Maak verbinding op social met ons:
Polder Westzaan
Busbrug De Binding
digitale zittingen
Zaanse Schans
EBS Bus Zaanstad
Lastige Inwoners
wijkmanager Assendelft
Dukra
Zero Emissie
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten

Versterking van de natuur met behoud van agrarische bedrijvigheid

Effectieve en efficiënte duurzaamheidsmaatregelen

De Binding

...tekenen genoeg inwoners de petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat.

Busbrug 24x7 open!

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Pas op met digitale zittingen

Stop gretig gebruik van de digitale middelen

Rechtspraak moet geen machine worden

Parkeer tarieven verhogen Zaanse Schans

Geen oplossing voor parkeren en de overlast voor de buurt.

Herzie het beleid voor (betaald) parkeren

21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

EBS neemt taken Connextion over

Schandalig slecht begin; meer dan 2500 klachten voor wethouder. EBS moet

109
Dagen
05
Uren
18
Minuten
48
Seconden
tot
na de zomer
Zaanstad negeert lastige inwoners

Storend dat Zaanstad besluit communicatie met inwoners te beëindigen

Burgers hebben recht op communicatie met de overheid

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Assendelvers hebben geen idee wie hun wijkagent is

Geen reden te vieren dat ze 50 jaar geleden bij Zaanstad zijn getrokken

Totaalplan voor aanpak van criminaliteit in Saendelft

Dukra

Maar waar naartoe ?

Inwoners
opgejaagd
misleid
radeloos
weggestuurd
door Havendienst

Voorkom juridische strijd met eigen inwoners

zero-emissiezones

Desastreus beleid oorzaak faillissementen, verhuizingen en slecht voor lokale economie

Teken burgeriniatief op STOPZEROEMISSIEZONE.NL

Peperstraat Zaandam Peperstraat Zaandam

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Hoofdpijndossier Peperstraat: Aanpak nog onzeker, maar huren zijn al opgezegd!

Corporaties Rochedale en ZVH willen huurders van de Peperstraat geen alternatieve woonruimte bieden, maar huurcontracten zijn al opgezegd.

Gepubliceerd

op

De herhuisvesting van de huurders van fase 1 in de Peperstraat is nog steeds niet geregeld. Democratisch Zaanstad maakt zich zorgen nu de huurcontracten zijn opgezegd en de dag nadert dat de woningen leeg moeten zijn. Maar er is nog helemaal geen zekerheid ovet het project en nieuwe hobbels duiken op. DZ stelt er schriftelijke vragen over.

De betrokken huurders hebben volgens fractievoorzitter Juliëtte Rot meermaals te horen gekregen dat de herhuisvestingsverordening op hen niet van toepassing is en zij vraagt zich af hoe zich dit verhoudt met de informatie aan de gemeenteraad dat de hardheidsclausule in die verordening ook toegepast kan worden commerciële verhuurders, zoals in de Peperstraat. In het verleden zijn eigenaren van woningen daar wel mee geholpen, stelt zij.  

De corporaties Rochedale en ZVH hebben aangegeven de huurders van de Peperstraat geen alternatieve woonruimte te willen bieden en onduidelijk is of en hoe het college heeft geprobeerd op andere gedachten te brengen. Heeft het college (juridische) middelen om herhuisvesting bij andere corporaties desnoods af te dwingen? DZ wik ook weten hoe huren kunnen worden opgezegd terwijl bewoners nog geen vervangende woning hebben. De door eigenaar Opportunity Vastgoed ingehuurde consulenten hebben de bewoners ook laten weten dat het aanbod op Woningnet ontoereikend is, aldus die groep zelf.

Een andere kwestie die vragen oproept is het gegeven dat de huren al worden opgezegd terwijl er nog geen bestemmingsplan is vastgesteld en nog geen omgevingsvergunning is verleend.  Zaanstad en Opportunity zijn overeengekomen dat afspraken over de stadsvernieuwing ‘bij onvoorziene omstandigheden’ kunnen worden opengebroken. Zo is pas in na de uitwerking van het haalbaarheidsonderzoek in 2021 zichtbaar geworden dat een hogedruk gasleiding de Peperstraat doorkruist.

Er is een start gemaakt met de mogelijke oplossingen voor dit probleem, maar dat heeft nog geen oplossing opgeleverd. Het onderzoek gaat de komende maanden verder. ‘Het is mogelijk dat deze leiding tot onvoorziene kosten leidt. Onzeker is of dit gaat gebeuren, wie de kosten moet dragen en wat de totale kosten zijn. Wellicht zijn ze zo hoog dat ze voor de gemeente en/of de ontwikkelaar leiden tot een onhaalbaar project,’ stelt Rot. Wat zou betekenen dat bewoners voor niets op straat zijn gezet.

