Nieuws
DZ stuurt noodkreet over participatie bij bouwplannen in Zaanstad naar commissaris van de Koning.
Via een open brief heeft Democratisch Zaanstad de commissaris van de Koning gisteren verzocht om tot het opstellen en uitbrengen van een advies aan de gemeente Zaanstad, ten aanzien van de Provinciale toezicht domeinen ‘informatiebeheer’ en ‘omgeving’.
Via een open brief heeft Democratisch Zaanstad de commissaris van de Koning gisteren verzocht om tot het opstellen en uitbrengen van een advies aan de gemeente Zaanstad, ten aanzien van de Provinciale toezicht domeinen ‘informatiebeheer’ en ‘omgeving’. In dit advies zouden de aspecten zoals beschreven in deze brief wat ons betreft aan bod moeten komen, waarbij ook de vraag over financiële haalbaarheid en consequenties voor Zaanstad onderzocht zou moeten worden.
Democratisch Zaanstad heeft de afgelopen jaren tevergeefs geprobeerd om het college van Zaanstad ervan te overtuigen dat zij haar taken als hoeder van de belangen van al haar inwoners, ten aanzien van participatie, structureel verwaarloosd. De gemeente dient zich bij al haar handelen te houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Met het ontbreken van een zorgvuldige belangenafweging tussen het publieke belang, versus private belangen en een concreet vastgelegd participatiebeleid, verankerd in planprocessen, schendt zij deze beginselen.
De toepassing van participatie faalt in Zaanstad structureel, door het ontbreken van concreet beleid. De belangen van bewoners worden ondergeschikt gemaakt aan private belangen. Daarnaast bestaat er grote onduidelijkheid over de financiële consequenties voor Zaanstad van alle geplande bouwplannen. Voldoende draagvlak voor bouwplannen is volgens Democratisch Zaanstad een belangrijk uitgangspunt en zou niet afhankelijk moeten zijn van politieke processen.
Volgens de wet Interbestuurlijk toezicht op gemeenten, is de Provincie onder meer toezichthouder ten aanzien van ruimtelijke ordening, bouwen en huisvesting en is dit toezicht gericht op de uitvoering van wettelijke medebewindstaken.
Brief:
Aan de Commissaris van de Koning, de hoogedelgestrenge heer Th. H. van Dijk
Postbus 3007
2001 DA HAARLEM
Juliëtte Esmée Rot, Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad
Onderwerp: Participatie bij bouwprojecten in de Gemeente Zaanstad
Zaandam, 6 maart 2022
Hoogedelgestrenge heer van Dijk,
De gemeente Zaanstad faciliteert sinds 2016 een groot aantal bouwplannen onder de noemer ‘Maak.Zaanstad’. Dit project liet voorafgaande aan de start al een geprognotiseerd verlies zien van 100 miljoen euro. In 2017 werd ten behoeve van dit programma een notitie opgesteld waarin als belangrijke doelstelling was opgenomen dat belanghebbenden ‘meepraten maar niet meebeslissen’. De afgelopen maanden is er een duidelijk beeld ontstaan dat deze doelstelling voor grote problemen zorgt ten aanzien van participatie bij de verschillende bouwplannen, met onvrede, weerstand van omwonenden en betrokkenen en zelfs juridische procedures als gevolg. En dat geheel in strijd met een duidelijke afspraak tussen het huidige college en Democratisch Zaanstad met als doel om het aantal juridische procedures te verminderen en zo veel als mogelijk te voorkomen.
De conclusie is dat de zorgplicht die het college van Zaanstad heeft voor al haar burgers wordt verzaakt als het gaat om de nieuwbouwplannen van Zaanstad. Het college gaat bij deze plannen aantoonbaar niet voor het algemeen belang en een zorgvuldige belangenafweging van het belang van omwonenden die te maken krijgen met de negatieve effecten van deze nieuwbouw. Vooral de belangen van de private partijen wegen zwaarder dan de publieke belangen, ten koste van de belangen van de omwonenden.
Voordat ik als gemeenteraadslid van de gemeente Zaanstad in zal gaan op een aantal specifieke voorbeelden waarbij participatie geheel ontbrak of mislukt is, wil ik voor de context van dit schrijven een aantal relevante feiten en omstandigheden benoemen.
