Maak verbinding op social met ons:
Watererfgoed Zaanstad
Lastige Inwoners
Windmolens Zaanstad
Misdaad in Zaanstad
Fietsbeleid Zaanstad
Snelvaren Zaanstad
Polder Westzaan
Busbrug De Binding
EBS Bus Zaanstad
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

biedt wellicht mogelijkheden om de ruimtelijke én functionele omgeving van molens te beschermen

Onvoldoende windvang beïnvloed het functioneren én de onderhoudskosten van de molen

Zaanstad negeert lastige inwoners

Storend dat Zaanstad besluit communicatie met inwoners te beëindigen

Burgers hebben recht op communicatie met de overheid

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Integriteit Burgemeester

Burgemeester informeert raad niet conform de feitelijke gang van zaken.

Ondermijnend handelen is een probleem en moet ook in Zaanstad aangepakt worden

Camera's Zaanbrug

Is er een concrete aanleiding is geweest om in te grijpen

Signalen onderzoeken van binnen en buiten de organisatie

21 Jaar Verandering Door Daadkracht

JAAR

Verandering Door Daadkracht

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Zaanstad maakt werk fietsnota DZ

Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft!

Beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.

Snelvaren Zaanstad

Ongeveer tien jongeren tussen de twaalf en achttien jaar naar bureau Halt gestuurd.

Uitbreiding van bevoegdheden handhaving, zodat zij de politie kunnen versterken
Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Zomerreces: van
19 juli t/m 1 september
geen raadsvergaderingen
Aan de slag voor Polder Westzaan met 30 projecten

Versterking van de natuur met behoud van agrarische bedrijvigheid

Effectieve en efficiënte duurzaamheidsmaatregelen

De Binding

...tekenen genoeg inwoners de petitie met de wens dat de brug tijdens spitsuren opengaat.

Busbrug 24x7 open!

EBS neemt taken Connextion over

Schandalig slecht begin; meer dan 2500 klachten voor wethouder. EBS moet

35
Dagen
20
Uren
33
Minuten
41
Seconden
tot
na de zomer

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Krimp 60.000 vluchten Schiphol mag niet

Brussel staat aangekondigde krimp volgens DZ niet toe.

Gepubliceerd

op

Raadslid Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad deed gisteren een bommetje afgaan in de raad door te stellen dat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat morgen in een interview met het blad Luchtvaartnieuws aan zal geven dat een krimp met 60.000 vliegbewegingen van en naar Schiphol niet kan doorgaan, omdat Brussel het niet toestaat. Daar ligt de uiteindelijke beslissingsmacht.

De raad reageerde er niet op, tijdens een debat over de overlast door vliegverkeer naar aanleiding van een agenda-initiatief van GroenLinks en de PvdA. DZ ziet vooral de economische toegevoegde waarde van de luchthaven, en is dus niet rouwig om de rem op krimp. Casper Davelaar van de VVD focuste zich vooral op de individuele burger: Schiphol zorgt voor brood op de plank, maakt verre vakanties mogelijk en maakt dat zakelijke afspraken in persoon kunnen worden afgehandeld. Hij meent dat stillere vliegtuigen en piloten die zich niet gedragen als automobilsten die op volle snelheid op een rood verkeerslicht afstormen voor minder lawaai kunnen zorgen. Luchtverkeersleiding Nederland zou daarom gevraagd moeten worden om bij het vlieggedrag de touwtjes aan te trekken door strakkere procedures te verplichten.

Gezondheid en woningen

De PvdA en GL zien in Zaanstad de overlast steeds meer toenemen: meer en meer mensen ervaren geluidsoverlast, variërend van in de zomer gedwongen binnen moeten zitten tot een constant verstoorde nachtrust en zelfs psychische klachten. Daarnaast staat de stikstofuitstoot van de luchthaven broodnodige woningbouw in de weg. Dat de overlast toeneemt staat ter discussie (het is maar net waar je bewijs gaat zoeken) en de ene partij ziet het milieu liever over het hoofd terwijl dat voor de andere juist dé drijfveer is om Schiphol aan te willen pakken. Ook wethouder Wessel Breunesse reageerde niet op de aankondiging van Kerkhoven dat de krimp van het aantal vliegbewegingen van tafel is.