Bron Zaanstad.nieuws.nl

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

We hebben allemaal een beetje het laatste nieuws in ons...

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend laatste nieuws.

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ wil dat gemeente beheer trappen en liften overneemt

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Gepubliceerd

op

Defecte roltrappen Zaandam

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle  zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam  buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.

Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen, je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, 

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. Maar dat is eerder regel dan uitzondering. De roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation is al maanden buitenwerking.

De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige combinatie, want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.

Wij hebben de volgende technische vragen over bovenstaande ergernissen gestuurd naar de Griffie:

1-Wat is er voor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt.

2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen.

Artikel De Orkaan :

DZ stelt (best slimme) vragen over de roltrappen 


Nooit! Nooit zullen wij onszelf op de borst slaan, maar het zou zomaar kunnen zijn dat een artikel op een nieuwssite die wij niet zullen benoemen, de doorslag gaf bij Jos om twee vrij scherpe roltrap-vragen te stellen aan de griffie van Zaanstad. 

Jos Kerkhoven is Raadslid voor Democratisch Zaanstad (DZ) en vanuit die hoedanigheid komt hij vaak in het Zaanse stadhuis. De niet-werkende roltrappen en lift blijken voor hem een regelrechte ergernis: 

“Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.”

De angel ligt volgens Jos in het gebrek aan eigenaarschap van de problemen: 

“… want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.” 

Jos stelde twee vragen die hout lijken te snijden:

  • 1-Wat is ervoor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt?
  • 2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen?
  • Artikel Zaanstad.nieuws.nl:

Wij hebben het opgegeven om storingen en vooral reparaties aan roltrappen en liften in het centrum van Zaandam te melden, want we hebben nog niet op ‘publiceer’ gedrukt en de situatie kan alweer anders zijn. Democratisch Zaanstad wil weten hoe de gemeente meer grip op de situatie kan krijgen.

‘Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station defect was. Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen: je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, aldus DZ-raadslid Jos Kerkhoven.

Ongelukkige combinatie

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. en de roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation staat al maanden stil. ‘De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige, want de ene partij verschuilt zich achter de andere met als gevolg onder andere bovenstaande situatie,’ aldus Kerkhoven. ‘De excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.’ Hij wil daarom weten wat ervoor nodig is om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente, waarbij het beheer en het onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt maar ProRail de rekeningen betaalt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Videos

Petitie wil verdeelde wijken verbinden door busbrug De Binding!

“Het is een lulnaam”, bewoners blijven boos op busbrug ‘De Binding’ en starten nieuwe petitie. Ze zijn het zat om steeds in plaats van 5 minuten, wel 20 minuten en tien kilometer om te rijden. Teken de petitie!

Gepubliceerd

op

Busbrug De Binding open

Al decennialang vormt busbrug ‘De Binding’ het strijdtoneel van bewoners in Koog aan de Zaan. De spitsafsluiting van de brug om milieuredenen dwingt bewoners tot kilometers omrijden. Een nieuwe petitie, al bijna 2100 keer ondertekend, streeft naar verbinding tussen de wijken Westerkoog en Westerwetering. Help inwoners van beide wijken en teken de petitie!

Op naar de 4000 !

Er zijn maar weinig bruggen in Zaanstad waar zoveel om te doen is als busbrug ‘De Binding’ in Koog aan de Zaan. Al vaker zorgde de brug voor discussie. Zo ook nu, maar ‘dit is de laatste keer’, aldus Irene Ellermeijer. Ze startte een petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat. Bewoners, de gemeente Zaanstad en de provincie steggelen al meer dan 30 jaar of de brug open moet of dicht blijft tijdens de spits.

Wachten of kilometers maken

Tegen het einde van de middag staat er voor de brug een kleine file. Draaiende motoren wachten tot het 18.00 uur is. Dan kunnen ze namelijk weer over de brug naar huis. Een automobilist in een elektrische auto vraagt zich of of de milieunorm ook voor hem geld. Toch wat hij keurig, want de boetes als je over de brug rijdt tijdens de spits zijn niet mals.

Bekijk hier de NHnieuws video:

Bewoners die actie voeren, beklagen zich erom dat je tijdens de spits kilometers moet omrijden. “Mijn zoon woont een kilometer verderop aan de andere kant van de brug”, zegt een man. “Ik moet nu steeds tien kilometer omrijden.

De petitie wordt op 8 mei aangeboden aan de Gedeputeerde Staten.