Algemene relevante feiten en omstandigheden
Vooruitlopend op de invoering van de omgevingswet werkt de gemeente Zaanstad zoveel mogelijk in de ‘geest van de omgevingswet’ zoals zij dit zelf omschrijft. Dit betekent in Zaanstad dat de gemeente het participatieproces aan de ontwikkelaar laat (qua organisatie en afwikkeling daarvan). De gemeente blijft echter verantwoordelijk voor het afwegen van de belangen van de omwonenden in het besluitvormingsproces. In de praktijk is de gemeente Zaanstad mede-eigenaar van bouwplannen en schaadt dit de objectiviteit van de beoordeling van een ontwikkeling en worden belangen van bewoners, zonder uitzondering ondergeschikt gemaakt aan zowel de ‘bouwopgave’ als de ontwikkelaar. De verschillende partijen in een plangebied hebben allemaal het beste voor met de ontwikkeling, alleen hebben ze verschillende, soms tegenstrijdige belangen, én verschillende visies op wat nodig is om dat ‘beste voor het gebied’ te laten ontstaan.
Het is in het belang van zowel de ontwikkelaar als de gemeente om tot overeenstemming te komen met belanghebbenden die betrokken zijn bij de verschillende bouwplannen. Het is daarom onlogisch dat er geen eenduidige en heldere werkwijze opgesteld is voor participatie bij ruimtelijke ordening in gemeente Zaanstad, met duidelijke spelregels en bijbehorend afwegingsinstrumentarium. In de praktijk wordt niet duidelijk op basis van welke objectieve criteria, de mate van het belang dat bewoners hebben bij een bouwplan, wordt vastgesteld.
Voorbeelden van concrete bouwplannen binnen het project Maak.Zaanstad, waarbij participatie ontbreekt dan wel niet succesvol is vormgegeven/uitgevoerd (niet uitputtend opgesomd):
- Ontwikkeling jachthaven Dukra
Omschrijving casus: In januari 2021 werden omwonenden van jachthaven Dukra tijdens een informatiebijeenkomst overvallen met een volledig uitgewerkt plan. Gemeente en ontwikkelaar bleken 4 jaar met elkaar te hebben gewerkt aan het plan voor een ingrijpende transformatie tot “Marinapark Houthaven”. Begin 2018 was hiervoor zelfs al akkoord van de gemeentelijk supervisor. De ontwikkelaar bleek Dukra te hebben gekocht als ontwikkellocatie. Het initiatief voor een gemengd programma inclusief o.a. drijvende woningen was afkomstig van de gemeente. Ook bleek dat de gemeente de ontwikkelaar had afgeraden eerder in contact te treden met direct omwonenden. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan en heeft een grote impact op de buurt. De gemeente heeft nu voor de tweede maal een externe procesbegeleider ingehuurd voor een participatietraject “achteraf”. Er is echter nog geen overeenstemming over het participatieplan. Direct omwonenden zijn van mening dat de randvoorwaarden voor een deugdelijk participatietraject nog niet ingevuld zijn, waaronder heldere kaders en een goede informatievoorziening. De eerste externe partij gaf de opdracht overigens terug wegens gebrek aan vertrouwen om een dergelijk traject te kunnen realiseren.
- 2. Bouwplan Badhuisweg, Zaandam
Omschrijving casus: Na eerdere bouwplannen (2004) in dit plangebied, werden omwonenden in september 2020 geconfronteerd met een bouwplan van 120 woningen. Dit bouwplan blijkt op verzoek van de gemeente, door een corporatie, zonder enige inspraak, tot stand te zijn gebracht. Ook dit project is in stilte ontwikkeld vanaf 2018 waarbij de finale versie als vaststaand feit aan bewoners werd gepresenteerd zonder enige participatie. Er werd achteraf een participatiedocument opgesteld om deze omissie te repareren. Ook is niet aantoonbaar gemaakt dat het project financieel rendabel is.
