoeling zou kunnen inzetten van het regionale klimaat in vooral West-Europa en Noord-Amerika, zegt men. Die boom op die foto gaat niet verdorren in Zaanstad en Nederland. We krijgen hier hele groene wouden met elanden en wolven.
Iedereen moet zonne-energie kwijt kunnen
Als dat zo is laten Burgemeester en wethouders hun collega’s in den lande, de provinciale besturen, de Nederlandse regering, de EU ervan overtuigen dat de salderingsregeling moet blijven bestaan, er geen terugleverkosten moeten worden betaald en dat iedereen zijn overtollige zonne-energie kwijt moet kunnen in het net of gemeenschappelijke batterij-stations. In plaats van de werkende mensen te proberen te overtuigen hun elektrische apparaten onbeheerd overdag te laten draaien of anders hun zonnepanelen op zonnige dagen uit te zetten.
Daar heb je geen 400 klimaatburgemeesters voor nodig, maar slechts gezond werkend innovatief verstand.
ZaanZappen met Johan Philips
Sociale Stroom
Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

Mijn motto is: voor elk probleem is een oplossing. Ik heb niet gedacht dat de PVV de oplossing was voor het systematisch naar de Philistijnen helpen van ons “gave landje”. Dus stemde ik NSC. Helaas bleek dat een nog minder goede oplossing. Dus zit ik soms na te denken over wat dan wel de oplossing voor dit pokkeland is.
Daarbij komen allerlei casussen die een oplossing nodig hebben voorbij in mijn gedachten.
Zoals het in de maling nemen van al die mensen die ter goeder trouw zonnepanelen op hun dak lieten installeren, zowel eigenaren als huurders van woningen. Vervolgens wordt de saldering afgeschaft, moeten mensen het terugleveren gaan betalen en kan het stroomnet het allemaal niet aan, waardoor netbeheerders de prijzen ook opdrijven.
Telkens als ik zit te denken, mijmeren, peinzen kom ik op dezelfde oplossing en laten deskundigen maar roepen of het kan of niet (met een redenering erbij graag):
Zet hier en daar in Zaanse buurten in plaats van nieuwe transformatorhuisjes batterijhuisjes neer. Geen thuisbatterijen bij bewoners in huis, maar batterijhuisjes in de straat, waar teruggeleverde zonne-energie in opgeslagen kan worden. Die energie is dan vrij beschikbaar voor alle bewoners in de straat/buurt. De paneeleigenaren krijgen als vanouds een fijne vergoeding voor de levering door hun panelen en buurtgenoten die geen panelen kunnen aanschaffen profiteren van goedkope energie. Gooi er een rijks- of provinciale subsidie tegenaan om de kosten voor de gemeente te drukken en Halleluja! Iedereen blij en duurzaam bezig.
De werktitel van dit ideetje is “sociale stroom”, en als het niet uitvoerbaar is mag u mij bedanken voor mijn zoveelste vlaag van verstandsverbijstering.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Behalve in Zaanstad
Ontdek waarom de 55+ regeling voor het doorstromen naar kleinere woningen in Zaanstad leidt tot hogere huurlasten, terwijl omliggende regio’s wél voordelen bieden. Kritische analyse inclusief cijfers!

Er bestaat een 55+ regeling voor de doorstroom van eengezinswoningen naar kleinere woningen. Dat was eerst een 65+ regeling, maar dat is nu verlaagt naar 55+. Stel u woont al 50 jaar in een eengezinswoning. De kinderen zijn al lang en breed de deur uit en met uw nieuwe kunstheup of -knie komt u de trap niet makkelijk meer op en af. Dan schrijft u zich in voor deze regeling en de gehele regio gaat u voor datzelfde lage buurtje naar een kleinere woning en kan er weer een gezin in uw oude woning.
In de gehele regio. Waterland, Amsterdam, Amstelland, Wormerland enzovoort. Behalve in Zaanstad. Daar gaat u wel meer huur betalen voor de nieuwe woning. U krijgt wel een beetje korting en een verhuisvergoeding van €1000, maar de maandlasten gaan omhoog. Daardoor betaalt u uw eigen verhuiskosten en meer alsnog. Anders kost het Zaanstad en de Zaanse corporaties teveel geld.
Een simpele rekensom zegt echter anders.
Stel nog eens: u betaalt €230 huur voor de eengezinswoning waar u al die jaren in woont. Voor de nieuwe woning moet u dan €530 gaan betalen. De oude woning wordt ge-update en het gezinnetje dat erin komt betaalt dan €830 per maand. Dat is dan €900 meer huur inkomsten voor de corporatie. Als u, net als in de rest van de regio uw oude huurtje blijft betalen, is dat dus €600. Oké, uw nieuwe woning is eigenlijk die €530 waard, dus er is een verlies van €300. Trekken we die van die €600 af, komt er toch nog €300 per maand meer binnen.
Het kan in de hele regio, behalve in Zaanstad. Voor een eventuele vrijgekomen seniorenwoning gaat de huur gewoon omhoog als u een eengezinswoning achterlaat, tenzij u graag Zaanstad verlaat.
Fijne week
Johan Philips