Bron: NH nieuws

De website van Busbrug de Binding 24/7 open:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

EBS onvoldoende personeel om het aan te kunnen

Personeel tekort, materieel tekort, matige tot slechte communicatie aan reizigers of inwoners. Geen konijnen die nu nog uit de hoge hoed mogen komen.

Gepubliceerd

op

EBS heeft onvoldoende personeel om reizigers als volwaardige busvervoerder in Zaanstad volledig te bedienen. Dit volgens de minimale standaarden die u van dienstregelingen als Connexxion wel gewend was. EBS is sinds de ingang van de nieuwe concessie niet in staat om een service niveau te leveren wat u als reiziger gewend was. In hoofdlijnen de strekking van antwoorden van de Gemeente en de Vervoersregio Amsterdam op de vragen van Democratisch Zaanstad.

Hoe kon het zover komen

Bij een nieuwe aanbesteding aan een nieuwe of andere busvervoerder zou je ervan uit mogen gaan, dat er tijdens het aanbestedingsproces en de selectie heel zorgvuldig wordt omgegaan met de belangen van de reizigers op de eerste plaats. Reizigers zijn immers de cash-cows die het rendement moeten gaan betalen en vooral ‘zeker’ en ‘veilig’ als niet met ‘plezier’ en ‘comfortabel’ van A naar B willen reizen met de bus. Dat waren ze immers zo gewend.

Due diligence

Personeel tekort, materieel tekort, matige tot slechte communicatie aan reizigers of inwoners door EBS, het zijn geen konijnen die nu nog uit de hoge hoed mogen komen ‘na’ het toewijzen van een nieuwe aanbesteding/concessie waar het gaat om zeer aanzienlijke bedragen en contracten.

Alles wijst ernaar (dit is onze DZ interpretatie) dat het Due diligence proces (een normale proces stap) tijdens het proces van de aanbesteding, niet zorgvuldig, goed of volledig is uitgevoerd en dat de toewijzing van de concessie aan een (kennelijk) incapabele busvervoerder als EBS misschien onterecht is geweest of voorkomen had kunnen worden.

De Rijksoverheid is daar helder over: Als u internationaal onderneemt, kunnen uw activiteiten positieve én negatieve effecten hebben in het land waar u zakendoet. Het is belangrijk dat u de risico’s kent en verantwoordelijkheid neemt voor de negatieve effecten. Dit kan met ‘due diligence’. Due diligence houdt in dat u:

  • de (mogelijke) risico’s van uw bedrijfsactiviteiten identificeert;
  • negatieve effecten voorkomt of zoveel mogelijk beperkt;
  • hierover communiceert;
  • en, indien nodig, herstelmaatregelen neemt.

Dit geldt voor de hele keten. Dus voor uw eigen activiteiten, maar ook voor de activiteiten in de toeleveringsketen en van uw zakelijke relaties. (lees u de reiziger) Denk hierbij aan risico’s op het gebied van mensenrechten, zoals gedwongen arbeid, maar ook aan milieuvervuiling of onvoldoende personeel en geen materiaal ?

Het moge duidelijk zijn dat de aanbesteding/concessie aan EBS in deze geen schoonheidsprijs verdiend. Marktwerking begint bij u als reiziger. Zonder tevreden reizigers en opgeheven haltes kan er geen sprake zijn van een markt en bent u overgeleverd aan de waan van de dag hoe u van A naar B moet komen. Van A naar Beter is uw insteek, niet naar Slechter.

We nemen je mee

Wij volgen met interesse en belangstelling de mooie toezeggingen in de antwoorden door de gemeente deels in afstemming met de Vervoerregio Amsterdam, op onze vragen:

