Maak verbinding op social met ons:
Zichtbaar, Verbindend, Dienstbaar

• Zichtbaar

• Verbindend

• Dienstbaar

Dank voor uw advies, daarmee doen we niets
Dank voor uw advies, daarmee doen we niets

Zaankanters klagen dubbel zo vaak als inwoners van andere steden

Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam
Cecen Bakery verdwijnt bij Station Zaandam

Naar aanleiding van onze vragen is duidelijk geworden dat de broodjeszaak definitief gaat verdwijnen.

DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’
DZ stelt vragen inzake ‘Signalen ondermijnende activiteiten op de Hemkade te Zaandam’

Dhr. I. Moens is strafrechtelijk veroordeeld en dient ook een schadevergoeding te betalen aan de dochter van de familie Groen

Zaans, Onafhankelijk, Daadkrachtig

• Zaans

• Onafhankelijk

• Daadkrachtig

Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling
Wanneer wel/niet in beroep tegen uitspraak rechter om WOZ-waardebepaling

De fractie van Democratie Zaanstad heeft het college van B&W een serie vervolgvragen gesteld omtrent de WOZ-waardebepaling in Zaanstad.

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd
Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd

Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.

DZ springt in de bres voor Kip van Rick
DZ springt in de bres voor Kip van Rick

Door toedoen van Zaanstad is de geschatte financiële schade: maar liefst € 70.000 aan omzet.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Vooruitgang

• Verbinding

• Veerkracht

Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.
Mysterieuze uitstroom Norit met ‘witte vlekken’ in Noordzeekanaal.

Democratisch Zaanstad is er niet gerust op en heeft de gemeente er vragen over gesteld.

Marktkoopman Jan neemt afscheid van zijn dieselbus, maar wat nu? ‘Ze eisen iets wat niet kan’
Marktkoopman Jan neemt afscheid van zijn dieselbus, maar wat nu? ‘Ze eisen iets wat niet kan’

Logistiek lijkt het onmogelijk om in een elektrische bestelbus te investeren, terwijl het bedrijfstechnisch wel het beste is om nu een nieuwe bus te kopen.

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.
Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Vooruitgang, Verbinding, Veerkracht

• Durf

• Daadkracht

• Doelgericht

Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad
Watererfgoed moet een rode draad zijn in Zaanstad

Molenbiotopen staan onder druk. Soms wordt de molen letterlijk de wind uit de wieken genomen.

Gemeente Zaanstad en Stichting Zaanse Schans al jaren bezig om geld binnen te harken van toeristen die Zaanse Schans bezoeken
Gemeente Zaanstad en Stichting Zaanse Schans al jaren bezig om geld binnen te harken van toeristen die Zaanse Schans bezoeken

OPINIESTUK

Gedoe met camera’s Zaanbrug roept vragen op bij DZ
Gedoe met camera’s Zaanbrug roept vragen op bij DZ

Is er sprake geweest van een onveilige situatie?

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Krimp 60.000 vluchten Schiphol mag niet

Brussel staat aangekondigde krimp volgens DZ niet toe.

Gepubliceerd

op

Raadslid Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad deed gisteren een bommetje afgaan in de raad door te stellen dat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat morgen in een interview met het blad Luchtvaartnieuws aan zal geven dat een krimp met 60.000 vliegbewegingen van en naar Schiphol niet kan doorgaan, omdat Brussel het niet toestaat. Daar ligt de uiteindelijke beslissingsmacht.

De raad reageerde er niet op, tijdens een debat over de overlast door vliegverkeer naar aanleiding van een agenda-initiatief van GroenLinks en de PvdA. DZ ziet vooral de economische toegevoegde waarde van de luchthaven, en is dus niet rouwig om de rem op krimp. Casper Davelaar van de VVD focuste zich vooral op de individuele burger: Schiphol zorgt voor brood op de plank, maakt verre vakanties mogelijk en maakt dat zakelijke afspraken in persoon kunnen worden afgehandeld. Hij meent dat stillere vliegtuigen en piloten die zich niet gedragen als automobilsten die op volle snelheid op een rood verkeerslicht afstormen voor minder lawaai kunnen zorgen. Luchtverkeersleiding Nederland zou daarom gevraagd moeten worden om bij het vlieggedrag de touwtjes aan te trekken door strakkere procedures te verplichten.

