Maak verbinding op social met ons:
Windmolens Zaanstad
Misdaad in Zaanstad
Fietsbeleid Zaanstad
Snelvaren Zaanstad
Polder Westzaan
Busbrug De Binding
Lastige Inwoners
EBS Bus Zaanstad
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Integriteit Burgemeester

Burgemeester informeert raad niet conform de feitelijke gang van zaken.

Ondermijnend handelen is een probleem en moet ook in Zaanstad aangepakt worden

Camera's Zaanbrug

Is er een concrete aanleiding is geweest om in te grijpen

Signalen onderzoeken van binnen en buiten de organisatie

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Zaanstad maakt werk fietsnota DZ

Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft!

Beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.

Snelvaren Zaanstad

Ongeveer tien jongeren tussen de twaalf en achttien jaar naar bureau Halt gestuurd.

Uitbreiding van bevoegdheden handhaving, zodat zij de politie kunnen versterken
21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten

Versterking van de natuur met behoud van agrarische bedrijvigheid

Effectieve en efficiënte duurzaamheidsmaatregelen

De Binding

...tekenen genoeg inwoners de petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat.

Busbrug 24x7 open!

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Zaanstad negeert lastige inwoners

Storend dat Zaanstad besluit communicatie met inwoners te beëindigen

Burgers hebben recht op communicatie met de overheid

EBS neemt taken Connextion over

Schandalig slecht begin; meer dan 2500 klachten voor wethouder. EBS moet

67
Dagen
20
Uren
58
Minuten
04
Seconden
tot
na de zomer

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Vragen over Peperstraat ontvangen, maar roepen alleen maar meer vragen op.

Gepubliceerd

op

Geachte mevrouw Rot,

Bij deze de antwoorden op de technische vragen.

Technische vragen DZ:

1.     Klopt het dat de begroting van het bouwplan niet sluitend is?

Er is nog geen begroting van het bouwplan. Er is wel een doorrekening gemaakt op kengetallen van de verschillende onderdelen in het schetsontwerp, zoals de parkeergarage, de woningen, de openbare ruimte. Er is een onrendabele top op met name de parkeergarage vanwege onze wens om daar parkeren van de Burcht in op te lossen.

2.     Op welke wijze wordt de begroting sluitend gemaakt en op welke termijn?

Voor de precieze aanpak verwijzen we naar het raadsvoorstel.  De bijdrage wordt via dit besluit gereserveerd voor de Peperstraat maar pas beschikbaar gesteld na een besluit over het totale financiële plaatje aan het eind van de volgende fase.

3.     Welk risico loopt de gemeente indien zij akkoord gaat met een bouwplan waarvan de begroting niet sluitend is? Graag uitgesplitst in een juridisch en een financieel risico.

In deze fase is nog geen financieel of juridisch risico anders dan genoemd in de raadsvoorstellen. Het geld uit het Transformatiefonds wordt gereserveerd voor de Peperstraat maar pas beschikbaar gesteld na een besluit over het totale financiële plaatje aan het eind van de volgende fase.

4.     Wat is de reden dat er geen alternatieven zijn onderzocht voor de sloop van de Beatrixtoren?

Er zijn alternatieven onderzocht en opgenomen in de stukken.

5.     Op welke wijze is berekend en vastgesteld dat de Beatrixtoren gesloopt moet worden, als de huidige begroting al niet sluitend is?

Het huidige “tekort” zit in de onrendabele top parkeergarage. Als de Beatrixtoren niet gesloopt wordt en daarmee de extra woningen niet gerealiseerd kunnen worden, wordt de onrendabele top veel groter.

6.     Wat zijn de verschillen in kosten en baten, tussen sloop of behoud van de Beatrixtoren? Graag een cijfermatig onderbouwd overzicht.

De cijfers zijn op basis van kengetallen op hoofdlijnen genoemd in de stukken van de besluitvorming. Ze zijn allemaal met elkaar vervlochten en de Beatrixtoren is er niet uit te isoleren. Het hangt samen met het  aantal extra woningen dat met de sloop van de Beatrixtoren is te realiseren. 

7.     Klopt het dat er geen intentieovereenkomst meer is tussen de gemeente Zaanstad en Accres?

De intentieovereenkomst (IOK) uit 2018 is stilzwijgend verlengd.