Minister: krimp Schiphol niet haalbaar, voorlopig meer vluchten dan gepland

Schiphol zal het komende jaar niet krimpen naar 440.000 vluchten, zoals het kabinet wil. Volgens luchtvaartminister Mark Harbers passen de plannen om de luchthaven binnen de geluidsgrenzen te dwingen niet binnen Europese regels.

Dat zegt Harbers in een interview met het vakblad Luchtvaartnieuws, dat zaterdag verschijnt. Het aantal vluchten kan volgens hem veel minder snel omlaag, mogelijk met hoogstens 7 procent.

De minister van Infrastructuur maakte net voor de zomer plannen bekend om 12 procent van het jaarlijkse aantal starts en landingen op de luchthaven te schrappen. Schiphol moet zo binnen de in 2015 gestelde geluidsgrenzen blijven. Dat lukt sindsdien steevast niet met de huidige grens van 500.000 vluchten per jaar, doordat opeenvolgende kabinetten verzuimden om de regels wettelijk vast te leggen.

Een jaar geleden waarschuwde luchtvaartinspectie ILT dat rechters gehakt zullen maken van de overschrijdingen en het bijbehorende ‘anticiperend handhaven’ van de regels. Momenteel ligt er een dagvaarding bij justitie van inwoners van Aalsmeer tegen de jarenlange omissie.

Europese regels

Eerder werd al duidelijk dat Harbers’ krimpplannen op gespannen voet staan met Europese regels. Die schrijven voor dat er sprake moet zijn van een ‘afgewogen aanpak’ van geluidshinder. “Voor het vastpinnen op die 440.000 vluchten per jaar moeten we van de Europese Unie een procedure voor ‘balanced approach’ volgen en dat kost meer tijd. Ik denk dat we dit kunnen afronden op 1 november 2024.”

Het kabinet wil Brussel ervan overtuigen dat krimp de enige oplossing is om de geluidshinder rondom Schiphol binnen de vastgelegde grenzen te houden. Maar of dat een jaar later dan gepland wel zal lukken, is de vraag. Volgens de luchtvaartsector gaat Harbers voorbij aan de kapitale investeringen die veel gebruikers van de luchthaven doen in de nieuwste, minder lawaaiige toestellen. Het oorspronkelijke krimpplan tot 400.000 vluchten was gebaseerd op de vliegtuigen die in 2018 Schiphol aandeden.

Sindsdien heeft KLM haar Fokkers ingeruild voor Embraers en 17 oude Jumbo’s vervangen door Boeing 787 Dreamliners. Easyjet vliegt inmiddels met de nieuwste generatie Airbussen op Schiphol. KLM en Transavia kondigden dit voorjaar bovendien een miljardeninvestering aan in nieuwe Airbussen, die vanaf eind 2023 verouderde Boeings 737 vervangen.

Meer vluchten

Tot Europa groen licht geeft, kan luchtvaartinspectie ILT vanaf november 2023 alleen sturen op geluidsoverschrijding bij de 35 ‘handhavingspunten’ rondom Schiphol. Dat zijn fictieve punten waarvoor de gemiddelde geluidsbelasting per jaar wordt berekend. Op enkele punten, waaronder die bij de Buitenveldertbaan (waarvan vliegroutes over Amsterdam-Zuid, Buitenveldert, Zuidoost en Amstelveen voeren) werd zelfs in coronatijd de hindergrens overschreden, zonder dat ILT kon ingrijpen.

