Bestuur en financiën

Open brief inzake verlenging Zendmachtiging

Geachte collega’s, geacht college,

Donderdag 16 september aanstaande, staat het onderwerp zendmachtiging op de agenda van de gemeenteraad. Daartoe heeft het college een raadsvoorstel voorgelegd, met een aantal scenario’s.

In alle gevallen blijkt dat er meer financiële middelen nodig zijn om te komen tot een professionele en volwaardige lokale omroep, te weten, minimaal €300.000. Tevens blijkt uit het raadsvoorstel dat de uitvoering van een of meerdere scenario’s opnieuw uitstel bij het Commissariaat voor de Media (hierna: CvdM) vergt.

Democratisch Zaanstad is van mening dat de besluitvorming omtrent de verlening van de zendmachtiging onder tijdsdruk staat en om die reden het risico in zich draagt dat niet alle relevante feiten en omstandigheden, op dit moment, in voldoende mate in beeld zijn. Een meerderheid van fracties in de gemeenteraad van Zaanstad heeft een amendement ingediend, waarmee zij kiezen voor ‘De Orkaan’.

Wij zouden graag een nieuw en open proces zien om te komen tot de verlening van een nieuwe zendmachtiging aan een lokale omroep. Uitstel vragen aan het CvdM is daarvoor noodzakelijk. Daardoor zouden wat ons betreft ook ‘nieuwe spelers op de markt’ zoals zaanstad.nieuws.nl in de gelegenheid worden gesteld om een aanvraag in te dienen, op basis van een begroting van €300.000. Daarbij kan de door de diverse fracties in de gemeenteraden van Zaanstad en Wormerland uitgesproken wens, om een hernieuwde poging te ondernemen tot het verkennen van mogelijke vormen van samenwerking tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’, nieuw leven in worden geblazen.

Een ander alternatief dat volgens Democratisch Zaanstad interessant is om te onderzoeken tijdens dit uitstel van besluitvorming luidt als volgt:

Weliswaar staat in dit raadsvoorstel dat de juridische consequentie zou inhouden dat een positief advies van de gemeenteraad van Zaanstad door het Commissariaat van de Media opgevolgd zal worden door het toekennen van de machtiging aan de geadviseerde partij is te bestrijden, desondanks luidt een belangrijke citaat op pagina 11 van het raadsvoorstel als volgt: ‘De Gemeenteraad van Zaanstad adviseert op basis van artikel 2.61, lid 3 Mediawet 2008 aan het Commissariaat voor de Media nogmaals om uitstel te verzoeken teneinde beide partijen te verzoeken om samen te gaan en het gezamenlijk beleidsplan uit te voeren met de financiële ondersteuning van € 98.356 welke gedekt is in de meerjarenbegroting 2022 e.v.’

Een nieuwe insteek van een fusiegesprek zou tot stand kunnen komen op basis van een zogenaamde ‘holding-constructie’ met behoud van alle bestaande media-informatievoorzieningen inclusief Radio en TV. Stichting ‘De Orkaan’ behoudt zijn eigen media- kanalen en Stichting RTVI Zaanstreek behoudt ook zijn eigen media-kanalen. Daarboven komt een Stichting die als Holding fungeert waarin de beheerszaken over beide Stichtingen belegd is, en tevens de administratieve zaken. De directie van de wordt bijvoorbeeld samengesteld door een gelijkwaardige verdeling tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’.

De Gemeente Zaanstad zal dan een bedrag van €300.000 moeten fourneren (zonder extraatjes maar bespaart tegelijkertijd de transitie-vergoeding, begroot op €150.000. Resultaat: Twee sterke werkmaatschappijen en één goed bestuurde Holding die de contacten onderhoud met onder andere de gemeentes. Eveneens kan het bedrag dat begroot is voor de transitie-vergoeding ingezet worden voor de investering in een professionele en volwaardige omroep die minimaal €300.000 zal kosten.

Volgens Democratisch Zaanstad zijn voornoemde alternatieven het waard om te onderzoeken en rechtvaardigen zij een nieuw verzoek aan het CvdM om uitstel van de besluitvorming, in lijn met het oorspronkelijke, niet geamendeerde raadsvoorstel.

Omdat het kort dag is, stuurt Democratisch Zaanstad de gemeenteraad en het college deze ingezonden brief. In lijn met dit schrijven zullen wij aankomende donderdag een motie en amendement indienen om ons voorstel als alternatief voor het raadsvoorstel en het door meerdere fracties ingediende amendement, aan te bieden. Om u allen zoveel als mogelijk tijd te geven om ons voorstel te (over)wegen en te bevragen, hebben wij gemeend u deze brief te moeten sturen.