- 3.Herontwikkeling Peperstraat, Zaandam
Omschrijving casus: De gemeente Zaanstad heeft het initiatief genomen voor sloop. In 2019 kregen bewoners van de Peperstraat (fase 1) per brief de mededing dat zij hun woning kwijt zouden raken vanwege nieuwbouw op deze locatie, bestaande uit een op dit moment nog steeds niet vaststaand aantal nieuwbouwwoningen. Ook in deze casus is geen sprake geweest van participatie en daarbij is niet feitelijk aantoonbaar gemaakt dat het project financieel rendabel is. Eind 2021 nam de gemeenteraad in meerderheid het besluit om akkoord te gaan met de bouwplannen, zonder woongarantie voor de bestaande bewoners.
- 4. ‘Kan aan de Zaan’, Zaandam
Omschrijving casus: De werkgroep ‘KanBETERbijdeWitteOlifant’ heeft grote bezwaren tegen het gepresenteerde ‘Kan aan de Zaan’ en heeft dit gemeente op 25 november 2019 kenbaar gemaakt via een e-mail aan gemeenteraad en college. Het bouwplan betreft een gebouw van 13 verdiepingen wordt gesitueerd op 19 meter vanaf de ‘Witte Olifant’. De belanghebbenden geven aan dat met hen nooit overlegd is over het bouwplan. De werkgroep geeft aan te vrezen voor schaduwwerking en verhoogde windbelasting, met mogelijke schade aan de Witte Olifant tot gevolg. In de afgegeven omgevingsvergunning voor de Witte Olifant staan waarden van de geluidsbelasting van het spoorwegverkeer, na een door de werkgroep verrichte meting, is geconstateerd dat deze waarden hoger zijn dan in de omgevingsvergunning is vermeld. Het bouwen van een 13 verdiepingen hoog gebouw op 19 meter afstand van de Witte Olifant, zal weerkaatsing en nagalm veroorzaken op de voorgevel, waardoor de geluidsbelasting nog hoger gaat worden, zo vreest de werkgroep.
- 5. Ontwikkeling IKC Overtuinen/ Marga Klompéstraat, Zaandam
Omschrijving casus: Belanghebbenden willen zorgen dat er een verkeersafwikkeling komt bij de nieuwbouw van een school en niet in hun straat. Stelselmatig wordt hen informatie onthouden. Om deze reden voelen zij zich genoodzaakt tot het indienen van Wob-verzoeken. Zij dienen ook een handhavingsverzoek in om de verplichte (op grond van de verleende omgevingsvergunning) 58 parkeerplaatsen te realiseren. Deze parkeerplaatsen worden uiteindelijk aangelegd. Vervolgens werd hun handhavingsverzoek afgewezen om reden dat er bij een schouw ter plaatse, ‘opeens’ 58 parkeerplaatsen gerealiseerd bleken te zijn.
- 6.Gebiedsvisie Balkenhaventerrein, Zaandam
Omschrijving casus: In 2013 sloot gemeente Zaanstad met een projectontwikkelaar een intentieovereenkomst die onder meer betrekking had op de vrijstaande woning en bijbehorende grond (+\- 3000 m2) van een familie aldaar. In deze overeenkomst was letterlijk opgenomen dat de projectontwikkelaar “zich zal inspannen om de aan de (…) [familie] in eigendom toebehorende delen van de locatie in eigendom te verwerven”. De familie wist op dat moment echter van niets en kwam hier pas veel later achter.
Daarbij heeft de familie geen vrije toegang tot hun huis. De ontwikkelaar plaatste namelijk een elektrische poort op de enige openbare weg die toegang geeft tot hun woning. De gemeente heeft dit hek (evenals andere zaken) naderhand gelegaliseerd. Elke keer als de familie het hek wil openen, moeten zij bellen naar een inbelservice. Hierover is een programma gemaakt door BNNVARA aflevering, Het hek van de Hemkade. (link: https://episode-one.com/productions/opstandelingen-seizoen-2/)
Diezelfde projectontwikkelaar kan mogelijk ook bewerkstelligen dat bewonerskamp Zaanderhorn (kermisexploitanten) moet wijken voor zijn plannen. Dit terwijl de gemeente de locatie van de kermisexploitanten sinds 1924 officieel en dus legaal aan hen heeft toegewezen als stand- en dus woonplaats. Tevens is een gedeelte van een openbare weg van het Zaanderhorn aan de projectontwikkelaar verhuurd, hetgeen in strijd is met de geldende wet -en regelgeving.