Harbers verwacht dat die aanpak ertoe zal leiden dat het maximum aantal vluchten op Schiphol rond de 465.000 per jaar zal uitkomen. Maar het is ook mogelijk dat er meer vluchten worden uitgevoerd als luchtvaartmaatschappijen minder lawaaiige vliegtuigen inzetten. De luchtvaartsector wil dat Harbers ook in de toekomst rekening houdt met de komst van nieuwe toestellen die minder herrie en milieu-uitstoot opleveren in plaats van dat hij werkt met een grens aan het aantal vluchten.

KLM liet eerder weten vanwege de oorspronkelijke krimpplannen tussen de 25 en 30 bestemmingen te moeten schrappen en daardoor zoveel geld mis te lopen dat investeringen in duurzaamheid en het verminderen van herrie gevaar liepen.

Minister: krimp Schiphol is tijdelijk, vanaf 2027 ongelimiteerd vliegen met ‘schone’ vliegtuigen volkskrant.nl/ts-b20be8f9 via @volkskrant

Bron:
Zaanstad.nieuws.nl
Herman Stil 13-12-2022 AD:

Het laatste nieuws.
Zie meer.
Doe meer.

Met plezier brengen we je op de hoogte van spraakmakend laatste nieuws.

Gratis en geen gedoe. Beheer zelf je abonnement, kies wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt We sturen geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Advertentie

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Gepubliceerd

op

De raad is vrijdag 28 juni j.l. op werkbezoek geweest in de Boerejonkerbuurt, dit naar aanleiding van inspraak op het onderwerp Parkeren in deze buurt. Namens Democratisch Zaanstad was John Steygeman hierbij aanwezig.

Volgens de Klankbordgroep wil de gemeente in deze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting. Hierover zijn veel zorgen bij de huidige bewoners.
Zie onderstaande brief die gestuurd is aan het College van B&W en de gemeenteraad.

Beste Raadsleden, Burgemeester en Wethouders
Voorafgaande aan uw werkbezoek a.s. vrijdag 14:00 uur aan de Boerejonkerbuurt, wil ik u laten weten hoe wij, de Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt, over het parkeerprobleem en het invoeren van betaald parkeren denken.
De gemeente wil in onze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting, dus wij hebben geen keuze.
Met de nieuwe parkeernorm van de gemeente, die zij wil toepassen voor de Boerejonkerbuurt, van 0,8 gaan zij een groot parkeerprobleem creëren waar wij als huidige ( 80 ) overgebleven bewoners veel overlast van zullen gaan ervaren! Wij wonen hier al heel lang (tot 50 – 60 jaar) er wonen gezinnen met kinderen, dus vaak meerdere auto’s per huishouden, waaronder enkele broodnodige werkbusjes ook wonen er nu nog enkele ouderen zonderen kinderen, maar als die vertrekken komen er weer jonge gezinnen met kinderen, dus weer meer auto’s.
Ook hebben wij parkeerdruk/overlast van Dorcas, Hellema, Sacred Temple, B.A.Zaan, Quo Vadis, het steunpunt van de groenvoorziening van de gemeente, post sorteerpunt van Business Post en enkele andere bedrijven. Zelfs nu de huizen in de oude Slachthuisbuurt gesloopt zijn, staat het ’s avonds vol. De gemeente gaat straks geld verdienen aan betaald parkeren en wij moeten er als bewoner voor gaan betalen.
De Gemeente moet zich gaan beseffen dat zij een nieuwe GROOTSTEDELIJKE BOEREJONKERBUURT gaan creëren die nu al het PARELTJE van Zaanstad genoemd wordt, en dat die als een GROTE PARASOL over de gemoedelijke Zaanse arbeiderswijk de Boerejonkerbuurt geplaatst wordt, wij vragen hier niet om en gaan hierdoor zeker tot 2030 of nog langer veel overlast ervaren.
Dit vind de Klankbordgroep – Boerejonkerbuurten niet passend en onterecht en en zelfs oneerlijk en vragen/eisen dan ook dat er een parkeernorm wordt aangehouden van 1,5 en dat de overgebleven bewoners als compensatie allen gratis één parkeervergunning krijgen, voor onbepaalde tijd, zolang deze bewoners in deze wijk wonen, wij willen ook dat de wettelijke regel die luidt dat er ter plaatse van gereguleerd parkeren niet voor de oprit van uw eigen garage geparkeerd mag worden in de Boerejonkerbuurt geschrapt moet worden, dit om
de parkeerdruk te verlichten.
Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

Verkiezingsprogramma

Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.

