Bestuur en financiën

Open brief inzake verlenging Zendmachtiging

Geachte collega’s, geacht college,

Donderdag 16 september aanstaande, staat het onderwerp zendmachtiging op de agenda van de gemeenteraad. Daartoe heeft het college een raadsvoorstel voorgelegd, met een aantal scenario’s.

In alle gevallen blijkt dat er meer financiële middelen nodig zijn om te komen tot een professionele en volwaardige lokale omroep, te weten, minimaal €300.000. Tevens blijkt uit het raadsvoorstel dat de uitvoering van een of meerdere scenario’s opnieuw uitstel bij het Commissariaat voor de Media (hierna: CvdM) vergt.

Democratisch Zaanstad is van mening dat de besluitvorming omtrent de verlening van de zendmachtiging onder tijdsdruk staat en om die reden het risico in zich draagt dat niet alle relevante feiten en omstandigheden, op dit moment, in voldoende mate in beeld zijn. Een meerderheid van fracties in de gemeenteraad van Zaanstad heeft een amendement ingediend, waarmee zij kiezen voor ‘De Orkaan’.

Wij zouden graag een nieuw en open proces zien om te komen tot de verlening van een nieuwe zendmachtiging aan een lokale omroep. Uitstel vragen aan het CvdM is daarvoor noodzakelijk. Daardoor zouden wat ons betreft ook ‘nieuwe spelers op de markt’ zoals zaanstad.nieuws.nl in de gelegenheid worden gesteld om een aanvraag in te dienen, op basis van een begroting van €300.000. Daarbij kan de door de diverse fracties in de gemeenteraden van Zaanstad en Wormerland uitgesproken wens, om een hernieuwde poging te ondernemen tot het verkennen van mogelijke vormen van samenwerking tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’, nieuw leven in worden geblazen.

Een ander alternatief dat volgens Democratisch Zaanstad interessant is om te onderzoeken tijdens dit uitstel van besluitvorming luidt als volgt:

Weliswaar staat in dit raadsvoorstel dat de juridische consequentie zou inhouden dat een positief advies van de gemeenteraad van Zaanstad door het Commissariaat van de Media opgevolgd zal worden door het toekennen van de machtiging aan de geadviseerde partij is te bestrijden, desondanks luidt een belangrijke citaat op pagina 11 van het raadsvoorstel als volgt: ‘De Gemeenteraad van Zaanstad adviseert op basis van artikel 2.61, lid 3 Mediawet 2008 aan het Commissariaat voor de Media nogmaals om uitstel te verzoeken teneinde beide partijen te verzoeken om samen te gaan en het gezamenlijk beleidsplan uit te voeren met de financiële ondersteuning van € 98.356 welke gedekt is in de meerjarenbegroting 2022 e.v.’

Een nieuwe insteek van een fusiegesprek zou tot stand kunnen komen op basis van een zogenaamde ‘holding-constructie’ met behoud van alle bestaande media-informatievoorzieningen inclusief Radio en TV. Stichting ‘De Orkaan’ behoudt zijn eigen media- kanalen en Stichting RTVI Zaanstreek behoudt ook zijn eigen media-kanalen. Daarboven komt een Stichting die als Holding fungeert waarin de beheerszaken over beide Stichtingen belegd is, en tevens de administratieve zaken. De directie van de wordt bijvoorbeeld samengesteld door een gelijkwaardige verdeling tussen ‘Stichting RTVI Zaanstreek’ en ‘Stichting De Orkaan’.

De Gemeente Zaanstad zal dan een bedrag van €300.000 moeten fourneren (zonder extraatjes maar bespaart tegelijkertijd de transitie-vergoeding, begroot op €150.000. Resultaat: Twee sterke werkmaatschappijen en één goed bestuurde Holding die de contacten onderhoud met onder andere de gemeentes. Eveneens kan het bedrag dat begroot is voor de transitie-vergoeding ingezet worden voor de investering in een professionele en volwaardige omroep die minimaal €300.000 zal kosten.

Volgens Democratisch Zaanstad zijn voornoemde alternatieven het waard om te onderzoeken en rechtvaardigen zij een nieuw verzoek aan het CvdM om uitstel van de besluitvorming, in lijn met het oorspronkelijke, niet geamendeerde raadsvoorstel.