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden

We hadden het kunnen weten. Om de verkoop van veel te dure elektrische auto’s te stimuleren gaat minister Madlener van infrastructuur het gebruik van de conventionele benzineauto nog duurder maken. En dat omdat de klimaatdrammers van D66 zo nodig willen weten wat Madlener gaat doen aan de dalende verkoopcijfers van E-auto’s.
Er verdwijnen veel van de belastingvoordelen voor elektrische rijders. Sinds januari is de aanschafsubsidie al afgeschaft en worden elektrische wagens niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan dat voor brandstofauto’s en wordt de wegenbelasting dan opnieuw verhoogd, naar driekwart van het reguliere tarief.
De gewone man zal nooit een elektrische auto kunnen bekostigen. Zeker niet nu ook de voordelen van zijn zonnepanelen hem eerder zijn afgenomen. De gewone man moet en zal ieder voordeel worden ontnomen om de klimaatdoelstellingen te halen.
De in Nederland toch al veel te hoge benzineprijzen gaan €0,26 omhoog. Het is ronduit schandalig!
Madlener is blij met de opkomst van de elektrische auto: het voertuig scoort immers ‘enorm goed’ wat betreft de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO₂. Het afschaffen van de belastingvoordelen is volgens hem jammer, maar financieel noodzakelijk. Hij begrijpt dat dit het vertrouwen van elektrische rijders in dit kabinet niet ten goede komt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’, aldus de minister.
Dus wat te doen? Het vertrouwen van benzinerijder Jan Modaal in dit kabinet moet gelijkwaardig aan dat van de E-rijders dalen. Samen uit samen thuis, toch?
In Den Haag vergeet men klaarblijkelijk dat voor al die elektrische batterijen grondstoffen nodig zijn die elders in de wereld uit oerwoudgrond moeten worden gehaald. Daardoor worden CO2 vreters en zuurstofmakers (bomen) in razend tempo gekapt. Om de kosten van de batterijen te drukken laten we ze in China maken. Lekker goedkoop en goed voor de Chinese economie. Als die goedkope batterijen in Europa in auto’s, scooters of fietsen worden gebouwd zijn ze ondertussen al drie keer zo duur geworden. Ach, alles voor de klimaatdoelstellingen in dat kleine stipje op de wereldkaart: Nederland.
Daar gooit de de mopperende burger de economie niet plat. Daar slaakt de burger een diepe zucht en werkt hij/zij zijn/haar rug kapot en zijn/haar humeur om zeep om het klimaatgezwets van politici te bekostigen.
In Zaanstad denkt men ook niet mee met de eigen inwoners. Er worden overal elektrische laadpalen geplaatst en daarbij twee parkeerplaatsen gereserveerd voor E-auto’s. Vervolgens staan die palen er maandenlang ongebruikt met een vuilniszak over de P-borden, want er is geen E beschikbaar.
In Zaanstad doen ze graag mee met het drammen.
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden.
Mijn advies: weiger mee te doen met die pilot. Laat je als bewoners niet een subsidie of ander voordeel beloven, want je weet; opeens vervalt iedere belofte en betaal je je blauw. Sta er in ieder geval op dat de gasleiding aangesloten blijft liggen, zodat je zo weer terug kan als de kluit belazerd wordt.
Laat de overheid eerst maar eens voor heel Nederland de zaakjes goed op orde maken voordat ze de welwillende burgers in het ongeluk storten. Laat ze eerst de schade die de Ruttes, Kaagjes, Jettes en Timmermannen in de afgelopen jaren hebben aangericht weer repareren, voordat we nog één zuurverdiende euro van de belastingbetaler gaan uitgeven aan dit soort onzekere projecten.
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg. (En dan houd ik me nog in)
Fijne week
Johan Philips

- Nieuws2 maanden geleden
Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’
- Bedrijfsvoering2 weken geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Gratis Parkeeradvies
- DZ3 weken geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- In de Regio...2 maanden geleden
Zaanstad herdenkt de Februaristaking
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Lokale democratie en participatie
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Leegstand is verhuren