

ZaanZappen met Johan Philips
Reddeloos, moedeloos
Weg met de klimaatdrammers die hun klimaatkosten door de burgerstrot bleven douwen
Heel veel mensen hadden hoop. Weg met de klimaatdrammers die hun klimaatkosten door de burgerstrot bleven douwen. NSC, PVV, die moesten het land en de Nederlander gaan redden. Daar had ik zelf ook op gehoopt. Maar de NSC blijkt een heteluchtballon met een gat erin. En de gebakken lucht die eruit ontsnapt komt van de PVV. Nederland is reddeloos verloren aan het raken.
De zorgverzekeringspremie gaat een tientje omhoog, de eigen bijdrage niet omlaag en overal gaat de waterschapsbelasting 10-25% omhoog.
In Noord-Holland, maar ook in andere provincies, gaan huishoudens enkele tientjes meer waterschapsbelasting betalen in 2025.
Inflatie en “Noord-Holland is een badkuip”. Vanwege de klimaatverandering moeten dijken onderhouden en verzwaard worden, gemalen en waterzuiveringsinstallaties moeten verbeterd, want er komen steeds meer inwoners die water en riool gebruiken.
Ik dank je de koekoek! Al jaren weten we van de klimaatverandering. Neem zonnepanelen, zeiden ze. En warmtepompen en isoleer je huis. Toen we dat allemaal hadden gedaan besloot de regering de salderingsregeling te gaan stoppen en energiebedrijven gingen het terugleveren hoger belasten. Geld verdienen als burger? Betalen zul je! Tot je geen nagel meer hebt om je kont te krabben.
Van anticiperen op toekomstige hogere waterstanden wilde niemand weten. Nu moet dat alsnog gebeuren en wel liefst zo snel en veel mogelijk. Dus flink opschroeven die belasting.
En dan al die extra inwoners. De bevolking van de gemeente Zaanstad is met 27.885 personen gegroeid van 133.504 personen in 1995 tot 161.389 personen in 2024 (dat is een grote groei van 21%). Waar komen die vandaan? De wachtlijsten voor woningen zijn belachelijk hoog. Er is geen extra betaalbare woning te krijgen. Toch komen er steeds meer mensen in Noord-Holland en Zaanstad wonen?
Wel zijn er, als we naar Zaanstad kijken, veel asielzoekers en vluchtelingen. Letterlijk scheeps- en pontonladingen vol. Nou betaalt het COA wel een bijdrage aan de ozb, maar betalen ze ook mee aan de waterschapsbelasting? Arbeidsmigranten opeen gepropt in Kogerveldse huurflats of obscure hotelletjes gebruiken water en poepen en piesen moeten ze ook vroeg of laat. Betalen ze mee aan het waterschap? Oekraïense vluchtelingen krijgen een bijdrage van het rijk, maar betalen ze daarvan mee aan de waterschappen? Vast niet, want met een laag inkomen kan iedereen kwijtschelding van de waterschapsbelasting aanvragen. En daar zijn er veel van in Zaanstad volgens de armoedemonitor 2023:
“In Zaanstad is 10,4% van de huishoudens een minimahuishouden, maar in Poelenburg en Pelders/Hoornseveld ligt dat percentage boven de 18% en Assendelft en Westzaan onder de 6%. In de wijken in Zaandam Oost wonen, samen met Oud Zaandijk, de meeste minimahuishoudens.”
Dan rusten de lasten van die belasting dus op de schouders van de families Modaal en Boven-Modaal. WOZ weer tienduizenden Euro’s omhoog en daar gaan we weer.
De salarissen maar weer omhoog dan maar? Dat gaan werkgevers steeds vaker niet meer trekken en dan gaat het banen kosten. De werkende m/v ook maar toeslagtoegankelijk maken? Dan gaan er nog meer belastingen omhoog, want de familie modaal moet zijn eigen toeslagen ook toch echt bekostigen.
Reddeloos, moedeloos, eindeloos.
Fijne week.
Johan Philips
ZaanZappen met Johan Philips
Sociale Stroom
Buurtbatterijen voor zonne-energieopslag. Eigenaars beloond, buurt profiteert. Duurzame oplossing met subsidie. Iedereen blij!

