Bestuur en financiën
Uitstel interpellatie ‘Vertrouwen in openbaar bestuur’
Brief aan leden van de gemeenteraad en burgemeester
Brief aan leden van de gemeenteraad en burgemeester:
Uitstel interpellatie ‘Vertrouwen in openbaar bestuur’
Geachte leden van de gemeenteraad, geachte burgemeester,
Enige tijd geleden hebben wij verzocht om het college te bevragen over de gang van zaken ten aanzien van de juridische procedure over onze verkiezingsborden. Omdat het handelen in deze procedure invloed heeft op het vertrouwen in het openbaar bestuur, hebben wij de interpellatie deze titel meegegeven. Het vertrouwen in het openbaar bestuur is in geding als de overheid zich niet houdt aan vastgestelde procedures. Op 25 mei a.s. staat deze op deze interpellatie agenda voor de raadsvergadering.
Met dit bericht verzoeken wij u om de behandeling van de interpellatie uit te stellen tot na het zomerreces. De reden hiervoor is dat er een andere situatie is ontstaan, waardoor het voor een meervoud van redenen beter is de interpellatie uit te stellen. De redenen hiervoor zijn:
– Na het aanvragen van het interpellatiedebat is er wéér nieuwe informatie naar voren gekomen (zie hieronder), waarover aanvullende vragen zijn gesteld. Deze informatie is voor de interpellatie van belang, het is van groot belang dat u en wij alle informatie tot onze beschikking hebben.
– Daarnaast hebben wij onlangs de toezegging gekregen dat er een nieuwe zitting plaats gaat vinden bij de hoor- en adviescommissie. Tot op heden heeft de gemeente het dossier richting deze commissie van nieuwe informatie voorzien, terwijl de zitting al had plaatsgevonden.
– Tenslotte heeft het college een raadsinformatiebrief u en ons doen toekomen die impact heeft op de interpellatie.
Na de hoorzitting van 7 februari jl. is gebleken dat wij ons bezwaar tegen het voornemen van de last onder dwangsom en de opgelegde dwangsom, nader mochten onderbouwen. Om onze nadere onderbouwing vorm te geven, hebben wij gevraagd of er wellicht aanvullende informatie beschikbaar was. Dat bleek zo te zijn, maar pas nadat wij onze nadere onderbouwing hadden ingediend bij de externe hoor- en adviescommissie.
Als gevolg van deze aanvullende informatie, hebben wij een aantal vragen gesteld die nog niet beantwoord zijn. Ook als gevolg van deze aanvullende informatie, heeft de burgemeester ons op 10 mei jl. een e-mail gestuurd met een uitleg van de gang van zaken.
Naar aanleiding van deze e-mail hebben wij gevraagd om onderbouwing van de uitleg. En ook de externe hoor- en adviescommissie hebben wij gevraagd om een extra hoorzitting. De voorzitter heeft besloten dat deze hoorzitting gehouden zal worden, deze zal plaatsvinden op 21 juni 2023 om 17:15 uur.
Democratisch Zaanstad hecht waarde aan een zorgvuldig proces waarbij de gemeenteraad goed geïnformeerd is en daarmee in de positie is om de interpellatie inhoudelijk te kunnen behandelen. Vanwege bovenstaand uitgelegde situatie is er sprake van een onvolledig beeld van de feiten en omstandigheden.
Om deze redenen willen wij onze interpellatie uitstellen tot na het zomerreces, dit ook vanwege de afwezigheid van de burgemeester vanaf medio juni. Na het zomerreces nemen wij graag het initiatief om, voorafgaande aan de interpellatie, het verzoek in te dienen tot het houden van een Zaanstad Beraad over de raadsinformatiebrief van 17 mei jl. met als onderwerp ‘Juridische procedure verkiezingsborden’. Wij zullen dan ook zorgen voor het feitenrelaas. De voorzitter van de gemeenteraad vragen wij, op het eerste moment daarna, onze interpellatie te agenderen.
Indien er vragen bij u bestaan dan kunt u ons benaderen voor een toelichting.
Met vriendelijke groet,
Juliëtte Esmée Rot
Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad
Bestuur en financiën
Rechtspositie onder druk bij digitale hoorzittingen?