Gepubliceerd

op

Fietsnota Democratisch Zaanstad

In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:

  • Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
  • Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
  • Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
  • Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.

Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.

Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.

Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.

Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

DZ wil dat gemeente beheer trappen en liften overneemt

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Gepubliceerd

op

Defecte roltrappen Zaandam

Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam.

Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle  zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam  buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.

Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen, je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, 

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. Maar dat is eerder regel dan uitzondering. De roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation is al maanden buitenwerking.

De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige combinatie, want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.

Wij hebben de volgende technische vragen over bovenstaande ergernissen gestuurd naar de Griffie:

1-Wat is er voor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt.

2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen.

Artikel De Orkaan :

DZ stelt (best slimme) vragen over de roltrappen 


Nooit! Nooit zullen wij onszelf op de borst slaan, maar het zou zomaar kunnen zijn dat een artikel op een nieuwssite die wij niet zullen benoemen, de doorslag gaf bij Jos om twee vrij scherpe roltrap-vragen te stellen aan de griffie van Zaanstad. 

Jos Kerkhoven is Raadslid voor Democratisch Zaanstad (DZ) en vanuit die hoedanigheid komt hij vaak in het Zaanse stadhuis. De niet-werkende roltrappen en lift blijken voor hem een regelrechte ergernis: 

“Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen in het stationsgebied van Zaandam buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station was defect.”

De angel ligt volgens Jos in het gebrek aan eigenaarschap van de problemen: 

“… want de ene partij verschuilt zich achter de andere partij met als gevolg o.a. bovenstaande situatie, de excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.” 

Jos stelde twee vragen die hout lijken te snijden:

  • 1-Wat is ervoor nodig om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente Zaanstad, waarbij het beheer/onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt?
  • 2-Wat kunnen wij als gemeente doorbelasten aan ProRail als wij het beheer overnemen?
  • Artikel Zaanstad.nieuws.nl:

Wij hebben het opgegeven om storingen en vooral reparaties aan roltrappen en liften in het centrum van Zaandam te melden, want we hebben nog niet op ‘publiceer’ gedrukt en de situatie kan alweer anders zijn. Democratisch Zaanstad wil weten hoe de gemeente meer grip op de situatie kan krijgen.

‘Bijna wekelijks zijn er roltrappen en liften stuk in het stationsgebied van Zaandam. Met als ‘mijlpaal’ 30 januari toen alle zes roltrappen buiten werking waren en de lift aan de westkant van het station defect was. Zeer regelmatig is het stationsgebied ontoegankelijk geworden voor mensen die slecht ter been zijn, een kinderwagen meenemen, in een rolstoel zitten of zich met een rollator moeten verplaatsen: je kan er niet komen als je afhankelijk bent van lift of roltrap, aldus DZ-raadslid Jos Kerkhoven.

Ongelukkige combinatie

De beide roltrappen op het Stadhuisplein zijn ook vaak buiten werking. en de roltrap van het Stadhuisplein naar het busstation staat al maanden stil. ‘De combinatie van eigenaarschap van liften en roltrappen tussen ProRail en de gemeente Zaanstad is niet bepaald een gelukkige, want de ene partij verschuilt zich achter de andere met als gevolg onder andere bovenstaande situatie,’ aldus Kerkhoven. ‘De excuses zijn tekorten aan personeel en materiaal bij beheerder ProRail.’ Hij wil daarom weten wat ervoor nodig is om alle roltrappen en liften in beheer te krijgen van de gemeente, waarbij het beheer en het onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente komt maar ProRail de rekeningen betaalt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Reageer:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Reageer:

Verder lezen

MEEST GELEZEN