Participatie of acceptatie, het verschil is het hebben van daadwerkelijke invloed
Participatie is succesvol wanneer de participatie van invloed is en dus een aanwijsbaar effect heeft op het voorliggende plan. Doel van participatie zou moeten zijn om tot een gedragen plan te komen. Bewoners kunnen hun mening uiten, maar het is van belang dat deze inbreng ook daadwerkelijk leidt tot het onderdeel uitmaken van een plan, dan wel tot aanpassing van een plan leidt.
Bezwaren van bewoners zijn grofweg:
- Zij worden niet of te laat bij de planvorming -en ontwikkeling van een bouwplan betrokken. De gemeente hoort hun inbreng aan, maar zet dit niet om in concrete aanpassing van een plan;
- De criteria op basis waarvan belanghebbenden meer of minder invloed hebben op plannen wordt niet duidelijk gemaakt door de gemeente, in veel gevallen wordt ook niet duidelijk gemaakt op basis waarvan belanghebbenden als zodanig worden aangeduid, los van de criteria in de Awb (Algemene Wet Bestuursrecht;
- Belanghebbenden evenals gemeenteraadsleden moeten regelmatig Wob-verzoeken indienen om informatie te ontvangen. De gemeente voldoet niet aan haar, middels de middels de Gemeentewet en Wet openbaarheid van bestuur (die per 1 mei 2022 wordt vervangen door de Wet open overheid), verplicht gestelde, ‘actieve informatieplicht’. Tevens worden gedane toezeggingen door het college van B&W evenals door de gemeenteraad aangenomen moties (met als doel om beleid bij te sturen) niet opgevolgd;
- Zij herkennen zich niet in verslagen van overleggen met de gemeente c.q. ontwikkelaar;
- Zij worden niet als een serieuze gesprekspartner gezien de gemeente en ontwikkelaar.
De ombudsman van de Metropool Amsterdam schreef onlangs in een brief d.d. 1 februari jl. aan de gemeente Amsterdam:
‘Als het om planontwikkeling gaat is men binnen de gemeentelijke ruimtelijke sector opvallend weinig bekend met (…) de beginselen van behoorlijk bestuur.’
Een constatering die ik herken ten aanzien van de situatie in Zaanstad, zoals bijvoorbeeld al blijkt uit de hierboven aangehaalde, niet uitputtende opsomming, van hetgeen bewoners ondervinden.
De Awb bepaalt dat de gemeente een besluit zorgvuldig moet voorbereiden, de nodige kennis moet vergaren over de relevante feiten en de af te wegen belangen en de belangen van derden bij de besluitvorming moet betrekken. Daarnaast mag het te nemen besluit niet onevenredig zijn voor een of meer belanghebbenden in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen en moet een besluit worden gemotiveerd. Los van concrete wettelijke participatieverplichtingen in sectorale wetgeving zoals de Omgevingswet, speelt de vroegtijdige inbreng van derden reeds op basis van de Awb een belangrijke rol bij het maken van de belangenafweging door de gemeente.
De gemeente Zaanstad heeft in reactie op alle gevallen waarbij participatie te laat, of niet (goed) tot stand is gekomen ter verbetering van dit proces een ‘startnotitie’ geïntroduceerd. Dit geldt echter vooralsnog voor één specifiek project. Hierbij krijgt de gemeenteraad de gelegenheid om in een vroeger stadium afspraken te maken over de wijze waarop de participatie in dit project wordt ingevuld. Er is geen eenduidige werkwijze voor participatie opgesteld, met duidelijke spelregels en afwegingsinstrumentarium. Participatie is ook niet in de ruimtelijke planprocessen verankerd. Met andere woorden: participatie is bij gemeente Zaanstad vrijblijvend.
Conclusies en verzoek aan de Provincie
De conclusie moet zijn dat de toepassen van het participatie, door het ontbreken van concreet beleid, in Zaanstad structureel faalt waarbij belangen van bewoners ondergeschikt worden gemaakt aan private belangen. Daarnaast bestaat er grote onduidelijkheid over de financiële consequenties voor Zaanstad van alle geplande bouwplannen. Voldoende draagvlak voor bouwplannen is volgens Democratisch Zaanstad een belangrijk uitgangspunt en zou niet afhankelijk moeten zijn van politieke processen.
