

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Krimp 60.000 vluchten Schiphol mag niet
Brussel staat aangekondigde krimp volgens DZ niet toe.
Raadslid Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad deed gisteren een bommetje afgaan in de raad door te stellen dat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat morgen in een interview met het blad Luchtvaartnieuws aan zal geven dat een krimp met 60.000 vliegbewegingen van en naar Schiphol niet kan doorgaan, omdat Brussel het niet toestaat. Daar ligt de uiteindelijke beslissingsmacht.
De raad reageerde er niet op, tijdens een debat over de overlast door vliegverkeer naar aanleiding van een agenda-initiatief van GroenLinks en de PvdA. DZ ziet vooral de economische toegevoegde waarde van de luchthaven, en is dus niet rouwig om de rem op krimp. Casper Davelaar van de VVD focuste zich vooral op de individuele burger: Schiphol zorgt voor brood op de plank, maakt verre vakanties mogelijk en maakt dat zakelijke afspraken in persoon kunnen worden afgehandeld. Hij meent dat stillere vliegtuigen en piloten die zich niet gedragen als automobilsten die op volle snelheid op een rood verkeerslicht afstormen voor minder lawaai kunnen zorgen. Luchtverkeersleiding Nederland zou daarom gevraagd moeten worden om bij het vlieggedrag de touwtjes aan te trekken door strakkere procedures te verplichten.
Gezondheid en woningen
De PvdA en GL zien in Zaanstad de overlast steeds meer toenemen: meer en meer mensen ervaren geluidsoverlast, variërend van in de zomer gedwongen binnen moeten zitten tot een constant verstoorde nachtrust en zelfs psychische klachten. Daarnaast staat de stikstofuitstoot van de luchthaven broodnodige woningbouw in de weg. Dat de overlast toeneemt staat ter discussie (het is maar net waar je bewijs gaat zoeken) en de ene partij ziet het milieu liever over het hoofd terwijl dat voor de andere juist dé drijfveer is om Schiphol aan te willen pakken. Ook wethouder Wessel Breunesse reageerde niet op de aankondiging van Kerkhoven dat de krimp van het aantal vliegbewegingen van tafel is.
Minister: krimp Schiphol niet haalbaar, voorlopig meer vluchten dan gepland
Schiphol zal het komende jaar niet krimpen naar 440.000 vluchten, zoals het kabinet wil. Volgens luchtvaartminister Mark Harbers passen de plannen om de luchthaven binnen de geluidsgrenzen te dwingen niet binnen Europese regels.
Dat zegt Harbers in een interview met het vakblad Luchtvaartnieuws, dat zaterdag verschijnt. Het aantal vluchten kan volgens hem veel minder snel omlaag, mogelijk met hoogstens 7 procent.
De minister van Infrastructuur maakte net voor de zomer plannen bekend om 12 procent van het jaarlijkse aantal starts en landingen op de luchthaven te schrappen. Schiphol moet zo binnen de in 2015 gestelde geluidsgrenzen blijven. Dat lukt sindsdien steevast niet met de huidige grens van 500.000 vluchten per jaar, doordat opeenvolgende kabinetten verzuimden om de regels wettelijk vast te leggen.
Een jaar geleden waarschuwde luchtvaartinspectie ILT dat rechters gehakt zullen maken van de overschrijdingen en het bijbehorende ‘anticiperend handhaven’ van de regels. Momenteel ligt er een dagvaarding bij justitie van inwoners van Aalsmeer tegen de jarenlange omissie.
Europese regels
Eerder werd al duidelijk dat Harbers’ krimpplannen op gespannen voet staan met Europese regels. Die schrijven voor dat er sprake moet zijn van een ‘afgewogen aanpak’ van geluidshinder. “Voor het vastpinnen op die 440.000 vluchten per jaar moeten we van de Europese Unie een procedure voor ‘balanced approach’ volgen en dat kost meer tijd. Ik denk dat we dit kunnen afronden op 1 november 2024.”
Het kabinet wil Brussel ervan overtuigen dat krimp de enige oplossing is om de geluidshinder rondom Schiphol binnen de vastgelegde grenzen te houden. Maar of dat een jaar later dan gepland wel zal lukken, is de vraag. Volgens de luchtvaartsector gaat Harbers voorbij aan de kapitale investeringen die veel gebruikers van de luchthaven doen in de nieuwste, minder lawaaiige toestellen. Het oorspronkelijke krimpplan tot 400.000 vluchten was gebaseerd op de vliegtuigen die in 2018 Schiphol aandeden.
Sindsdien heeft KLM haar Fokkers ingeruild voor Embraers en 17 oude Jumbo’s vervangen door Boeing 787 Dreamliners. Easyjet vliegt inmiddels met de nieuwste generatie Airbussen op Schiphol. KLM en Transavia kondigden dit voorjaar bovendien een miljardeninvestering aan in nieuwe Airbussen, die vanaf eind 2023 verouderde Boeings 737 vervangen.
Meer vluchten
Tot Europa groen licht geeft, kan luchtvaartinspectie ILT vanaf november 2023 alleen sturen op geluidsoverschrijding bij de 35 ‘handhavingspunten’ rondom Schiphol. Dat zijn fictieve punten waarvoor de gemiddelde geluidsbelasting per jaar wordt berekend. Op enkele punten, waaronder die bij de Buitenveldertbaan (waarvan vliegroutes over Amsterdam-Zuid, Buitenveldert, Zuidoost en Amstelveen voeren) werd zelfs in coronatijd de hindergrens overschreden, zonder dat ILT kon ingrijpen.
Harbers verwacht dat die aanpak ertoe zal leiden dat het maximum aantal vluchten op Schiphol rond de 465.000 per jaar zal uitkomen. Maar het is ook mogelijk dat er meer vluchten worden uitgevoerd als luchtvaartmaatschappijen minder lawaaiige vliegtuigen inzetten. De luchtvaartsector wil dat Harbers ook in de toekomst rekening houdt met de komst van nieuwe toestellen die minder herrie en milieu-uitstoot opleveren in plaats van dat hij werkt met een grens aan het aantal vluchten.
KLM liet eerder weten vanwege de oorspronkelijke krimpplannen tussen de 25 en 30 bestemmingen te moeten schrappen en daardoor zoveel geld mis te lopen dat investeringen in duurzaamheid en het verminderen van herrie gevaar liepen.
Bron:
Zaanstad.nieuws.nl
Herman Stil 13-12-2022 AD:
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Het maaibeleid en het onderhoud van de openbare ruimte
De grasaar is grootste vijand van je hond en kat.