Namens Democratisch Zaanstad, Jos Kerkhoven.

📂 Onderhoud kapitaalgoederen

Hoeveel kost een schoner Zaanstad?

UPDATE: “Ook de wethouder ziet vervuiling centrum als acuut probleem” Vervuiling en gebrek aan onderhoud.

op

De gemeenteraad staat donderdag weer in de startblokken. Na het zomerreces en op een voorzet van Democratisch Zaanstad, wordt afgetrapt in het politieke debat met: de staat van de openbare ruimte. Marianne de Boer (DZ) gaat de wethouder erover aan de tand voelen in het vragenuurtje.

Kapitaalvernietiging

Die openbare ruimte is een bron van ergernis bij de bevolking. De vervuiling en het overal en nergens welig tierende onkruid zet de leefbaarheid door de hele gemeente onder druk, blijkt tekens weer op sociale media. ‘De bezuinigingen op het onderhoud zijn door heel Zaanstad te zien. Er is veel achterstallig (groen)onderhoud. Dat zorgt ook voor (groen)kapitaalvernietiging,’ constateert ook De Boer. Zij beperkt zich tot het centrum van Zaandam, maar alleen omdat het aantal vragen beperkt is tot drie.

Beter inspelen

‘Afgelopen weekend waren alle prullenbakken in het centrum zó vol dat er veel bijplaatsingen waren. Vermoedelijk heeft het te maken met een festival in de buurt. Kan daar beter op ingespeeld worden en eerder op meldingen van inwoners en ondernemers – die veel melden, maar geen opvolging zien – gereageerd worden?’ luidt de eerste vraag. Afgelopen maandag was het vuil in en om de containers weliswaar opgeruimd, ‘maar wat opvalt is dat de prullenbakken en de straat extreem smerig zijn’.

Wat is er nodig?

De Boer zag ‘ontelbaar veel’ sigarettenpeuken liggen en erg vieze straten en banken, om van de vervuilde groene Gracht nog niet eens te spreken. Zij wil weten hoeveel geld en menskracht ervoor nodig is om ervoor te zorgen dat de straten, het straatmeubilair en water weer schoon worden en daarna ook netjes blijven. Daarnaast ziet ze kapitaalvernietiging in het ‘park’ ten westen van het station, dat nauwelijks als zodanig aan te merken is vanwege het gebrek aan onderhoud.

De openbare ruimte aan de westzijde van het station is pas kort geleden vernieuwd. We zijn geschrokken van de huidige staat. Dit is kapitaalvernietiging. Is het college dat met ons eens en wat gaat ze eraan doen om dit te herstellen?

bron: ZaanstadNieuws | De Orkaan

Update: 2 september 2022 11:57 (na raadsvergadering 1 september 2022)

” Ook de wethouder ziet vervuiling centrum als acuut probleem “

Het centrum van Zaandam – inclusief de westkant van het station – moet schoner worden, want het is er nu bar en boos. Wethouder Wessel Breunesse van Openbare Ruimte gaf het gisteren grif toe en zegde de raad ook verbeteringen toe. Maar het zijn de raadsleden die bepalen hoeveel geld er naar structurele ingrepen gaat. In de hele gemeente.

Grotere en gesloten prullenbakken kunnen een stap in de goede richting zijn, net als een uitgebreidere inzet van handhavers. De afgelopen tijd had de afdeling die het centrum netjes houdt te kampen met onderbezetting, maar dat probleem is inmiddels opgelost. Er is volgens Breunesse nog wel een slag te maken door het werk efficiënter te organiseren.

Democratisch Zaanstad zette het onderwerp van een verloederende openbare ruimte – maar weer eens – op de agenda. Volgens raadslid Marianne de Boer is het in het centrum momenteel zó erg dat bezoekers bij thuiskomst eerst hun schoenen moeten uit moeten doen om de eigen woning niet te vervuilen. Een hogedrukspuit is er al maanden niet meer waargenomen, aldus De Boer.

Bron: ZaanstadNieuws

📂 Grondbeleid

Geen grond meer beschikbaar in Zaanstad voor middelgrote en kleine bedrijven

Niet alleen op de woningbouwopgaaf richten als dat betekent dat het ondernemingsklimaat er in Zaanstad op achteruit gaat.

Artikel Zaanstad.nieuws.nl:

Voor kleine tot middelgrote ondernemers is geen grond meer beschikbaar die ze kunnen kopen. Dat schrijft Democratisch Zaanstad in schriftelijke vragen. De nog beschikbare grond op industriegebied HoogTij in Westzaan is volgens raadslid Sebastiaan Neele al volledig gereserveerd voor bedrijven die moeten verhuizen vanwege de binnenstedelijke ontwikkelingen.