  1. Wat zijn de voornaamste technische oorzaken voor de frequente uitval van EBS-bussen in de regio Zaanstreek?
    Antwoord: De voornaamste reden is personeelsgebrek.
  2. Welke specifieke problemen of complicaties vertragen de levering van de elektrische bussen die oorspronkelijk voor april waren gepland?
    Antwoord: Er is een vertraging in de levering van onderdelen. Hierdoor duurde het langer voor de bussen konden worden afgewerkt.
  3. Hoe wordt de communicatie tussen de vervoerregio Amsterdam en de inwoners van de Zaanstreek momenteel beheerd, en welke verbeteringen kunnen worden ingezet om dit te optimaliseren?
    Antwoord: De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van 14 gemeenten en als opdrachtgever verzorgen wij het openbaar vervoer verdeeld over drie concessies. Via onze communicatiekanalen (onze website, sociale media, onze publiekswebsite Wij Nemen je Mee én onze nieuwsbrief) communiceren wij over de actuele ontwikkelingen binnen onze hele regio. Daarnaast sturen wij regelmatig persberichten uit naar de regionale en lokale media. De vervoerder is verantwoordelijk voor de communicatie met de reiziger. De Vervoerregio monitort deze communicatie met de reiziger als onderdeel van de implementatie van de concessie. De Vervoerregio gaat kijken of zij ook een rol moet gaan spelen in de communicatie richting de reizigers, zonder daarbij de rol van de vervoerder over te nemen.
  4. Welke oplossingen zijn beschikbaar om de boetes die aan EBS worden opgelegd door de vervoerregio Amsterdam te gebruiken voor het verbeteren van het busvervoer?
    Antwoord: Daar wordt momenteel over nagedacht. Op een later moment volgt hierover communicatie.
  5. Wat zijn de vereisten voor het opzetten van een eigen taxidienst door de gemeente Zaanstad om de uitgevallen ritten van het openbaar vervoer te compenseren?
    Antwoord: Het opzetten van een eigen taxidienst is niet mogelijk om verschillende redenen. Het willekeurig aanbieden van alternatief openbaar vervoer leidt tot het schenden van de gestelde concessievoorwaarden en leidt tot verstoringen van het vervoersysteem. Bovendien zien we dat met de invoering van de aangepaste dienstregeling de betrouwbaarheid van het busvervoer is verbeterd en de laatste weken minder ritten uitvallen.
  6. Op welke manier worden de duur en omvang van de problemen met het openbaar vervoer in kaart gebracht en wat zijn de bevindingen hiervan?
    Antwoord: De Vervoerregio heeft minimaal wekelijks overleg met de vervoerder. In dit overleg wordt besproken of merkbaar is dat de tekortkomingen worden opgelost. De huidige evaluatie is positief. Er worden kleine stappen vooruit gezet. Er zijn nog wel vele stappen te gaan.
  7. Gaat de gemeente Zaanstad een officieel bericht aan haar inwoners sturen en wat zal de strekking hiervan zijn?
    Antwoord: De gemeente Zaanstad gaat een aantal middelen inzetten (denk aan onze sociale media kanalen en het Zaanstad journaal) om inwoners op de hoogte te brengen van het platform Meerplus waar de actuele dienstregeling en het laatste nieuws te vinden is. De gemeente zal inwoners erop wijzen dat in ieder geval tot aan september EBS met een afgeslankte dienstregeling rijdt. We doen dit ook in afstemming met de Vervoerregio die zelf ook middels haar eigen communicatiemiddelen reizigers op de hoogte brengt.
  8. Als EBS vasthoudt aan het bedrag van euro 12,50 voor een kaartje gaat Zaanstad/de vervoerregio reizigers hierin compenseren?
    Antwoord: Nee, dat gaat de Vervoerregio niet doen. Er is met het samengaan van beide concessies sprake van één dagkaart voor de gehele concessie Zaanstreek-Waterland, niet meer van 2 aparte dagkaarten voor 2 delen van de nieuwe concessie. Daarbij is de oude prijs (€12,50) van de concessie Waterland gehanteerd, maar is deze kaart nu dus wel in een groter reisgebied geldig. Bovendien reizen meereizende kinderen tot en met 11 jaar nu gratis mee, waarmee het naar het oordeel van de Vervoerregio geen reden is om tot compensatie over te gaan.
  9. De tarieven van EBS liggen aanzienlijk hoger dan voorheen en de NS. Wat gaat Zaanstad/ Vervoerregio doen om ov-gebruik te stimuleren? (Inchecken met pinpas ~3x zo duur. Inchecken met OV-chipkaart ~50% duurder).
    Antwoord: Het landelijk instaptarief (€1,08) en het kilometertarief (€0,196 per km) is niet veranderd met de start van de nieuwe concessie, ook is de reguliere indexatie per 1 januari dit jaar achterwege gebleven. De tarieven zijn dus niet gestegen, anders dan in de vraag wordt gesuggereerd.

    Wel is het zo dat met de overgang naar de nieuwe concessiehouder de verkoop van de losse (stads-)ritkaart is gestaakt. Deze kaart kostte destijds €2,80 en was geldig voor 1 rit binnen een plaats. Alternatief is inchecken met de bankpas of telefoon, dat voor ritten binnen een stad (bijvoorbeeld Zaandam) altijd goedkoper is dan het kopen van een los kaartje. Zo kost een enkele reis met bankpas of OV-chipkaart tussen de halte Voorsterbeek in ’t Kalf en Zaandam Station, de langste rit die je met 1 bus binnen Zaandam kunt maken, €2,31, tegen €2,80 destijds met een los kaartje.

Wordt vervolgd…




0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

MEEST GELEZEN