Als iets tijdens het Zaanstadberaad van 28 september bij de behandeling van het initiatief van Democratisch Zaanstad over het Zaans maaibeleid duidelijk werd is het wel dat het maaibeleid alleen over bermen, veldjes en ander groen aan de randen van woonwijken en doorgaande wegen gaat. Het maaien van grasstroken in woonwijken valt onder het onderhoud van de openbare ruimte. Maaien onder het maaibeleid gebeurt biodivers en dan wordt het maaisel direct opgeruimd. Daarom komen de door honden- en kattenbezitters én dierenartsen zo gevreesde grasaren langs de randen van onze wegen en bebouwing bijna niet meer voor. Als er in de woonwijken al gemaaid wordt, blijft het maaisel gewoon liggen. Daartussen ook de zaadjes van de grasaar. Het maaisel waait over stoepen en straten en de grasaar nestelt zich maar al te graag in de voegen van versleten stoepen en stoepranden. Het plantje overwoekerd alle buurten van de gemeente Zaanstad.
Opvallend genoeg wisten een paar fracties niets van een grasarenprobleem, ondanks dat zij in 2020 nog op een DZ motie hadden gestemd, waarin de gemeente opdracht kreeg om de grasaar te lijf te gaan. De fractie van Rosa vond zelfs dat boeren en industrie moeten worden aangepakt vanwege hun stikstof uitstoot.
In realiteit is het nog te vroeg om het huidige maaibeleid te evalueren, maar wethouder Breunesse is gematigd tevreden. Het onderhoud van de openbare ruimte stemt ook hem echter wat somberder. Maar ja, in 2010 moest de gemeente bezuinigen en dus ging men over op beeldkwaliteit C. Nu, 13 jaar later, is dat nog onveranderd. Met andere woorden; het moet nog véél rommeliger worden voordat er actie wordt ondernomen. Beeldkwaliteit B kost namelijk €2 miljoen extra volgens de wethouder.
Dat is 1/9 deel van de €18 miljoen die Zaanstad in 2022 overhield. Het bezit van Zaanstad is 6267 euro per inwoner, tegen een schuld van 4874 per inwoner.
Geweldig! Dan is die €2 miljoen alvast gedekt en kunnen we beeldkwaliteit B voor alle woonwijken vast wel ergens in de begroting inpassen.

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Tegenwerking van Zaanstad om documenten te ontvangen als raadslid
Dit is schijnparticipatie; Inspraak om te laten zien dat je keurig de geldende regels hebt gevolgd.