Stop met digitale hoorzittingen
Tijdens corona heeft Zaanstad besloten om hoorzittingen online te organiseren. Deze digitale hoorzittingen vinden nog steeds regelmatig online plaats ondanks dat corona al twee jaar achter ons ligt. Juliëtte Rot van Democratisch Zaanstad (DZ) wil eigenlijk dat Zaanstad daarmee stopt.*
Veel inwoners en ondernemers ervaren een aanzienlijke drempel om deel te nemen aan zulke digitale zittingen volgens DZ. Dit geldt vooral voor mensen die minder vertrouwd zijn met de digitale wereld. Daardoor worden ze belemmerd in het indienen van hun klachten aldus Juliëtte Rot.
Rot stelt dat Democratisch Zaanstad ‘bedenkingen’ bij digitale hoorzittingen en stelt daarover vragen aan het college van B&W.
Rot wil weten welke criteria worden gehanteerd om te bepalen of een hoorzitting digitaal of fysiek plaatsvindt en of aan belanghebbenden wordt gevraagd of ze het eens zijn met een digitale hoorzitting? Ook wil ze weten van het college wat de voor- en nadelen van fysieke versus digitale hoorzittingen zijn. DZ wil ook weten hoeveel digitale en fysieke hoorzittingen er per jaar zijn en of er wel eens hoorzittingen worden omgezet van de ene naar de andere vorm.
* DZ vraagt niet letterlijk om te stoppen, maar uit de vragen is op te maken dat de bezwaren zwaarwegend zijn: het wordt als een drempel ervaren, DZ heeft ‘bedenkingen’ en het heeft mogelijk een negatieve invloed op participatie. Dus wij hebben er ‘DZ: stop met digitale hoorzittingen’ van gemaakt, want we denken dat ze dat bedoelen.
Bron: De Orkaan
Hier de vragen van Juliëtte Rot gestuurd op 15 maart j.l.:
Geachte raadsgriffie,
Sinds ‘Corona’ kent de gemeente Zaanstad het fenomeen van digitale hoorzittingen. Het is ons opgevallen dat deze digitale hoorzittingen nog steeds veelvuldig gehouden worden, terwijl onze inwoners en ondernemers veelvuldig aangeven dit als drempel te ervaren.
Tegelijkertijd hebben wij als Democratisch Zaanstad daar ook zo onze bedenkingen bij, bijvoorbeeld als het gaat om de toegankelijkheid voor onze inwoners en ondernemers die niet altijd goed bekend zijn met de digitale wereld, hetgeen rechtstreeks invloed heeft op participatie, belangenafweging, dienstverlening en maatwerk.
In dat kader hebben wij in ieder geval op dit moment de navolgende technische vragen:
1. Wat zijn de criteria die leiden tot de beslissing om een hoorzitting digitaal of fysiek plaats te laten vinden?
2. Wordt in alle gevallen aan belanghebbenden gevraagd of zij wel of niet akkoord gaan met het houden van een digitale hoorzitting?
3. In hoeveel van het totaal aantal hoorzittingen op jaarbasis, wordt overgegaan tot het houden van digitale hoorzittingen en in hoeveel gevallen wordt overgegaan tot het houden van fysieke hoorzittingen op het totaal aantal hoorzittingen op jaarbasis?
4. In hoeveel bezwaarzaken op jaarbasis wordt overgegaan op het houden van een hoorzitting (beantwoording graag uitgesplitst naar digitaal en fysiek)?
5. Welke voor -en nadelen zijn er te definiëren tussen een fysieke versus een digitale hoorzitting en met welke argumentatie c.q. onderbouwing?
6. In hoeveel gevallen is er besloten een digitale hoorzitting om te zetten naar een fysieke en met welke argumentatie c.q. onderbouwing?
7. Hoe verhoudt zich de toepassing van de ‘informele methode (bellen met belanghebbenden)’ tot het aantal bezwaarzaken dat daadwerkelijk de externe hoor -en adviescommissie bereikt?
8. Hoe verhoudt zich de toepassing van de ‘informele methode’ tot het aantal bezwaarzaken dat de externe hoor -en adviescommissie bereikt als digitale hoorzitting?
9. Hoe verhoudt zich de toepassing van de ‘informele methode’ tot het aantal bezwaarzaken dat de externe hoor -en adviescommissie bereikt als fysieke hoorzitting?
10. Op welke wijze wordt bepaald welke leden van de externe hoor -en adviescommissie deelnemen in een digitale hoorzitting?
11. Op welke wijze wordt bepaald welke leden van de externe hoor -en adviescommissie deelnemen in een fysieke hoorzitting?
12. Op welke wijze wordt bepaald dat de externe hoor -en adviescommissie, advies uit dient te brengen in een bezwaarzaak en op welke wijze wordt bepaald dat de ambtelijke hoorcommissie een advies uit dient te brengen?