Gezondheid en woningen

De PvdA en GL zien in Zaanstad de overlast steeds meer toenemen: meer en meer mensen ervaren geluidsoverlast, variërend van in de zomer gedwongen binnen moeten zitten tot een constant verstoorde nachtrust en zelfs psychische klachten. Daarnaast staat de stikstofuitstoot van de luchthaven broodnodige woningbouw in de weg. Dat de overlast toeneemt staat ter discussie (het is maar net waar je bewijs gaat zoeken) en de ene partij ziet het milieu liever over het hoofd terwijl dat voor de andere juist dé drijfveer is om Schiphol aan te willen pakken. Ook wethouder Wessel Breunesse reageerde niet op de aankondiging van Kerkhoven dat de krimp van het aantal vliegbewegingen van tafel is.

Minister: krimp Schiphol niet haalbaar, voorlopig meer vluchten dan gepland

Schiphol zal het komende jaar niet krimpen naar 440.000 vluchten, zoals het kabinet wil. Volgens luchtvaartminister Mark Harbers passen de plannen om de luchthaven binnen de geluidsgrenzen te dwingen niet binnen Europese regels.

Dat zegt Harbers in een interview met het vakblad Luchtvaartnieuws, dat zaterdag verschijnt. Het aantal vluchten kan volgens hem veel minder snel omlaag, mogelijk met hoogstens 7 procent.

De minister van Infrastructuur maakte net voor de zomer plannen bekend om 12 procent van het jaarlijkse aantal starts en landingen op de luchthaven te schrappen. Schiphol moet zo binnen de in 2015 gestelde geluidsgrenzen blijven. Dat lukt sindsdien steevast niet met de huidige grens van 500.000 vluchten per jaar, doordat opeenvolgende kabinetten verzuimden om de regels wettelijk vast te leggen.

Een jaar geleden waarschuwde luchtvaartinspectie ILT dat rechters gehakt zullen maken van de overschrijdingen en het bijbehorende ‘anticiperend handhaven’ van de regels. Momenteel ligt er een dagvaarding bij justitie van inwoners van Aalsmeer tegen de jarenlange omissie.

Europese regels

Eerder werd al duidelijk dat Harbers’ krimpplannen op gespannen voet staan met Europese regels. Die schrijven voor dat er sprake moet zijn van een ‘afgewogen aanpak’ van geluidshinder. “Voor het vastpinnen op die 440.000 vluchten per jaar moeten we van de Europese Unie een procedure voor ‘balanced approach’ volgen en dat kost meer tijd. Ik denk dat we dit kunnen afronden op 1 november 2024.”

Het kabinet wil Brussel ervan overtuigen dat krimp de enige oplossing is om de geluidshinder rondom Schiphol binnen de vastgelegde grenzen te houden. Maar of dat een jaar later dan gepland wel zal lukken, is de vraag. Volgens de luchtvaartsector gaat Harbers voorbij aan de kapitale investeringen die veel gebruikers van de luchthaven doen in de nieuwste, minder lawaaiige toestellen. Het oorspronkelijke krimpplan tot 400.000 vluchten was gebaseerd op de vliegtuigen die in 2018 Schiphol aandeden.

Sindsdien heeft KLM haar Fokkers ingeruild voor Embraers en 17 oude Jumbo’s vervangen door Boeing 787 Dreamliners. Easyjet vliegt inmiddels met de nieuwste generatie Airbussen op Schiphol. KLM en Transavia kondigden dit voorjaar bovendien een miljardeninvestering aan in nieuwe Airbussen, die vanaf eind 2023 verouderde Boeings 737 vervangen.

Meer vluchten

Tot Europa groen licht geeft, kan luchtvaartinspectie ILT vanaf november 2023 alleen sturen op geluidsoverschrijding bij de 35 ‘handhavingspunten’ rondom Schiphol. Dat zijn fictieve punten waarvoor de gemiddelde geluidsbelasting per jaar wordt berekend. Op enkele punten, waaronder die bij de Buitenveldertbaan (waarvan vliegroutes over Amsterdam-Zuid, Buitenveldert, Zuidoost en Amstelveen voeren) werd zelfs in coronatijd de hindergrens overschreden, zonder dat ILT kon ingrijpen.

Harbers verwacht dat die aanpak ertoe zal leiden dat het maximum aantal vluchten op Schiphol rond de 465.000 per jaar zal uitkomen. Maar het is ook mogelijk dat er meer vluchten worden uitgevoerd als luchtvaartmaatschappijen minder lawaaiige vliegtuigen inzetten. De luchtvaartsector wil dat Harbers ook in de toekomst rekening houdt met de komst van nieuwe toestellen die minder herrie en milieu-uitstoot opleveren in plaats van dat hij werkt met een grens aan het aantal vluchten.