Omdat het kort dag is, stuurt Democratisch Zaanstad de gemeenteraad en het college deze ingezonden brief. In lijn met dit schrijven zullen wij aankomende donderdag een motie en amendement indienen om ons voorstel als alternatief voor het raadsvoorstel en het door meerdere fracties ingediende amendement, aan te bieden. Om u allen zoveel als mogelijk tijd te geven om ons voorstel te (over)wegen en te bevragen, hebben wij gemeend u deze brief te moeten sturen.

Namens Democratisch Zaanstad, Jos Kerkhoven.

📂 Lokale heffingen

Hondenbelasting afschaffen

We hebben beloofd om de belasting af te schaffen. Het kan nu, dus moeten we het nu doen!

op

Democratisch Zaanstad waagt maar weer eens een poging om van de hondenbelasting af te komen.

Het is al de zoveelste keer. Het had vier jaar geleden al moeten gebeuren, toen de VVD de grootste partij was na een verkiezingscampagne waarin het afschaffen van de hondenbelasting een speerpunt was. In de onderhandelingen die volgden werd afschaffing gedegradeerd tot een onderzoek en ondanks pogingen van onder meer POV en Partij voor de Dieren, bleef de belasting op het bezit van een hond fier overeind. De raad wilde het wel, maar kon het geld niet missen.

Zelfs een voorstel om alleen honden die uit het asiel worden opgehaald belastingvrij te verklaren, haalde het niet.

Meerderheid

Raadslid Marianne de Boer gaat volgende week proberen een meerderheid te verzamelen om het nu wel eens te regelen. De gemeenteraad praat dan over het overschot van bijna elf miljoen dat Zaanstad in 2021 had. De Boer wil daarvan 2,4 miljoen gebruiken om voor vier jaar de inkomsten te compenseren die Zaanstad misloopt zonder hondenbelasting.

Eerst voor 4 jaar

In die vier jaar moet dan een definitieve dekking worden gevonden. Dat is dan wel een opdracht die moet slagen, want na vier jaar opnieuw hondenbelasting invoeren is voor haar geen optie.

De naam van De Boer onder het voorstel is opmerkelijk omdat zij eerder tegen afschaffing van de hondenbelasting stemde. ,,Het begon eigenlijk vier jaar geleden al (De Boer hoorde toen nog bij de VVD, red.) Wij hebben toen afgesproken dat de hondenbelasting afgeschaft zou worden als het cultuurcluster niet doorging. Maar toen het zover was, zagen we de oplopende kosten van de jeugdzorg en was het geld er niet voor. En dat is steeds zo gebleven.’’

Beloofd

Nu is het geld er wel, redeneert zij. ,,Wij hebben het beloofd, het kan nu en daarom moeten wij het nu ook doen.’’

Zaanstad heeft de afgelopen jaren veel bezuinigd en inwoners hebben dat gevoeld. De Boer: ,,Ik denk dat we het hele overschot van vorig jaar wel tien keer kunnen uitgeven. Maar dat doen we niet. Maar de hondenbelasting, dat hebben we nu zo vaak beloofd, we moeten dat nu waarmaken.’’

Het loslaten van de hondenbelasting kost Zaanstad jaarlijks 607.000 euro. Daar staat volgens De Boer wel een geringe winst tegenover. De afdeling handhaving controleert jaarlijks of op adressen waar geen hondenbelasting betaald wordt, toch een hond gehouden wordt. Dat is een tijdrovende klus die zonder belastingplicht niet meer nodig is.

bron: NHD

📂 Bedrijfsvoering

Ambtenaren bezwijken onder werkdruk. Gemeentelijk apparaat op omvallen.

Controlerende taak Gemeenteraad in het beding! Raadsvragen niet langer schriftelijk beantwoord?

op

Ambtenaren vallen om onder werkdruk in Zaanstad

Democratisch Zaanstad (DZ) zal a.s. donderdag 3 februari onderstaande vragen gaan stellen aan Burgemeester Hamming over de zorgelijke ontwikkeling door processen bij bouwen, woningbeleid en vergunningen te vertragen.

📂 Lokale heffingen

Ondergronds afvalscheiden in Saendelft permanent, gft-afval blijft zorgenkindje

op

Afval scheiden in Assendelft blijft zorgenkindje

Marianne de Boer heeft samen met actiegroeplid van het eerste uur Marloes Deeterink meegewerkt aan een leuk verslag van NH Nieuws over hoe trots ze zijn op de geslaagde proef ondergronds afval scheiden.

artikel NH Nieuws:

De Zaanse proef met ondergrondse containers is een succes. De bewoners uit de Assendelftse wijk Saendelft scheiden het afval voldoende en het ondergrondse afvalsysteem mag blijven. Bewoners zijn tevreden, de ongewenste komst van kliko’s in de wijk is succesvol geweerd.