Mijn motto is: voor elk probleem is een oplossing. Ik heb niet gedacht dat de PVV de oplossing was voor het systematisch naar de Philistijnen helpen van ons “gave landje”. Dus stemde ik NSC. Helaas bleek dat een nog minder goede oplossing. Dus zit ik soms na te denken over wat dan wel de oplossing voor dit pokkeland is.
Daarbij komen allerlei casussen die een oplossing nodig hebben voorbij in mijn gedachten.
Zoals het in de maling nemen van al die mensen die ter goeder trouw zonnepanelen op hun dak lieten installeren, zowel eigenaren als huurders van woningen. Vervolgens wordt de saldering afgeschaft, moeten mensen het terugleveren gaan betalen en kan het stroomnet het allemaal niet aan, waardoor netbeheerders de prijzen ook opdrijven.
Telkens als ik zit te denken, mijmeren, peinzen kom ik op dezelfde oplossing en laten deskundigen maar roepen of het kan of niet (met een redenering erbij graag):
Zet hier en daar in Zaanse buurten in plaats van nieuwe transformatorhuisjes batterijhuisjes neer. Geen thuisbatterijen bij bewoners in huis, maar batterijhuisjes in de straat, waar teruggeleverde zonne-energie in opgeslagen kan worden. Die energie is dan vrij beschikbaar voor alle bewoners in de straat/buurt. De paneeleigenaren krijgen als vanouds een fijne vergoeding voor de levering door hun panelen en buurtgenoten die geen panelen kunnen aanschaffen profiteren van goedkope energie. Gooi er een rijks- of provinciale subsidie tegenaan om de kosten voor de gemeente te drukken en Halleluja! Iedereen blij en duurzaam bezig.
De werktitel van dit ideetje is “sociale stroom”, en als het niet uitvoerbaar is mag u mij bedanken voor mijn zoveelste vlaag van verstandsverbijstering.
Fijne week
Johan Philips

ZaanZappen met Johan Philips
Behalve in Zaanstad
Ontdek waarom de 55+ regeling voor het doorstromen naar kleinere woningen in Zaanstad leidt tot hogere huurlasten, terwijl omliggende regio’s wél voordelen bieden. Kritische analyse inclusief cijfers!

Er bestaat een 55+ regeling voor de doorstroom van eengezinswoningen naar kleinere woningen. Dat was eerst een 65+ regeling, maar dat is nu verlaagt naar 55+. Stel u woont al 50 jaar in een eengezinswoning. De kinderen zijn al lang en breed de deur uit en met uw nieuwe kunstheup of -knie komt u de trap niet makkelijk meer op en af. Dan schrijft u zich in voor deze regeling en de gehele regio gaat u voor datzelfde lage buurtje naar een kleinere woning en kan er weer een gezin in uw oude woning.
In de gehele regio. Waterland, Amsterdam, Amstelland, Wormerland enzovoort. Behalve in Zaanstad. Daar gaat u wel meer huur betalen voor de nieuwe woning. U krijgt wel een beetje korting en een verhuisvergoeding van €1000, maar de maandlasten gaan omhoog. Daardoor betaalt u uw eigen verhuiskosten en meer alsnog. Anders kost het Zaanstad en de Zaanse corporaties teveel geld.
Een simpele rekensom zegt echter anders.
Stel nog eens: u betaalt €230 huur voor de eengezinswoning waar u al die jaren in woont. Voor de nieuwe woning moet u dan €530 gaan betalen. De oude woning wordt ge-update en het gezinnetje dat erin komt betaalt dan €830 per maand. Dat is dan €900 meer huur inkomsten voor de corporatie. Als u, net als in de rest van de regio uw oude huurtje blijft betalen, is dat dus €600. Oké, uw nieuwe woning is eigenlijk die €530 waard, dus er is een verlies van €300. Trekken we die van die €600 af, komt er toch nog €300 per maand meer binnen.
Het kan in de hele regio, behalve in Zaanstad. Voor een eventuele vrijgekomen seniorenwoning gaat de huur gewoon omhoog als u een eengezinswoning achterlaat, tenzij u graag Zaanstad verlaat.
Fijne week
Johan Philips