Democratisch Zaanstad heeft de afgelopen jaren tevergeefs geprobeerd om het college van Zaanstad ervan te overtuigen dat zij haar taken als hoeder van de belangen van al haar inwoners op dit punt structureel verwaarloosd. De gemeente dient zich bij al haar handelen te houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Met het ontbreken van een zorgvuldige belangenafweging tussen het publieke belang versus het private belang en een concreet vastgelegd participatiebeleid, verankerd in planprocessen, schendt zij deze beginselen.
Volgens de wet Interbestuurlijk toezicht op gemeenten is de provincie onder meer toezichthouder ten aanzien van ruimtelijke ordening, bouwen en huisvesting en is dit toezicht gericht op de uitvoering van wettelijke medebewindstaken.
Wij verzoeken U daarom tot het opstellen en uitbrengen van een advies aan de gemeente Zaanstad, ten aanzien van de Provinciale toezicht domeinen ‘informatiebeheer’ en ‘omgeving’. In dit advies zouden de aspecten zoals beschreven in deze brief wat ons betreft aan bod moeten komen, waarbij tevens de vraag over financiële haalbaarheid en consequenties voor Zaanstad onderzocht zou moeten worden.
Voor een nadere toelichting beschikbaar, verblijf ik hoogachtend,
Juliëtte Esmée Rot
Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad.
Artikel Zaanstad.nieuws.nl:
Media
Rechtszaak Juliëtte Rot tegen College van B&W
Burgemeester Hamming vraagt raadsleden om signalen over ondermijning en andere gevoelige zaken door te geven en nu gooit hij die op straat.
Vandaag stonden in de rechtszaal in Haarlem Juliëtte Rot, fractievoorzitster van Democratisch Zaanstad, en de gemeente Zaanstad tegenover elkaar. Het was het zoveelste hoofdstuk in het slepende Hemkade-dossier.
Volgens Rot heeft de gemeente een WOB-verzoek (Wet Openbaar Bestuur) verkeerd afgehandeld. Ivar Moens (North Sea Venue) kreeg daardoor een vertrouwelijke mailswisseling tussen burgemeester Jan Hamming en Rot in handen, waardoor de DZ-politica vond dat haar veiligheid niet meer kon worden gewaarborgd.
Die tien e-mails waar de zaak om draait, zijn door de gemeente aan Moens verstrekt terwijl Rot / Democratisch Zaanstad daar bezwaar tegen hadden gemaakt. Omdat Ivar Moens ná het inzien van de vertrouwelijke informatie zijn WOB-verzoek heeft ingetrokken, stelt de gemeente Zaanstad dat het bezwaar niet meer wordt behandeld.
‘Geen rechtshandeling’
De kern van deze zaak is dus om een technisch-juridisch vraagstuk, iets wat de rechter benadrukt: is deze gang van zaken wel in overeenstemming met de wet verlopen?
Volgens de advocaat van de gemeente is de intrekking van het WOB-verzoek geen besluit geweest van de gemeente waardoor het geen rechtshandeling is en daardoor ook geen rechtsgevolg kan hebben.
Rot verdedigde zichzelf maar had haar pleidooi eigenlijk ‘voor niks’ meegenomen. De rechter leek namelijk vrij snel op de hoogte te zijn van alle informatie. Ze kreeg wel een moment om te reageren op de gang van zaken.
‘Het ontnemen van een bezwaarmogelijkheid is het ontnemen van een recht.’
Gevolgen
Het WOB-verzoek is volgens Rot aanvankelijk aangevraagd door Moens om er voor te zorgen dat de fractievoorzitster ‘voorzichtiger is in haar werkwijze.’ Rot speelt een belangrijke rol in het Hemkade-dossier dat al jaren speelt. Ze heeft zich meermaals uitgesproken voor de belangen van de familie Groen die al meer dan een decennium in conflict is met Hemkade-exploitant Moens. En daar is de laatstgenoemde klaarblijkelijk niet blij mee.