8. Klopt het dat de looptermijn van de intentieovereenkomst die tussen gemeente Zaanstad en Accres is gesloten is verstreken?

Zo nee, dan zouden wij graag de nieuwe intentieovereenkomst dan wel het addendum bij de oorspronkelijke overeenkomst ontvangen. 

Zo ja, waarom is er geen nieuwe intentieovereenkomst dan wel addendum bij de oorspronkelijke overeenkomst opgesteld?

De looptermijn van de intentieovereenkomst is inderdaad verstreken, maar doordat het proces door is gelopen en geen gebruik is gemaakt van de ontbindingsartikelen, is deze steeds stilzwijgend verlengd. De IOK is verder niet vernieuwd of geamendeerd, omdat gewerkt gaat worden aan de samenwerkingsovereenkomst. Extra overleg over de IOK is als niet nodig beschouwd.

9. Welke afspraken zijn er precies gemaakt tussen de juridische eigenaar en economische eigenaar?

Dat is ons niet bekend. 

10. Is de gemeente Zaanstad op de hoogte van alle afspraken tussen economische en juridische eigenaar?

Nee 

11. Welke risico’s voor het project vernieuwing Peperstraat onderkent de gemeente Zaanstad t.a.v. het bestaan van deze rechtsverhouding tussen economische en juridische eigenaar en de daaraan verbonden verbintenisrechtelijke afspraken tussen deze partijen? 

Over het algemeen loopt de gemeente geen risico omdat we buiten deze afspraken staan. In de volgende fase wordt een samenwerkingsovereenkomst met Accres gesloten. In dat kader wordt in de volgende fase een Bibob-onderzoek gedaan.

12. Hoe zit het juridische en economische eigendom van de gronden en opstallen aan de Peperstraat in elkaar?

Zie het antwoord op vraag 9.

13. Is Acces gemachtigd om de huren op te zeggen en onder welke voorwaarden?

Accres is hier toe gemachtigd. 

14. Op welke wijze zijn alle belangen deugdelijk tegen elkaar afgewogen?

Alle belangen zijn in de raadsvoordracht inzichtelijk gemaakt.  

15. Op welke wijze kan de gemeenteraad overgaan tot het nemen van een besluit, terwijl er nog zo veel onduidelijk is?

De fase die nu voorligt is het afronden van de haalbaarheid. In de volgende fase wordt het Ruimtelijk Plan uitgewerkt en volgt duidelijkheid op zaken die in het kader van de haalbaarheid nog niet aan de orde zijn.

16. Wat is de reden dat het doel van het ‘RvPE’ (Ruimtelijk Programma van Eisen) niet beschreven wordt en dat er geen auteur etc. op het document vermeldt staat?

Het doel van het initiatief staat op pagina 6 van het RPvE. Het is geschreven door diverse mensen binnen de gemeente en het is gebruikelijk als auteur de gemeente Zaanstad aan te houden.

Dit is overigens niet expliciet benoemd. 

17. Op welke wijze kan nog invulling gegeven worden aan participatie, als alles al vastligt?

Dit is in de RIB van 11 oktober verwoord. 

18. Op basis van welke criteria kan onderbouwd worden dat in het geval van de Peperstraat, objectief, sprake is van een RPvE?

De standaardonderwerpen zijn in het RPvE behandeld. 

19. Op welke wijze kan de gemeenteraad overgaan tot het nemen van een besluit, terwijl er nog zo veel onduidelijk is?

De fase die nu voorligt is het afronden van de haalbaarheid. In de volgende fase wordt het Ruimtelijk Plan uitgewerkt en volgt duidelijkheid op zaken die in het kader van de haalbaarheid nog niet aan de orde zijn.

Met vriendelijke groet,

Procesmanager Zaandam Centrum Oost

cid:image002.jpg@01D2AC7A.E34A4A50
0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verkiezingsprogramma

Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.

Gepubliceerd

op

Fietsnota Democratisch Zaanstad

In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:

  • Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
  • Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
  • Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
  • Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.

Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.

Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.

Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.

Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ wil dat gemeente beheer trappen en liften overneemt

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Gepubliceerd

op

Defecte roltrappen Zaandam

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle  zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam  buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.

Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen, je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, 

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. Maar dat is eerder regel dan uitzondering. De roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation is al maanden buitenwerking.

De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige combinatie, want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.

Wij hebben de volgende technische vragen over bovenstaande ergernissen gestuurd naar de Griffie:

1-Wat is er voor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt.

2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen.

Artikel De Orkaan :

DZ stelt (best slimme) vragen over de roltrappen 


Nooit! Nooit zullen wij onszelf op de borst slaan, maar het zou zomaar kunnen zijn dat een artikel op een nieuwssite die wij niet zullen benoemen, de doorslag gaf bij Jos om twee vrij scherpe roltrap-vragen te stellen aan de griffie van Zaanstad. 

Jos Kerkhoven is Raadslid voor Democratisch Zaanstad (DZ) en vanuit die hoedanigheid komt hij vaak in het Zaanse stadhuis. De niet-werkende roltrappen en lift blijken voor hem een regelrechte ergernis: 

“Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.”

De angel ligt volgens Jos in het gebrek aan eigenaarschap van de problemen: 

“… want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.” 

Jos stelde twee vragen die hout lijken te snijden:

  • 1-Wat is ervoor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt?
  • 2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen?
  • Artikel Zaanstad.nieuws.nl:

Wij hebben het opgegeven om storingen en vooral reparaties aan roltrappen en liften in het centrum van Zaandam te melden, want we hebben nog niet op ‘publiceer’ gedrukt en de situatie kan alweer anders zijn. Democratisch Zaanstad wil weten hoe de gemeente meer grip op de situatie kan krijgen.

‘Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station defect was. Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen: je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, aldus DZ-raadslid Jos Kerkhoven.

Ongelukkige combinatie

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. en de roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation staat al maanden stil. ‘De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige, want de ene partij verschuilt zich achter de andere met als gevolg onder andere bovenstaande situatie,’ aldus Kerkhoven. ‘De excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.’ Hij wil daarom weten wat ervoor nodig is om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente, waarbij het beheer en het onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt maar ProRail de rekeningen betaalt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Videos

Petitie wil verdeelde wijken verbinden door busbrug De Binding!

“Het is een lulnaam”, bewoners blijven boos op busbrug ‘De Binding’ en starten nieuwe petitie. Ze zijn het zat om steeds in plaats van 5 minuten, wel 20 minuten en tien kilometer om te rijden. Teken de petitie!

Gepubliceerd

op

Busbrug De Binding open

Al decennialang vormt busbrug ‘De Binding’ het strijdtoneel van bewoners in Koog aan de Zaan. De spitsafsluiting van de brug om milieuredenen dwingt bewoners tot kilometers omrijden. Een nieuwe petitie, al bijna 2100 keer ondertekend, streeft naar verbinding tussen de wijken Westerkoog en Westerwetering. Help inwoners van beide wijken en teken de petitie!

Op naar de 4000 !

Er zijn maar weinig bruggen in Zaanstad waar zoveel om te doen is als busbrug ‘De Binding’ in Koog aan de Zaan. Al vaker zorgde de brug voor discussie. Zo ook nu, maar ‘dit is de laatste keer’, aldus Irene Ellermeijer. Ze startte een petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat. Bewoners, de gemeente Zaanstad en de provincie steggelen al meer dan 30 jaar of de brug open moet of dicht blijft tijdens de spits.

Wachten of kilometers maken

Tegen het einde van de middag staat er voor de brug een kleine file. Draaiende motoren wachten tot het 18.00 uur is. Dan kunnen ze namelijk weer over de brug naar huis. Een automobilist in een elektrische auto vraagt zich of of de milieunorm ook voor hem geld. Toch wat hij keurig, want de boetes als je over de brug rijdt tijdens de spits zijn niet mals.

Bekijk hier de NHnieuws video:

Bewoners die actie voeren, beklagen zich erom dat je tijdens de spits kilometers moet omrijden. “Mijn zoon woont een kilometer verderop aan de andere kant van de brug”, zegt een man. “Ik moet nu steeds tien kilometer omrijden.

De petitie wordt op 8 mei aangeboden aan de Gedeputeerde Staten.

Bron: NH nieuws

De website van Busbrug de Binding 24/7 open:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

MEEST GELEZEN