KLM liet eerder weten vanwege de oorspronkelijke krimpplannen tussen de 25 en 30 bestemmingen te moeten schrappen en daardoor zoveel geld mis te lopen dat investeringen in duurzaamheid en het verminderen van herrie gevaar liepen.

Minister: krimp Schiphol is tijdelijk, vanaf 2027 ongelimiteerd vliegen met ‘schone’ vliegtuigen volkskrant.nl/ts-b20be8f9 via @volkskrant

Bron:
Zaanstad.nieuws.nl
Herman Stil 13-12-2022 AD:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Advertentie

Lokale heffingen

Bezwaar maken tegen WOZ heeft zin: 30% wordt verlaagd

Vragen stellen aan het College en bijna geen antwoorden krijgen.

Gepubliceerd

op

Bezwaar WOZ Zaanstad

“In de afgelopen jaren leidde circa 30 procent van de ontvangen bezwaren tegen de vastgestelde WOZ-waarde, tot een verlaging.”

Het citaat is bijvangst uit een serie vragen die Juliëtte Rot stelde over succesvolle bezwaren die een inwoner bij de rechtbank tegen de vastgestelde WOZ-waarde had gemaakt. Bijvangst maar wel een nieuwtje en iets om in de oren te knopen bij de volgende aanslag. 

Aantallen en details willen burgemeester Hamming en wethouder Stephanie Onclin niet geven: “De uitspraken op de bezwaren vallen onder de wettelijke geheimhoudingsplicht.” Dat is natuurlijk onzin, als hij het percentage kan geven, is het aantal natuurlijk ook openbaar (niks ‘geheimhoudingsplicht’). Bovendien vraagt Rot naar de ‘vonnissen’ en dat zijn – geanonimiseerde – uitspraken.

Hamming en Onclin zijn sowieso kribbig bij de beantwoording. De WOZ-zaak speelt ook een rol in de ruzie tussen Rot en Zaanstad over een onderzoek dat Hamming naar Rot wil laten uitvoeren waarbij klachten over haar integriteit een rol zouden spelen. Zaanstad wil eigenlijk niks zeggen (‘geen oordeel’) en stelt ook dat de uitspraak geen precedentwerking heeft (ook dat is nog maar de vraag, iedereen kan met verwijzing naar deze zaak een nieuwe zaak aanspannen en dan kan het zeker precedentwerking hebben).

De vragen met het antwoord zijn hier te vinden. Wie op die link klikt, komt in het Raadsinformatiesysteem. Tot niet zo lang geleden waren documenten te downloaden vanaf deze site. Om onnaspeurlijke redenen kunnen wij deze optie niet meer vinden. Dat maakt ons werk (en dat van burgers die geïnteresseerd zijn er niet beter op). 

Bron: De Orkaan

Hier de vragen en de beantwoording:

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid

Betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting.

Grote zorgen bij Klankbordgroep-Boerenjonkerbuurt.

Gepubliceerd

op

De raad is vrijdag 28 juni j.l. op werkbezoek geweest in de Boerejonkerbuurt, dit naar aanleiding van inspraak op het onderwerp Parkeren in deze buurt. Namens Democratisch Zaanstad was John Steygeman hierbij aanwezig.

Volgens de Klankbordgroep wil de gemeente in deze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting. Hierover zijn veel zorgen bij de huidige bewoners.
Zie onderstaande brief die gestuurd is aan het College van B&W en de gemeenteraad.