Rot zou volgens eigen zeggen worden geteisterd door bedreigingen en is zelfs een keer 24 uur vastgehouden op het Hemkade omdat de hekken, waar het hele conflict voornamelijk om draait, werden gesloten door de heer Moens.
Binnen zes weken wordt de uitspraak van de rechter gepubliceerd.
Bron: De Orkaan
Nieuws
Rechtszaak Raadslid Juliëtte Rot
Op vrijdag 10 januari 2025 zal raadslid Juliëtte Rot van Democratisch Zaanstad bij de Rechtbank in Haarlem (bestuursrecht) verschijnen, om gehoord te worden m.b.t. de gemeente Zaanstad, die e-mails tussen Burgemeester Hamming en Juliëtte openbaar gemaakt heeft
Op vrijdag 10 januari 2025 zal raadslid Juliëtte Rot van Democratisch Zaanstad bij de Rechtbank in Haarlem (bestuursrecht) verschijnen, om gehoord te worden m.b.t. de gemeente Zaanstad, die e-mails tussen Burgemeester Hamming en Juliëtte openbaar gemaakt heeft. Dit tegen hetgeen door de voorzieningenrechter bepaald was. Het besluit over openbaarmaking van de e-mails, moest worden afgewacht, totdat de bezwaarfase was afgerond. In deze zaak Rot-B&W is een voorlopige voorziening getroffen in het voordeel van de DZ-fractieleider.
Het centrale vraagstuk is of de gemeente niet in beginsel na moet gaan of het vermeend WOB-verzoek naast de wettelijke verplichtingen en beginselen waaraan een WOB moet voldoen, niet ook, ter bescherming van de positie van ambtsdragers, in dit geval gemeenteraadsleden, als doel heeft om actieve openbaarmaking van de informatie in het algemeen belang, na te streven.
De consequenties van openbaarmaking zijn verstrekkend. Als de rechter uiteindelijk beslist dat Zaanstad de mails openbaar mag maken, dan zijn plots alle mails die door raadsleden, burgers of journalisten aan de burgemeester (maar waarschijnlijk ook wethouders) zijn gestuurd, in principe geschikt voor openbaarmaking.
Zitting : 10 januari 2025
Tijd: 10.30 uur
Locatie: Rechtbank Noord-Holland
Simon de Vrieshof 1, Haarlem
Nieuws
Ter nagedachtenis aan Tineke Alberts
Ons bereikte het verdrietige bericht dat Tineke Alberts op 30 juni 2024 is overleden op 62 jarige leeftijd. Tineke was één van de organisatoren van het TRIAS Politiek Café dat van 2012 t/m 2014 jaarlijks werd gehouden bij het TRIAS VMBO in Krommenie.
Wij herinneren ons Tineke als een leuk, bevlogen en daadkrachtig persoon, die voor de leerlingen een leuk en interessant evenement wilde organiseren. Daarmee haalde zij lokale politici uit alle Zaanse gemeenteraadsfracties naar ‘haar’ school. Politici waaronder toekomstige wethouders, tweede kamerleden en een staatsecretaris zaten.
Zowel de politici als de leerlingen hadden veel plezier tijdens het politiek café, waarbij zij van elkaar veel leerden.
Wij wensen Henk, de kinderen en familie en vrienden veel sterkte en veel mooie herinneringen toe.
De fractie van Democratisch Zaanstad
Hier een foto van een Trias politiek café uit 2014 met Tineke in de achtergrond.
- Nieuws3 weken geleden
Rechtszaak Raadslid Juliëtte Rot
- ZaanZappen met Johan Philips3 weken geleden
Motie van wantrouwen tegen Jan ‘Vlad’ Hamming
- ZaanZappen met Johan Philips2 maanden geleden
Zaanstad en burgerstress
- Fractie3 weken geleden
Juliëtte Rot strijdbaar het nieuwe jaar in
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Reddeloos, moedeloos
- ZaanZappen met Johan Philips1 maand geleden
Een Syrische collega
- Media1 week geleden
Rechtszaak Juliëtte Rot tegen College van B&W
- ZaanZappen met Johan Philips4 weken geleden
In Zaanstad is de bodem van de put al in zicht