13. Op welke wijze wordt bepaald welke leden van ambtelijke hoorcommissie deelnemen in een hoorzitting?
14. Op welke wijze wordt bepaald welke leden van ambtelijke hoorcommissie deelnemen in een digitale hoorzitting en op welke wijze wordt bepaald welke leden van de ambtelijke hoorcommissie deelnemen in een fysieke hoorzitting?
Alvast veel dank voor de beantwoording van onze vragen.
Met vriendelijke groet,
Juliëtte Esmée Rot
Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad
Bestuur en financiën
Bewuste keuze van het college om een niet sluitende begroting aan te bieden
Dit college schuift de rekening door naar bewoners
Algemene beschouwingen zijn vergaderingen van de gemeenteraad die worden gehouden om te discussiëren over de plannen die de gemeente voor de komende periode heeft gepresenteerd. De Algemene financiële beschouwingen (AFB) zijn een belangrijk onderdeel van de begrotingsbehandeling. Onze algemene beschouwingen uitgesproken door Fractievoorzitter Juliëtte Rot:
Voorzitter,
Voor ons ligt een niet-sluitende begroting 2024-2027, een unicum in negatieve zin en het verbaast ons dat een VVD-wethouder dit voorstel verdedigbaar acht. Bij de Kadernota hebben wij al aangegeven moeite te hebben met het vooruitzicht van een niet-sluitende begroting, maar wij hebben extra moeite met het feit dat dit ook nog eens een bewuste keuze is van het college. In dat geval hadden wij op z’n minst twee scenario’s verwacht om uit te kunnen kiezen als scenario’s, waarvan één een wel sluitende begroting zou zijn geweest.
Verweet Democratisch Zaanstad uw college bij de Kadernota dat zij geen keuzes durfde te maken ten aanzien van maatregelen om Zaanstad structureel financieel gezond te krijgen, dan voegen wij er bij deze aan toe dat wij van mening zijn dat uw college niet in control is. U verschuilt zich achter decentralisaties die vergezeld zijn van te weinig financiële middelen, achter andere gemeenten die ook de begroting niet rond krijgen. Daarbij vergeet u te melden dat deze gemeenten vaak een serieus weerstandsvermogen dan wel grondposities hebben en beweert uw college dat u enkel kunt kiezen tussen een niet-sluitende begroting of de belastingen verhogen.
Den Haag moet onze financiële problemen oplossen, zegt u. Onze inwoners en ondernemers mogen volgens Democratisch Zaanstad vertrouwen op een lokaal bestuur dat in staat is om ook de leiding te nemen als dat moeilijk is en niet vervalt in een afwachtende houding als het gaat om de uitkomst van de lobby naar Den Haag of het afwentelen van de rekening op de gemeenschap door de belastingen te verhogen.
Deze voorbeelden hebben bij ons geleid tot de waarneming dat u geen echte keuzes durft te maken, zeker waar het gaat om het snijden in de eigen gemeentelijke ambities en daardoor niet in control bent.
Democratisch Zaanstad is van mening dat de gemeente op dit moment juist wel zou moeten snijden in de eigen ambities en niet de rekening moet presenteren aan de stad. Beter nu serieuze maatregelen nemen om de financiële positie te verbeteren, waar wij zelf over gaan, dan straks onder verscherpt toezicht geplaatst te worden en gedwongen te worden. Want het blijft niet goed gaan. Bovendien heeft nu snijden in de ambities als voordeel dat indien er toch geld vanuit het Rijk beschikbaar wordt gesteld, meteen ook serieuze investeringen gedaan kunnen worden, zoals het terugdringen van de wachttijden in het sociaal domein.
In het jaar 2006 moest Zaanstad €62 miljoen bezuinigen, in 2013, €68 miljoen en met succes. Deze gemeente heeft sinds haar samenvoeging tot Zaanstad, altijd financiële problemen gekend, op enkele korte periodes na. Dan moet de opgave die hier aan de orde is ook ruimschoots te volbrengen zijn, als uw college deze doelstelling ook daadwerkelijk heeft. Democratisch Zaanstad zou graag het tomeloze ambitieniveau van dit college op het gebied van bijvoorbeeld bouwprojecten, juist willen zien daar waar het gaat om het op orde brengen van het gemeentelijk huishoudboekje. Niet meer lenen, maar minder uitgeven.