Beste Raadsleden, Burgemeester en Wethouders
Voorafgaande aan uw werkbezoek a.s. vrijdag 14:00 uur aan de Boerejonkerbuurt, wil ik u laten weten hoe wij, de Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt, over het parkeerprobleem en het invoeren van betaald parkeren denken.
De gemeente wil in onze wijk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakmeting, dus wij hebben geen keuze.
Met de nieuwe parkeernorm van de gemeente, die zij wil toepassen voor de Boerejonkerbuurt, van 0,8 gaan zij een groot parkeerprobleem creëren waar wij als huidige ( 80 ) overgebleven bewoners veel overlast van zullen gaan ervaren! Wij wonen hier al heel lang (tot 50 – 60 jaar) er wonen gezinnen met kinderen, dus vaak meerdere auto’s per huishouden, waaronder enkele broodnodige werkbusjes ook wonen er nu nog enkele ouderen zonderen kinderen, maar als die vertrekken komen er weer jonge gezinnen met kinderen, dus weer meer auto’s.
Ook hebben wij parkeerdruk/overlast van Dorcas, Hellema, Sacred Temple, B.A.Zaan, Quo Vadis, het steunpunt van de groenvoorziening van de gemeente, post sorteerpunt van Business Post en enkele andere bedrijven. Zelfs nu de huizen in de oude Slachthuisbuurt gesloopt zijn, staat het ’s avonds vol. De gemeente gaat straks geld verdienen aan betaald parkeren en wij moeten er als bewoner voor gaan betalen.
De Gemeente moet zich gaan beseffen dat zij een nieuwe GROOTSTEDELIJKE BOEREJONKERBUURT gaan creëren die nu al het PARELTJE van Zaanstad genoemd wordt, en dat die als een GROTE PARASOL over de gemoedelijke Zaanse arbeiderswijk de Boerejonkerbuurt geplaatst wordt, wij vragen hier niet om en gaan hierdoor zeker tot 2030 of nog langer veel overlast ervaren.
Dit vind de Klankbordgroep – Boerejonkerbuurten niet passend en onterecht en en zelfs oneerlijk en vragen/eisen dan ook dat er een parkeernorm wordt aangehouden van 1,5 en dat de overgebleven bewoners als compensatie allen gratis één parkeervergunning krijgen, voor onbepaalde tijd, zolang deze bewoners in deze wijk wonen, wij willen ook dat de wettelijke regel die luidt dat er ter plaatse van gereguleerd parkeren niet voor de oprit van uw eigen garage geparkeerd mag worden in de Boerejonkerbuurt geschrapt moet worden, dit om
de parkeerdruk te verlichten.
Klankbordgroep-Boerejonkerbuurt.

0 Score (0 stemmen)
Waardering artikel
Reacties: Geef een reactie:
Sorteer op:

Laat als eerste een reactie achter.

Verified
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Laat meer zien ...
{{ pageNumber+1 }}
Geef een reactie:

Verder lezen

Verkiezingsprogramma

Een tussentijdse evaluatie van ons verkiezingsprogramma 2020-2025

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.

Gepubliceerd

op

Fietsnota Democratisch Zaanstad

In onze fietsnota stond o.a. het volgende over mobiliteit in Zaanstad:

  • Maak werk van de fietsnota van DZ: beter wegdek, gescheiden fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere en veiligere stallingsmogelijkheden.
  • Mede dankzij de inzet van DZ komt er een verkeersalternatief voor Assendelft! Ontlast de enorme verkeersdrukte. DZ zet zich ervoor in dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
  • Mobiliteitsplan Noord: Moet sluipverkeer in en rond centrum Krommenie oplossen. Tevens extra aansluiting vanuit de Marslaan op de N203. Geen bouwverkeer dwars door Krommenie.
  • Eerst een verkeersplan, dan pas bouwen. Eerst wegen, dan stenen!

Met onze fietsnota liep DZ blijkbaar zo’n zeven  jaar voor op de tijd.
Wij kunnen stellen dat deze speerpunten van Democratisch Zaanstad direct en soms met de letterlijke tekst door de gemeente in werking zijn gezet. Er wordt hard gewerkt, in ieder geval goed nagedacht en met inwoners overlegd, door de gemeente Zaanstad. Daar zijn we blij mee.

Naast vrije fietspaden zien we graag naastliggende vrije voetpaden. Drukke fietspaden die ook in wandelroutes worden opgenomen schreeuwen om voetpaden ernaast. We willen het tenslotte veiliger voor zowel fietsers als voetgangers.Maar ook betere verlichting langs bijvoorbeeld het fietspad langs de provinciale weg.

Betere stallingsmogelijkheden vragen ook om goede bewaking. De mooie fietsenstalling bij bijvoorbeeld station Wormerveer is voor het dievengilde ook een favoriete plek om fietsen en/of accu’s van fietsen te stelen. Dat zou in zo’n gebouw niet moeten kunnen, toch?
DZ is zoals bekend tegen het autootje pesten door de overheid, maar de enorme drukte in Assendelft en Krommenie moet écht ingeperkt worden. Daar is Zaanstad dan eindelijk mee begonnen.

Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en denken graag mee. Sluipverkeer van buiten Zaanstad moet het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden, waarbij we wel blijven volhouden dat de enige goede oplossing voor dit probleem de aansluiting A8/A9 is.
Tot nu toe gaat de vervulling van onze mobiliteitswensen redelijk naar wens.

Nieuwe nota Democratisch Zaanstad pleit voor invoering van P+Fiets

Verder lezen

MEEST GELEZEN