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden

We hadden het kunnen weten. Om de verkoop van veel te dure elektrische auto’s te stimuleren gaat minister Madlener van infrastructuur het gebruik van de conventionele benzineauto nog duurder maken. En dat omdat de klimaatdrammers van D66 zo nodig willen weten wat Madlener gaat doen aan de dalende verkoopcijfers van E-auto’s.
Er verdwijnen veel van de belastingvoordelen voor elektrische rijders. Sinds januari is de aanschafsubsidie al afgeschaft en worden elektrische wagens niet langer vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan dat voor brandstofauto’s en wordt de wegenbelasting dan opnieuw verhoogd, naar driekwart van het reguliere tarief.
De gewone man zal nooit een elektrische auto kunnen bekostigen. Zeker niet nu ook de voordelen van zijn zonnepanelen hem eerder zijn afgenomen. De gewone man moet en zal ieder voordeel worden ontnomen om de klimaatdoelstellingen te halen.
De in Nederland toch al veel te hoge benzineprijzen gaan €0,26 omhoog. Het is ronduit schandalig!
Madlener is blij met de opkomst van de elektrische auto: het voertuig scoort immers ‘enorm goed’ wat betreft de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO₂. Het afschaffen van de belastingvoordelen is volgens hem jammer, maar financieel noodzakelijk. Hij begrijpt dat dit het vertrouwen van elektrische rijders in dit kabinet niet ten goede komt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’, aldus de minister.
Dus wat te doen? Het vertrouwen van benzinerijder Jan Modaal in dit kabinet moet gelijkwaardig aan dat van de E-rijders dalen. Samen uit samen thuis, toch?
In Den Haag vergeet men klaarblijkelijk dat voor al die elektrische batterijen grondstoffen nodig zijn die elders in de wereld uit oerwoudgrond moeten worden gehaald. Daardoor worden CO2 vreters en zuurstofmakers (bomen) in razend tempo gekapt. Om de kosten van de batterijen te drukken laten we ze in China maken. Lekker goedkoop en goed voor de Chinese economie. Als die goedkope batterijen in Europa in auto’s, scooters of fietsen worden gebouwd zijn ze ondertussen al drie keer zo duur geworden. Ach, alles voor de klimaatdoelstellingen in dat kleine stipje op de wereldkaart: Nederland.
Daar gooit de de mopperende burger de economie niet plat. Daar slaakt de burger een diepe zucht en werkt hij/zij zijn/haar rug kapot en zijn/haar humeur om zeep om het klimaatgezwets van politici te bekostigen.
In Zaanstad denkt men ook niet mee met de eigen inwoners. Er worden overal elektrische laadpalen geplaatst en daarbij twee parkeerplaatsen gereserveerd voor E-auto’s. Vervolgens staan die palen er maandenlang ongebruikt met een vuilniszak over de P-borden, want er is geen E beschikbaar.
In Zaanstad doen ze graag mee met het drammen.
Een pilot om een Krommenieër buurt van het gas af te halen is het nieuwe plan. Er is een tekort aan elektriciteit en in het kader van vraag en aanbod zal er meer elektriciteitsverbruik worden en zal de elektriciteit daardoor voor iedereen duurder worden.
Mijn advies: weiger mee te doen met die pilot. Laat je als bewoners niet een subsidie of ander voordeel beloven, want je weet; opeens vervalt iedere belofte en betaal je je blauw. Sta er in ieder geval op dat de gasleiding aangesloten blijft liggen, zodat je zo weer terug kan als de kluit belazerd wordt.
Laat de overheid eerst maar eens voor heel Nederland de zaakjes goed op orde maken voordat ze de welwillende burgers in het ongeluk storten. Laat ze eerst de schade die de Ruttes, Kaagjes, Jettes en Timmermannen in de afgelopen jaren hebben aangericht weer repareren, voordat we nog één zuurverdiende euro van de belastingbetaler gaan uitgeven aan dit soort onzekere projecten.
Pot-Jan-dikkie-nog-es-an-toe-zeg. (En dan houd ik me nog in)
Fijne week
Johan Philips

- Nieuws1 maand geleden
Rechter geeft raadslid Juliëtte Rot voor de tweede keer gelijk in ‘mailgate’
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Gratis Parkeeradvies
- Bedrijfsvoering2 weken geleden
Integriteitsklacht burgemeester Hamming uitgebreid
- DZ2 weken geleden
Integriteit onder druk: Feiten of Interpretatie?
- In de Regio...2 maanden geleden
Zaanstad herdenkt de Februaristaking
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Lokale democratie en participatie
- Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
DZ benieuwd naar daadwerkelijke effectiviteit van cameratoezicht
- ZaanZappen met Johan Philips4 weken geleden
Leegstand is verhuren