Verpaupering

Marloes Deeterink van actiegroep ‘Afval scheiden ja, kliko’s nee’ is trots: “We hebben nu eindelijk voor elkaar waar we al drie jaar heel hard mee bezig zijn geweest. Nu de proef succesvol is afgerond staat ook de gemeente achter de ondergrondse containers.”

In de wijk Saendelft passen geen rolcontainers, vindt Marloes. De opbouw van de wijk maakt het ophalen van de kliko’s ingewikkeld en levert vervelende verkeerssituaties op. Daarbij vindt ze het aanzicht van de vele groene bakken niet mooi en zou het tot verpaupering leiden.

Leren nauwkeurig te scheiden

In 2019 leidde een massaal protest tegen de kliko’s tot de proef met de ondergrondse container. Saendelft gebruikte al ondergrondse containers, maar tot nu toe alleen voor restafval. De bewoners zouden ze ook graag gebruiken om afval te scheiden.

Er kwam een proef en zes maanden lang konden de bewoners zichzelf bewijzen door hun afval netjes te scheiden. Het bleek een flinke uitdaging. “Vijfduizend bewoners netjes afval laten scheiden, dat doe je niet binnen een dag”, vertelt Marloes. “We moesten alle restcontainers omstickeren naar de verschillende afvalstromen, mensen leren waar welke bakken staan en natuurlijk leren nauwkeurig te scheiden.”

Gft scheiden is lastig

De wil was er, maar het gft-afval scheiden bleek nog niet zo gemakkelijk. Meermaals waren de gevulde bakken vervuild. Dit kwam onder andere doordat de plastic vuilniszakken waarin het werd ingeleverd niet afbreekbaar waren. Hierdoor moest het groen afval meermaals verbrand worden. Niet goed voor het milieu én de portemonnee.

Marloes: “We hebben toen een brief rondgestuurd met uitleg. Groen afval moet je inleveren in een groen, biologisch afbreekbaar zakje, zodat het niet vervuilt. Die zakjes hebben we toen uitgedeeld. Mensen willen wel scheiden, maar ook dan kunnen er dingen fout gaan.”

Marianne de Boer van Democratisch Zaanstad was nauw betrokken bij het experiment. Ze noemt dat niet alleen het netjes scheiden lastig is, ook heeft nog niet iedereen een pas voor de gft-container aangevraagd. Ze wil stimuleren dit te vergroten en verbeteren. Op dit moment heeft volgens HVC zo’n 40 procent van de huishoudens een afvalpas.

Minder restafval, minder kosten

Het gebruik van de verschillende containers is belangrijk om het restafval in te dammen. Marianne: “De rijksbelasting op restafval wordt steeds hoger, dus moet iedereen goed scheiden om de kosten laag te houden. We hebben de containers nu ondergronds, maar het is belangrijk te blijven verbeteren. Wij zijn een dure gemeente qua afvalstoffenheffing en wat ons betreft, mag dat niet meer omhoog.”

HVC-woordvoerder Vibeke Helder benadrukt de uitdagingen rondom het afvalsysteem. “Er waren eerst echt verbeteringen in het scheiden, maar vervolgens is het weer teruggezakt. Er worden wel meer passen aangevraagd, dus mensen willen wel afvalscheiden.”

Voorbeeldfunctie

Er is nog werk aan de winkel, maar Marianne is voor nu heel trots. Ze benadrukt het werk dat de actiegroep dit jaar heeft geleverd. “De containers waren alleen gemaakt op ondergronds restafval, dus ze moesten van ver komen om het scheiden mogelijk te maken. Dat verdient een groot compliment.”

Daarbij is belangrijke kennis opgedaan bij het experiment in Saendelft, bruikbaar voor de rest van de stad. Marianne: “Veel wijken in Zaanstad hebben krappe voortuinen en stoepen, als daar kliko’s voor staan is dat ook een belemmering voor de openbare weg. Scheiden met ondergrondse containers zou dus ook voor andere wijken een oplossing kunnen zijn.”

Trending