Juliétte Rot DZ fractievoorzitter vraagt al weken vergeefs om een onderzoeksrapport over de cultuurhistorische waarde van het kantoorgebouw van William Pont. Bij cultuurhistorische waarden gaat het over sporen, objecten en structuren die onderdeel uitmaken van onze leefomgeving en een beeld geven van een historische situatie of ontwikkeling. In veel gevallen bepalen deze cultuurhistorische waarden de identiteit van een gebied. Dit onderzoeksrapport heeft de gemeenteraad nooit gezien, hetgeen de beslissing over het programma van eisen ook anders had kunnen uitvallen!

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid
Sloopvergunning voor De Bres leidt tot vragen bij DZ
In hoeverre zijn de omwonenden – inclusief de kraker die in het onveilige gebouw resideert – op de hoogte gesteld van werkzaamheden bij De Bres, nu de sloopvergunning is afgegeven?

Zaanstad vond het fenomeen startnotitie uit om de gemeenteraad in een vroeg stadium te informeren over plannen in de markt of van het bestuur zelf voor grotere ruimtelijke ontwikkelingen. Een notitie waarin nog niets vastligt, maar een denkrichting wordt geschetst. Het probleem blijkt de uiterst dunne lijn tussen vroeg en prematuur: zo’n startnotitie waarin een berg werk zit kan ook zomaar in de prullenbak verdwijnen.
Het laatste gebeurde met het woningbouwplan voor de Esdoornlaan 40 in Wormerveer, waarbij ook de toekomst van de naastgelegen bouwval De Bres aan de orde kwam. Een gezamenlijke ontwikkeling leek ideaal en voor de hand liggend, maar was onmogelijk gebleken. Verschillende eigenaren van aanpalende percelen zijn zelden een ideaal uitgangspunt voor een geslaagd initiatief. De raad besprak de startnotitie in september vorig jaar en vernam en passant dat de omwonenden er geen goed woord voor over hadden. Nog geen jaar later is alles anders.
Publicatie sloopvergunning
De voormalige garage op nummer 40 wordt niet vervangen door woningen maar wordt betrokken door Mauie’s Viskwekerij uit Krommenie en er blijkt opeens als een donderslag bij heldere hemel een sloopvergunning te zijn gegeven voor het voormalige zalencentrum. Democratisch Zaanstad trekt de wenkbrauwen op over deze gang van zaken, die de raadsleden via de media konden volgen. Fractievoorzitter Juliëtte Rot vraagt zich oner andere af of het college er bewust voor gekozen heeft om de op 26 mei verleende sloopvergunning voor De Bres niet te publiceren en zo ja, waarom?
Dwangsom
Projectontwikkelaar Johan Schilder uit Volendam wil het pand slopen en vervangen door woningen, maar zou nog geen eigenaar van Esdoornlaan 39A zijn. Dat laatste plaatst ook de meest recente ontwikkelingen weer in de categorie dubieus, nu er al vele jaren gesproken wordt over De Bres zonder dat er ooit een concrete stap voorwaarts is gedaan. Waarom zou dat nu anders zijn? Rot wil nu via schriftelijke vragen te weten komen wie er volgens het college op dit moment juridisch eigenaar van De Bres is en of het klopt dat het college deze eigenaar een last onder dwangsom heeft opgelegd vanwege de onveilige staat waarin het pand verkeert. En wat weet het college over de plannen van Schilder?
Hoe nu verder?
Ook wil ze weten of er inmiddels gesproken is met de eigenaren van de Esdoornlaan 39 én 40 om te kijken of er alsnog een gezamenlijke ontwikkeling kan plaatsvinden. Ook niet onbelangrijk gezien de verdere uitrol van de startnotitie als handvat voor ruimtelijke ontwikkelingem: welke lessen heeft de gemeente qua proces en inhoud getrokken uit de Wormerveerse casus? En in hoeverre zijn de omwonenden – inclusief de kraker die in het onveilige gebouw resideert – op de hoogte gesteld van werkzaamheden bij De Bres, nu de sloopvergunning is afgegeven?
Bron: Zaanstad.nieuws.nl

-
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
Twee belangrijke voorstellen bij woningbouw Eilanden van Hain aangenomen!
-
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling3 maanden geleden
Uit de raadsvergadering van 5 juli 2023
-
Onderwijs, jeugd en zorg3 maanden geleden
Zaanse Zomer Experience 2023
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Sloopvergunning voor De Bres leidt tot vragen bij DZ
-
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling3 maanden geleden
Natura 2000 overtreedt nooit haar eigen wetten
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Succes: de gemeenteraad geeft het voordeel van de twijfel aan onze inwoners!
-
Milieu, duurzaamheid, ruimtelijke en gebiedsontwikkeling2 maanden geleden
Plan dure seniorenwoningen en huisartsenpost in Krommenie roept veel vragen op bij DZ
-
Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening1 maand geleden
DZ voelt zich misleid door college met nieuw maaibeleid