Als voorbeelden noemen wij:
– Zaken die niet behoren tot de kerntaken van een lokale overheid, niet meer doen. Zoals bijvoorbeeld financieel participeren in een commercieel bedrijf als Textiles 2 Textiles en projectontwikkelaartje spelen middels de aankoop van de IKEA-kavel. Dat laatste niet doen had een aanzienlijke bedrage kunnen leveren aan het dichten van het gat in de meerjarenbegroting en daarbij invulling gegeven aan de ‘denklijn’ om geen, op voorhand, niet-sluitende businesscases meer aan te gaan, waar wij helemaal achter staan;
– Feesten en partijen als 50 jaar Zaanstad en Roze Zaterdag, in verhouding tot de totale begroting, relatief beperkte bedragen maar samen toch goed voor bijna €1,7 miljoen kunnen wat ons betreft ook met een kleiner budget doorgang vinden. Wellicht is het ook verstandig om niet meer in te schrijven op projecten die georganiseerd moeten worden, terwijl de gemeente feitelijk de financiële middelen niet heeft. Of vindt de gemeente het goed dat iemand in de bijstand geld uit blijft geven wat er niet is?
Democratisch Zaanstad denkt graag mee over de mogelijkheden die er zijn om te bezuinigen. In onze ogen getuigt dit van realiteitszin, het besef dat niet alleen onze inwoners en ondernemers moeite kunnen hebben met het hoofd boven water te houden in financiële zin, maar ook de lokale overheid en dat zij zichzelf daarbij niet spaart als het gaat om het maken van moeilijke keuzes.
zie ook:
Begroting bevat volgens Rekenkamer aantal valkuilen.
Goede raad voor raadsleden: vraag hierover door.
Rekenkamer benieuwd naar gebruik algoritmen in Zaanstad
Gemeente heeft er geen geregistreerd en laat er ook niet veel over los.
Democratisch Zaanstad stelt de volgende technische vragen n.a.v. brief van de Rekenkamer Zaanstad met als titel ‘Monitor informatie Zaanse financiën – observaties bij Begroting 2024 tav gemeenteraad’.
Grondbeleid
Ikea kavel Zaanstad, DZ stemt tegen aankoop!
Prijs Ikea-kavel geheim, maar een koopje, van € 13,5 miljoen inmiddels openbaar, lijkt het niet en dit is niet in het voordeel van de Zaanse belastingbetaler uitgevallen.
Met uitzondering van de PVV en Democratisch Zaanstad is de gemeenteraad gisteren akkoord gegaan met de aankoop van de Ikea kavel door de gemeente. Hoeveel geld Zaanstad daarvoor op tafel legt is geheim, maar een koopje lijkt het niet te zijn. Inmiddels openbaar laat de Orkaan weten dat de gemeente € 13,5 miljoen (incl. btw) gaat neerleggen.
Peter van Haasen sprak van ‘een astronomisch bedrag’, maar de PVV-fractievoorzitter schuwt grote woorden doorgaans niet en in hoeverre het hier inderdaad om een ‘extreem’ dure aankoop gaat is dus lastig in te schatten. Uit zijn opmerkingen bleek wel dat er tijdelijke woningen gaan komen op Zuiderhout. Uit hetzelfde bericht van de Orkaan kan opgemaakt worden dat het om 400 tijdelijke container-woningen gaat, maar zeker is dat niet.
Volgens Van Haasens collega Juliëtte Rot van DZ is het college er niet in geslaagd om voor haar plannen met het terrein een sluitende business case in elkaar te sleutelen en daarom stemde haar partij tegen de aankoop. De onderhandelingen van de gemeente met de Zweedse meubelgigant zijn volgens haar ‘niet in het voordeel van de Zaanse belastingbetaler uitgevallen’.
Bron: Zaanstad.nieuws.nl
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid3 maanden geleden
Busvervoer EBS blijvend ontregeld tot na de zomer
-
Media3 maanden geleden
Zaanstad laat lastige inwoners links liggen
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid3 maanden geleden
Uitval bussen blijft bij reizigers voor onzekerheid zorgen
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid2 maanden geleden
Chaos bij Busmaatschappij EBS in Zaanstreek: Vragen over uitval en slechte service
-
Sport & cultuur2 maanden geleden
Rolverdeling op Zaanse Schans ‘diffuus’
-
Bestuur en financiën1 maand geleden
Rechtspositie onder druk bij digitale hoorzittingen?
-
Wonen, vastgoed, buitenruimte, bereikbaarheid1 maand geleden
EBS onvoldoende personeel om het aan te kunnen
-
DZ3 weken geleden
Maikel Kat ons nieuw raadslid stelt zich voor