Neele wil weten welke afspraken zijn er op dit moment al bekend zijn bij het college en waarom ‘ambtenaren aangegeven dat er geen plaats meer is op HoogTij voor bedrijven die een grootte wensen tussen de 1000 en 3000 vierkante meter’. Kunnen grotere percelen niet worden gesplist om tegemoet te komen aan de wensen van deze ondernemers? DZ stelt dat het college zich niet alleen op de woningbouwopgaaf kan richten als dat betekent dat het ondernemingsklimaat er in Zaanstad op achteruit gaat.  Wat wordt eraan gedaan om kleinschalige bedrijvigheid te behouden?

Voorrang lokale bedrijven

‘Wat Democratisch Zaanstad betreft zou de focus meer moeten liggen op kleine en middelgrote ondernemingen die veel groeipotentie hebben,’ schrijft Neele, die grondreserveringen op HoogTij ‘voorbarig’ noemt en vindt dat daarbij het uitgangspunt ‘wie het eerst komt het eerst maalt’ zou moeten worden gehanteerd. Lokale bedrijven zouden bovendien voorrang moeten krijgen bij de toekenning van grond. Grote bedrijven aan Zaanstad binden is wel een wens van DZ, maar dus niet via het vrijhouden van ruimte op HoogTij voor bedrijfsverplaatsingen.

Hier onze vragen aan het College:

DZ Vragen:

artikel 51 vragen

Antwoord B&W Zaanstad:

Beantwoording artikel 51 vragen DZ inzake Bedrijvigheid

📂 Lokale heffingen

Hondenbelasting afschaffen

We hebben beloofd om de belasting af te schaffen. Het kan nu, dus moeten we het nu doen!

op

Democratisch Zaanstad waagt maar weer eens een poging om van de hondenbelasting af te komen.

Het is al de zoveelste keer. Het had vier jaar geleden al moeten gebeuren, toen de VVD de grootste partij was na een verkiezingscampagne waarin het afschaffen van de hondenbelasting een speerpunt was. In de onderhandelingen die volgden werd afschaffing gedegradeerd tot een onderzoek en ondanks pogingen van onder meer POV en Partij voor de Dieren, bleef de belasting op het bezit van een hond fier overeind. De raad wilde het wel, maar kon het geld niet missen.

Zelfs een voorstel om alleen honden die uit het asiel worden opgehaald belastingvrij te verklaren, haalde het niet.

Meerderheid

Raadslid Marianne de Boer gaat volgende week proberen een meerderheid te verzamelen om het nu wel eens te regelen. De gemeenteraad praat dan over het overschot van bijna elf miljoen dat Zaanstad in 2021 had. De Boer wil daarvan 2,4 miljoen gebruiken om voor vier jaar de inkomsten te compenseren die Zaanstad misloopt zonder hondenbelasting.

Eerst voor 4 jaar

In die vier jaar moet dan een definitieve dekking worden gevonden. Dat is dan wel een opdracht die moet slagen, want na vier jaar opnieuw hondenbelasting invoeren is voor haar geen optie.

De naam van De Boer onder het voorstel is opmerkelijk omdat zij eerder tegen afschaffing van de hondenbelasting stemde. ,,Het begon eigenlijk vier jaar geleden al (De Boer hoorde toen nog bij de VVD, red.) Wij hebben toen afgesproken dat de hondenbelasting afgeschaft zou worden als het cultuurcluster niet doorging. Maar toen het zover was, zagen we de oplopende kosten van de jeugdzorg en was het geld er niet voor. En dat is steeds zo gebleven.’’

Beloofd

Nu is het geld er wel, redeneert zij. ,,Wij hebben het beloofd, het kan nu en daarom moeten wij het nu ook doen.’’

Zaanstad heeft de afgelopen jaren veel bezuinigd en inwoners hebben dat gevoeld. De Boer: ,,Ik denk dat we het hele overschot van vorig jaar wel tien keer kunnen uitgeven. Maar dat doen we niet. Maar de hondenbelasting, dat hebben we nu zo vaak beloofd, we moeten dat nu waarmaken.’’

Het loslaten van de hondenbelasting kost Zaanstad jaarlijks 607.000 euro. Daar staat volgens De Boer wel een geringe winst tegenover. De afdeling handhaving controleert jaarlijks of op adressen waar geen hondenbelasting betaald wordt, toch een hond gehouden wordt. Dat is een tijdrovende klus die zonder belastingplicht niet meer nodig is.

bron: NHD

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws. Schrijf in, beheer je abonnement en kies zelf wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt.

We sturen geen spam! Lees ons privacybeleid voor informatie.

Trending